حجت الاسلام خداوردی گفت: زیارت حقی است از امام(ع) برگردن دوستان و محبان و موالیان اهل بیت که باعث کسب معرفت می‌شود.

زیارت حقی است از امام(ع) برگردن محبان اهل بیت/برای حفظ تأثیرات معنوی زیارت، باید امام را همه جا حاضر و ناظر ببینیم

حجت الاسلام مجید خداوردی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در روز زیارتی امام رضا(ع) به بیان آثار و برکات زیارت این امام همام پرداخت و گفت: زیارت حقی است از امام(ع) که برگردن دوستان و محبان و موالیان اهل بیت قرار دارد و پس از شهادت امام(ع) وقتی ما قدم در مسیر زیارت می‌گذاریم، این زیارت موجب افزایش و کسب معرفت در وجود ما نسبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) می‌شود.

حجت الاسلام خداوردی افزود: یعنی قدم اول برای حصول معرفت این است که ائمه علیهم السلام را زیارت کنیم. به تعبیر یکی از اساتید، وقتی باران رحمت الهی شروع به باریدن می کند، همه جا را فرا می‌گیرد که اگر در آن زمین بذری کاشته شده باشد، محصول خوب می دهد و اگر هم خشک باشد، دستکم موجب رویش گیاه و علف سبز می‌شود. نفس زیارت تأثیر این چنینی دارد. در زیارت امام رضا(ع) می‌خوانیم: وأنت حی تو زنده و ناظر بر مایی. اگر کسی با این معرفت به زیارت برود می‌شود به مانند آن زمینی که بذری کاشته و محصولی می‌برد، اگر هم بذری نکاشته باشیم، وقتی وارد حرم امام(ع) می‌شویم، آن معنویتی که بوجود می‌آید اثر خود را بر زائر می گذارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از دیگر اثرات زیارت بر آدم این است که پیامبر اکرم(ص) فرمود موجب آرامش قلبی انسان می‌شود. وقتی کسی وارد حرم می‌شود و یا در فضای معنوی قرار می‌گیرد، به دلیل آنکه خود امام رضا(ع) فرموده است: "الامام انیس الرفیق و والد شفیق و اخ شقیق" امام به مانند یک مونس همراه، پدر دلسوز و برادر برای انسان است. انسان وقتی به زیارت مشرف می‌شود، امامی واجب الطاعه را زیارت می‌کند که دلسوزی این امام از دلسوزی پدر و مادر به فرزند خود بیشتر است. لذا زیارت خیلی برای فرد فضیلت دارد و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی در ارتباط با اختصاص یک روز خاص به نام زیارتی امام رضا(ع) توضیح داد: یکی از دلایل نامگذاری روز خاص این است که ما به این بهانه خودمان را به انوار طیبه و قدسی متصل کنیم و از زیارت غافل نشویم؛ وگرنه در هر لحظه و از هر مکان در دنیا اراده بر زیارت قرار گیرد، می‌توان امام را زیارت کرد و امام و ولی خدا هم عنایت خواهند کرد.

حجت الاسلام خداوردی سیره اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) را راهگشای مشکلات امروز زندگی ما عنوان کرد و افزود: وقتی کسی با وحود مقدس حضرت رضا(ع) صحبت می‌کرد، حضرت هیچگاه کلام او را حتی اگر مخالف هم بود قطع نمی‌کردند، ایشان به اطرافیان خود توجه داشتند و حتی کمترین غلامی که در خانه حضرت خدمتگزاری می کرد، امام از او خبر می‌گرفت و او را احترام می‌کرد. امام رضا(ع) حتی نسبت به دشمنان خود عطوفت داشتند. کسی به امام جواد(ع) عرض کرد که ما شنیده‌ایم مأمون لقب رضا را به پدر شما داد، حضرت فرمود: والله خداوند این لقب را برای ایشان قرار داد. چراکه دوست و دشمن از حضرتش راضی بودند و بی بهره نبودند.

استاد حوزه تصریح کرد: در سیره عبادی حضرت این بود که هر سه روز یک ختم قرآن داشتند؛ خود حضرت فرموده اند که می توانم روزی یکبار هم قرآن را ختم کنم اما می خواهم با توجه و تفکر همراه باشد. ایشان به عزاداری ماه محرم تاکید زیادی داشتند، اشعاری که دعبل می خواند و حضرت نسبت به آن مصیبت اشک می ریختند و متاثر می شدند و روایت معروف "یابن الشبیب" هم از خود امام رضا(ع) نقل شده است.

وی به عنوان راهکاری برای حفظ معنویت حاصل از زیارت و تاثیرات مداوم آن بر زندگی زائر گفت: اگر ما امام را به معنای واقعی امام بدانیم، همه جا خودمان را در محضر ایشان می‌ بینیم. برخی امام رضا(ع) را منحصر در حرم می بینند، برخی حرم و خیابان های اطراف آن را، عده ای مشهد را و برخی نیز عالم را محضر ولی خدا(ع) می دانند، بنابراین هرکس به اندازه افق دید خود از تاثیرات معنوی زیارت بهره مند می‌شود. اگر ما این حضور قلبی و علقه را در همه امکنه و ازمنه برقرار داشته باشیم، حضرت عنایت خواهند داشت و در طول زندگی توجه خود را از ما برنخواهند داشت.

حجت الاسلام خداوردی اضافه کرد: نفس اینکه ما امام را همه جا حاضر بدانیم و همانطور که خود امام فرموده اعتقاد داشته باشیم اعمال ما مرتبا به ایشان عرضه می شود و بدانیم که امام رضا(ع) چه مقام و مرتبه‌ای دارند، تأثیرات معنوی زیارت را پس از خروج از حرم یا هنگام زیارت از راه دور هم حفظ خواهیم کرد و خواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.