فردا دوشنبه قرار است رئیس‌جمهور روسیه برای بررسی روند اجرای توافق پایان درگیری‌ها در قره‌باغ و حل مسائل دیگر این منطقه میزبان الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان باشد.

پوتین فردا میزبان الهام علی‌اف و پاشینیان می‌شود

قدس آنلاین:  «ولادیمیر پوتین»، «الهام علی‌اف» و «نیکول پاشینیان» فردا دوشنبه در مسکو دیدار و اجرای توافق قره‌باغ را که به درگیری‌های خونین باکو و ایروان در این منطقه پایان داد، بررسی خواهند کرد.

همچنین بنابر اعلام کرملین، قرار است درباره گام‌های بیشتر برای حل مشکلات موجود در این منطقه گفت‌وگو شود.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، بنابر اعلام مسکو، این دیدار که بعد از گذشت دو ماه از درگیری‌های ۴۴ روزه در منطقه قره‌باغ کوهستانی برگزار خواهد شد، به ابتکار رئیس‌جمهور روسیه بوده است.

سرویس مطبوعاتی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد توجه ویژه به مسئله کمک به ساکنان آسیب دیده از جنگ در این منطقه و همچنین رفع موانع و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و حمل و نقل در دستور کار این دیدار قرار دارد.

همچنین قرار است علاوه بر دیدار سه‌جانبه، رئیس‌جمهور روسیه دیدارهای جداگانه‌ای نیز با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان داشته باشد.

دور جدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم کردند. جمهوری آذربایجان و ارمنستان سه بار توافق آتش بس امضا کردند اما هر دفعه این توافق‌ها نقض شد و دو طرف یکدیگر را به نقض آنها متهم کردند. با این وجود توافق آتش بس چهارم با میانجیگری رسمی روسیه به امضا رسید.

به دنبال توافق سه‌جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس، نظامیان روس به منظور نظارت بر این آتش‌بس و ایجاد منطقه حائل بین نیروهای درگیر در منطقه قره باغ کوهستانی مستقر شدند. تاکنون وضعت صلح در این منطقه پابرجا بوده است.

یکی از چالش‌برانگیز ترین بخشهای این توافق اجرای بندهایی است که به موجب ان ارمنستان باید در ماه‌های آینده بخشهای دیگری از منطقه قرهباغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

امضای این توافق موجب اعتراضات گسترده در داخل ارمنظاتن و درگیریهای خیابانی و هچوم معترضان به ساختمان پارلمان و نخست وزیر شد و نخست وزیر ارمنستان ناگزیر برای روزها خود را از انظار پنهان کرد.

به نظر می‌رسد نشست فردا هم در ارمنشاتن بدون واکنش نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.