نشست خبری مجازی نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» صبح روز ۲۱ دی‌ماه در کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

پیشنهاد افتتاح موزه خوشنویسی در مشهد

در ابتدای این نشست حجت‌الله ایوبی، دبیر این کمیسیون بیان کرد: هنر خوشنویسی یک هنر والا و آسمانی است و بسیاری از بزرگان اذعان کرده‌اند که خوشنویسی شناسنامه بسیاری از هنرهای ماست. با توجه به اینکه یکی از شعارهای یونسکو برقراری گفت‌وگو بین فرهنگ‌ها با محوریت اهالی فرهنگ و هنر است، هنر خوشنویسی ایران با محوریت کشورهای حوزه راه ابریشم یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ایجاد این گفت‌وگوهاست.

نمایش آثار ۲۰۳ هنرمند از سراسر کشور

ایوبی با یادآوری برگزاری موفق ششمین کنفرانس راه ابریشم در همدان در سال گذشته، افزود: در این همایش حرف ایران این بود که راه ابریشم تنها راه منحصر به تجارت نیست، بلکه راه تبادل فکر و اندیشه هم هست. بر همین اساس برگزاری نمایشگاه هنر خوشنویسی در خلال همایش راه ابریشم بسیار مورد توجه میهمانان قرار گرفت، به طوری که حاصل آن نمایشگاه، توجه جدی‌تر به خوشنویسی و برقراری نمایشگاه فعلی است.

دبیر کل یونسکوی ایران ادامه داد: خوشنویسی وابسته به دانش و کتاب است و همین هنر نشان‌دهنده توجه کشورهای این حوزه تمدنی به نوشتن، کتاب، دانش و اندیشه است. خوشبختانه پیشنهاد برگزاری این رویداد مورد استقبال قرار گرفت و با همکاری شهرداری و انجمن خوشنویسان مشهد، این نمایشگاه در اول بهمن ماه در مشهد افتتاح خواهد شد و ما سعی می‌کنیم با توجه به محدودیت‌های کرونایی، این رویداد با شکوه و در شأن هنر خوشنویسی برگزار شود.

ایوبی با بیان اینکه ۳۰ کشور با فرهنگ‌های مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، درباره تعداد آثار ارسالی گفت: با وجود محدودیت‌هایی که برای ارسال اثر اعلام کرده بودیم، خوشبختانه بیش از یک هزار اثر به دست ما رسیده است. ما در این نمایشگاه آثار ۲۰۳ هنرمند از نقاط مختلف جهان را به نمایش می‌گذاریم. هر شب حدود ۱۱۰ اثر از کشورهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شود و به صورت زنده نیز با برخی از این هنرمندان گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه این آثار چهارشنبه در مشهد برگزار خواهد شد، اما گزیده این آثار از روز پنجم بهمن ماه در فرهنگستان هنر واقع در تهران به نمایش گذاشته می‌شود. برنامه اختتامیه نمایشگاه هم نهم بهمن ماه در ایران‌مال برگزار می‌شود و در آن برنامه میزبان سفیران کشورهای حاضر در نمایشگاه خواهیم بود.

حجت‌الله ایوبی با بیان اینکه در این رویداد شاهد اتفاق‌های کوچک و بزرگی هم در سطح کشور و هم در سطح بین‌الملل خواهیم بود، افزود: در شهرهای مختلفی که آثار در آن شهرها اکران خواهد شد، شهرداری‌ها برنامه‌های متنوعی برای اطلاع‌رسانی و فضاسازی شهری دارند و سعی می‌کنیم خوشنویسی را برای چند روز به دل شهرها ببریم. همچنین از برکات این رویداد این است که در کنار اکران آثار، سعی بر تولید محتوا و آثار علمی و پژوهشی درباره خوشنویسی در گستره ایران و راه ابریشم داریم که یکی از بخش‌های مهم همایش رقص قلم و کنفرانس‌های علمی با موضوعات مرتبط با خوشنویسی در کشورهای راه ابریشم است.

 ما پنج موضوع را به کشورهای مختلف برای ارائه مقاله اعلام کرده بودیم که ۲۶ مقاله از بین آن‌ها انتخاب شده است و این مقاله‌ها در پنج شهر و پنج شب طی کنفرانس‌های مجازی ارائه خواهد شد. کتابی هم در این باره چاپ می‌شود و برای هنر خوشنویسی یک میراث ارزشمند معنوی خواهد بود. 

مشهد با خوشنویسی تزئین می‌شود

ایوبی همچنین درباره ضرورت وجود یک موزه بزرگ در مشهد، گفت: جای یک موزه بسیار بزرگ به نام هنر کتاب در ایران خالی است که امیدوارم روزی این موزه را داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که یک موزه با محوریت خط و خوشنویسی و تذهیب و هنرهای قرآنی مثل نگاره در خراسان افتتاح شود. خوشبختانه دست‌اندرکاران این شهر موافق هستند و اگر مدیران آمادگی داشته باشند، ما کمک می‌کنیم این اتفاق بزرگ در مشهد رقم بخورد؛ چرا که بهترین مکان برای این کار، مشهد است.

در ادامه خانم مهربان از شهرداری مشهد با اشاره به نقش و اهمیت مشهد و خراسان در راه ابریشم، بیان کرد: خراسان در قلب جاده ابریشم قرار دارد و از اصلی‌ترین گذرهای فرهنگی در این منطقه است. کوهسنگی نیز یک وجه تاریخی در مشهد دارد و کسی نیست که کوهسنگی مشهد را نشناسد. این کوه از قدیم محل داد و ستد و تجارت و فرهنگ بوده و ما هم در طول این همایش در موزه خراسان بزرگ کوهسنگی پذیرای آثار خوشنویسان مشهدی و کشورهای راه ابریشم خواهیم بود. همچنین بخشی از این آثار در میدان شهدای مشهد به نمایش درمی‌آید.

امیدواریم با برگزاری این رویداد فرهنگی درباره خوشنویسی بتوانیم شهر را با این هنر اصیل درگیر کنیم و این آثار حتی برای چند روز هم شده در زندگی مردم شهرمان جاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.