رئیس شرکت آب و فاضلاب نیشابور گفت: زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود، صومعه و میرآباد به صدا درآمده و موجب عدم نفوذ باران در زمین، ایجاد سیلاب و آلودگی چاه‌های آب شرب شده است.

زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا اخویان  گفت: کاری که نمی‌توانیم انجام دهیم را نباید قول داد، چون آب شرب خط و مشی سیاسی ندارد.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور افزود: نیشابور بیشترین روستا را در خراسان بزرگ دارد و از این جهت فعالیت ما را دو چندان کرده است و مشکلاتی نیز به جهت گستردگی داریم.
وی با اشاره به ضعف مدیریتی برخی مسئولان بیان کرد: اگر کسی خوب کار می‌کند تربیت شده نظام جمهوری اسلامی است و اگر بد کار می‌کند خود او مسئول است، ضعف مدیریتی برخی‌ها نباید به پای نظام بسته شود؛ اگر کاری را نمی‌توانیم عمل کنیم قول نداده‌ایم.

اخویان ضمن تقدیر از فعالان رسانه که در زمان کرونا کمک شایانی به این اداره کردند ابراز کرد: چارچوب قانونی برای خواسته‌های مردم مشخص شده است و قرار نیست اگر کسی جواب خود را نمی‌گیرد از طریق فضای مجازی نتیجه بگیرد.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور با اشاره به ویلاسازی‌های اخیر در شهرستان نیشابور عنوان کرد: اگر ما طبیعت بکر بینالود را داریم نباید ویلاسازی کنیم و بگوییم که شرکت آب و فاضلاب شهرستان باید شبکه آبرسانی را انجام دهد و ما تعهدی در این زمینه نداریم.

ما وظیفه تأمین تفریح افراد در ویلاهای لاکچری خود را نداریم

وی ادامه داد: تبعیض طبقاتی در مناطقی که ویلاسازی شده است وجود دارد و این ویلاسازی‌ها هیچ اشتغال و کمکی به روستاییان اطراف نکرده است. ما وظیفه تأمین تفریح افراد در ویلاهای لاکچری را نداریم و حتی با مسئولین هم در این زمینه تعارف نداریم، چراکه آب کم است.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور اظهار کرد: قیمت آبی که خانواده‌های محروم نیشابور پرداخت می‌کنند دو برابر کسانی است که ویلا و خانه در بالادست دارند.‌

۱۵ حلقه چاه بخاطر رانش زمین از مدار خارج شده است

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیر زمینی علاوه بر نشست زمین باعث رانش زمین هم شده است افزود: ۱۵ حلقه چاه بخاطر رانش زمین از مدار خارج شده است و ۲۰ روستا با مشکل آب مواجه شده‌اند.

اخویان تاکید کرد: زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود، صومعه و میرآباد به صدا درآمده و بافت درشت دانه منطقه موجب عدم نفوذ باران در زمین، ایجاد سیلاب و آلودگی چاه‌های آب شرب و از دست رفتن منابع آب شده است، این ویلاسازی‌ها روی منابع آبی است و باغ ویلاها امروز به باغ تالار تبدیل شده است که فاضلاب و پساب این باغ تالارها به پایین دست و به درون منابع آبی نیشابور خواهد رسید و قطعاً تا چند سال آینده نیشابور دیگر منابع آبی نخواهد داشت و این ویلاسازی‌ها در نیشابور هیچ کمکی در راستای اشتغالزایی ندارد و فقط انحصارگرایی است.

وی با بیان اینکه باید ارتباط مردم با شرکت آب و فاضلاب برای مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا تسهیل شود بیان کرد: مرکز پیام متمرکز شهرستان نیشابور و زبرخان همزمان با دهه فجر رونمایی خواهد شد تا ارتباطات مردم با این اداره به راحتی انجام شود.

گذاشتن پمپ آب ممنوع است

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور با بیان اینکه در جمع‌آوری پمپ‌های آب در شهرستان خلأ قانونی داریم ابراز کرد: قانوناً گذاشتن پمپ آب ممنوع است و در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری این پمپ‌ها هستیم.

وی با اشاره به کسری آب در شهرستان خاطرنشان کرد: میزان کسری آب شُرب در شهر نیشابور ۵۰۰ لیتر و در روستاها ۱۵۰ لیتر در ثانیه است در حالی که میانگین هر چاه آب شرب در نیشابور ۲۰ لیتر در ثانیه است و با توجه به قدمت شبکه آب و فاضلاب این شهرستان، ۲۵ درصد این شبکه به میزان حدود ۲۵۰ کیلومتر فرسوده است و برای نوسازی نیازمند اعتبارات ملی دارد.

اخویان با اشاره به پروژه فاضلاب نیشابور اظهار کرد: ۶۰ درصد از نیشابور به شبکه فاضلاب متصل هستند و تلاش می‌کنیم با قرارداد جدیدی که به‌زودی منعقد خواهد شد، شبکه فاضلاب را در نیشابور گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که من در اداره آبفا باشم برای ویلاهای غیرمجاز انشعاب آب صادر نخواهیم کرد، برای ما همه افراد یکسان هستند؛ از اول امسال ۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی و پلمپ شدند و پرونده‌های آن‌ها به دستگاه قضائی ارسال شده است.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور با اشاره به افزایش مصرف آب توسط مردم از زمان شیوع ویروس کرونا در شهرستان افزود: در طول سال میانگین ۹ الی ۱۰ درصد مصرف آب افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: روستایی در نیشابور که با تانکر آب ببریم وجود ندارد و به‌عنوان مثال روستای بوژان که آب آن توسط شورا مدیریت می‌شود زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب نیست و البته در پی آن هستیم که این روستا را هم زیرمجموعه شرکت کنیم.

اخویان با اشاره به مقوله فرهنگ‌سازی در بین جوانان و نوجوانان گفت: تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش انجام شده تا در جهت فرهنگ سازی نسل جوان در شبکه شاد اقداماتی صورت گیرد و همچنین جلساتی را برای ارتباط با مردم در مساجد مناطق برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این جلسات از مناطق محروم شهرستان شروع می‌شود.

۱۰ حلقه چاه در این دشت نیازمند جابجایی است

وی افزود: با توجه به وضعیت دشت نیشابور، سالیانه ۱۰ حلقه چاه در این دشت نیازمند جابجایی است که در حال حاضر ۵۰ درصد از این هدف عقب هستیم و حدود ۳۳ درصد در شبکه آب روستایی هدر رفت آب داریم.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور گفت: از اول امسال ۶ کیلومتر اصلاح شبکه را داشته‌ایم و در حال حاضر یک چهارم شبکه آب و فاضلاب نیشابور فرسوده است ولی اکثر نقاط شهرستان به دلیل طبقه‌سازی ساختمان‌ها، نیازمند اصلاح برای خدمت‌رسانی بهتر دارند.

وی ابراز کرد: در بخش سرولایت با پنج هزار و ۵۴ خانوار و ۱۵ هزار و ۱۸۱ نفر جمعیت، ۶ هزار و ۶۹۱ اشتراک داریم و نیاز آب در این منطقه حدود ۴۰ لیتر در ثانیه بوده و ۲ حلقه چاه کلاته میدان و ساقی بیگ نیازمند جابجایی است.

اخویان ادامه داد: در بخش میان‌جلگه با ۷۶ روستا، ۱۱ هزار و ۸۳۱ خانوار و ۳۸ هزار و ۹۲۰ نفر جمعیت و ۱۳ هزار و ۸۴ مشترک ۲ حلقه چاه مجتمع برق و شهید برونسی نیازمند جابجایی و تقویت دارد و در بخش مرکزی با ۱۹۱ روستا، ۱۵ هزار و ۶۰۲ خانوار و جمعیت ۶۱ هزار و ۴۶۱ نفر و ۲۸ هزار و ۵۸۵ مشترک پنج حلقه چاه نیازمند جابجایی است.

دهه فجر آب‌رسانی به شادمهرک و مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد

وی با اشاره به پروژه آبرسانی به شادمهرک و مبارکه بیان کرد: تا دهه فجر امسال مجموعه آب‌رسانی شادمهرک و مبارکه با هزینه ۱۰ میلیارد ریال در مرحله اول از محل منابع داخلی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور تاکید کرد: در حال حاضر در بعضی نقاط از عمق ۵۰ تا ۱۵۰ متر رانش زمین رخ داده است که موجب آسیب جدی به لوله‌های جدار چاه‌های آب شرب شده است و آب هم کیفیت خود را از دست داده و کدر شده است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.