جشنواره «هنر زنده است» علاوه بر ایجاد فرصت برای هنرمندان گمنام و کسانی که جایی برای دیده شدن نداشته‌اند، شرایط نمایش فیلم‌هایی که تاکنون امکان اکران پیدا نکرده‌اند را نیز فراهم می‌کند.

تشریح برنامه‌های رویداد «هنر زنده است»/ جشنواره‌ای که می‌خواهد فیلم‌های توقیفی را نمایش دهد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری  جشنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب پور رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، رضا کیانیان عضو شورای سیاستگذاری، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی و سیف الله صمدیان نماینده دبیر دیجیتال آرت و به نمایندگی از محمود کلاری (دبیر دیجیتال آرت)، مازیار رضاخانی مدیر جشنواره و بابک بادکوبه مدیر تبلیغات و فراز بابایی(نماینده مجموعه مربع ۱۱)و برگزار کننده و حامی مالی جشنواره، امروز ۲۳ دی ماه در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بهروز غریب پور با اشاره به برپایی این جشنواره اظهار کرد: در جلسه ای که با وزیر ارشاد و مدیرانشان داشتیم برایشان جالب بود که بخش خصوصی و هنرمندان بدون تکیه کردن به احکام وزارتخانه‌ای و نهادهای ذی ربط به صورت خودجوش سعی کرده در این دوران سخت آستین‌ها را بالا بزنند و کاری کنند که فضای هنری به آن نیاز دارد.

وی در ادامه افزود: کرونا ما را در شرایط جدیدی قرار داده است و در چنین وضعیتی باید تجربیات جدیدی را آغاز می کردیم. جالب است که اولین شرکت کننده ما یک دختر نوجوان از سیستان و بلوچستان بود و تلاش کرده بود از دورترین مناطق کشور در رویداد حضور داشته باشد و این برای ما جالب توجه است که توانسته‌ایم چنین فضایی را ایجاد کنیم. در این جشنواره از حمایت‌های معنوی وزارت ارشاد برای صدور مجوز نیز بهره خواهیم گرفت.

دنبال برپایی یک جشنواره تعاملی هستیم

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است تأکید کرد: «هنر زنده است» یک جشنواره جامع است که برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود و از درون خانواده هنرمندان برخاسته است. به همین منظور ما دنبال برپایی یک جشنواره تعاملی هستیم.

وی تاکید کرد: اصلاً و مطلقاً قرار نیست جشنواره از حالت آنلاین بیرون بیاد. ما در حال تمرین هستیم که یک فضای وسیع تری را برای هنر قرار بدهیم و روز به روز این پلتفرم را وسیع تر می‌کنیم.

جشنواره هنر زنده است؛ آخرین رویداد فرهنگی قرن است

غریب پور در بخش دیگری از این نشست تأکید کرد: این آخرین رویداد فرهنگی قرن است و می‌خواهیم در جهانی که ناامیدی است امید بیافرینیم.  بیش از ۹۰ درصد فعالیت های دبیرخاته در فضای مجازی شکل گرفته و ما با حداقل نیرو و مکان فیزیکی کار می کنیم و هفته ای یکبار از طریق اسکایپ با دوستان جلسه داریم و میز ما همیشه دیجیتال بوده است.

در ادامه غریب پور، به نمایش فیلم ها برای ۱۱۰ نفر از منتقدان و اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: برخی از فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درمی آیند آثاری هستند که به دلیل سوءتفاهم توقیف شدند و نمایش آنها به این معنی نیست که ما در تقابل با قوانین جاری کشور ایستاد ایم بلکه فقط می‌خواهیم بگوییم این شیوه اعمال قدرت اشتباه است و تمام تلاشمان این است که با برپایی این جشنواره این مسئله را اثبات کنیم. زمانی که اثری توقیف می شود منجر به مشهور شدن آن هم می شود. ما می خواهیم بگوییم این شیوه که سال‌هاست اعمال شده غلط است و نتیجه نمی‌دهد و باید شکل دیگری به این ماجرا نگریست و امیدواریم به نتیجه برسیم.

دلیل عدم نمایش بسیاری از فیلم ها سوء تفاهم است

در ادامه این نشست، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم طی سخنانی اظهار کرد: ما در این جشنواره کاری را انجام می دهیم که فکر می کنم شکل متفاوتی داشته باشد و اتفاقاتی که قرار است بیفتد برای سینما و هنر بسیار خوب است. در بخش سینما تمرکز ما روی جوان‌ترهاست. ما در این حوزه استعدادهای خوبی داریم که به خاطر گمنام بودن ممکن است دیده نشوند. البته این بدان معنی نیست که سایر هنرمندان نمی‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند. بلکه همه می توانند حضور داشته باشند و سعی بر این است که کمتر حس رقابت ایجاد کنیم. برپایی جلسات نقد و بررسی و اکران فیلم‌هایی که تاکنون به دلایل مختلفی به نمایش درنیامده‌اند، برای ما بسیار اهمیت دارد و این اتفاق خیلی خوبی است. دلیل عدم نمایش بسیاری از فیلم ها سوء تفاهم است و می‌توان با گفت وگو، بحث و نقد موشکافانه امکان بروز و ظهور به آنها داد.

در ادامه تبریزی درباره نحوه نمایش فیلم ها به صورت آنلاین و مسئله قاچاق آنها اظهار کرد: نمایش آنلاین فیلم‌ها در کشور ما همچنان مسئله است و چون کپی رایت نداریم هم نمی‌توانیم آن را پیگیری کنیم. البته در بسیاری کشورها همچون کشورهای آسیایی قاچاق فیلم وجود دارد.

وی افزود: برای اینکه در اکران آنلاین فیلم‌ها به مشکل برنخوریم، نهایت تلاشمان را کردیم تا آسیبی به فیلم‌ها و صاحبان آثار وارد نشود. البته بخشی از فیلم‌ها نیز به صورت فیزیکی و حضوری برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش در می‌آید که ناچار به این شیوه اکران بودیم.

دبیر بخش فیلم متذکر شد: در بخش فیلم کوتاه نیز اغلب آثار را می‌توان به صورت آنلاین نمایش داد که البته منوط به اجازه صاحب اثر است. همچنین ناچاریم فیلم های مستند و انیمیشن را در سالن نمایش برای ۱۱۰ نفر مذکور و داوران به نمایش دربیاوریم و مجبوریم بخش فیزیکال را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مجوز نمایش فیلم‌ها را هم خواهیم گرفت، اما در مجموع مخاطبین غیرآنلاین ما در سالن فقط محدود به همین ۱۱۰ نفر هستند. امیدوارم تا سال‌های آتی کپی رایت را هم در نظر بگیریم و از مشکلات نمایش آنلاین فیلم‌ها خارج شویم.

برای فیلم‌ها پروانه نمایش موقت می‌گیریم

تبریزی یادآور شد: سال هایش یک پروانه فرهنگی هنری برای فیلم ها صادر می‌شد که اجازه اکران عمومی نداشت اما امکان نمایش محدود آن را فراهم می‌کرد. ما با گرفتن اجازه نمایش اینها و موافقت صاحبان آثار تمام فیلم هایی که امکان‌ نمایش نداشتند، برای آنها پروانه نمایش موقت می‌گیریم. البته فیلم‌های توقیفی نمی‌تواند در پلتفرم به نمایش دربیایند و نمایش آنها به صورت فیزیکال خواهد بود.

جشنواره هنر زنده است، برای کسانی است که دیده نمی‌شوند

در ادامه رضا کیانیان، عضو شورای سیاستگذاری این رویداد درباره دلایل پیوستنش به این جشنواره عنوان کرد: زمانی که این جشنواره آغاز به کار کرد یکی از دلایل عمده‌ای که به آن پیوستم این بود که به کسانی اجازه ورود به جشنواره را می دهد که هیچ وقت دیده نمی شوند. شما ببینید ما چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم و یا بچه های تئاتر که در شهرستان ها کار می‌کنند و فرصت دیده شدنشان اندک است. یا در حوزه فیلم کوتاه و انیمیشن و ... همین وضعیت است و مضاف بر همه این طیف عظیم، دیجیتال آرت را هم به آن اضافه کنید که این روزها به شدت رواج پیدا کرده، همه در آن متبحر شدند؛ آنها که دیگر هیچ جایی برایشان وجود ندارد. بنابراین به این دلیل به جشنواره پیوستم که اینجا جایی است که کسانی که دیده نمی‌شوند و این امکان را پیدا می‌کنند.

معتقد نیستیم موسیقی غیرمجاز وجود دارد

در ادامه خلتعبری عنوان کرد: این جشنواره بسیار خوبی است، به ویژه در حوزه موسیقی باعث می‌شود که افراد بااستعداد و جوان که امکان دیده شدن نداشتند، دیده شوند. ما در جشنواره «هنر زنده است» معتقد نیستیم موسیقی غیرمجاز وجود دارد، بلکه دنیا به سمتی حرکت می کند که همه موسیقی ها را به عرصه‌ای برساند که خودشان را بیان کنند. امیدواریم این جمعی که امروز کنار هم نشسته‌ایم با یکدیگر فاصله نداشته باشیم. چرا که قطعاً اگر مطبوعات نباشند این جشنواره مسیر درستی نمی‌رود. متأسفانه منتقد موسیقی کم داریم و امیدوارم اهالی رسانه به ویژه در بخش موسیقی با نقدهایشان ما را همراهی کنند.

وی در ادامه افزود: این جشنواره فرصتی است که جوانان پراستعداد به صورت هدفمند به دنبال کشف استعدادهای خود باشند. تمام تلاش ما این بوده که این جشنواره موازی با سایر رویدادهای موسیقایی حرکت نکند و آنچه برای ما مهم بود اجرای یک رویداد مؤثر در حوزه موسیقی است.

خلتعبری در تکمیل و توضیح نمایش فیلم هایی که تا به حال امکان نمایش نداشته اند گفت: در واقع این فیلم ها، همان فیلم های توقیفی هستند که قرار است نمایش داده می شوند. تاکنون هم عبدالرضا کاهانی و علی زمانی برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کرده اند. حتی خود آقای تبریزی هم برای نمایش فیلم «خیابان های آرام» ثبت نام کرده است.

دیجیتال آرت هنر هشتم جهان است

صمدیان نیز در بخش دیگری از این نشست، تاکید کرد: در این جلسه می خواهم بگویم دیجیتال آرت هنر هشتم جهان است و همه ما و رشته‌های قبل از خودش را به نوعی در بطن خود دارد و خوشحالم این جشنواره کاری کرد که دیجیتال آرت در کنار همه هنرها قرار بگیرد و این اولین سالی است که این اتفاق رخ می‌دهد.

در ادامه ویدئویی از محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت این جشنواره پخش شد و او طی سخنانی کوتاه گفت: آنچه زمینه شکل دهی به این جشنواره است کروناست که ما را از هم دور کرد و خواست که دیگر کنار هم ‌نباشیم تا فیلم ببینیم و موسیقی بشنویم. این جشنواره در واقع تلاشی است برای ایجاد یک فضا مختص کسانی که در حوزه های مختلف هنر فعالیت دارند و از این طریق می توانند آن را به سمع و نظر دیگر برسانند.

کرونا دلیل شکل گیری این جشنواره است

وی در ادامه افزود: خوشحالم در خدمت تیم برگزارکننده جشنواره به ویژه آقای غریب پور هستم. امیدوارم با هم بتوانیم یک جشنواره کم نقص‌تری برگزار کنیم. قطعاً این کار دشواری خواهد بود و مشکلاتش باید شناسایی شود. تلاش همه ما خواهد بود که کم نقص ترین کار را عرضه کنیم. از داورانی هم که دعوت مرا پذیرفتند تا در این رویداد حضور داشته باشند تشکر می‌کنم و امیدوارم نتیجه خوبی حاصل شود

در ادامه مازیار میرزاخانی مدیر جشنواره نیز گفت: برنامه‌ریزی ما در بخش سینمایی به گونه‌ای است که اهالی رسانه و منتقدان نیز برای آثار به نمایش درآمده در جشنواره جوایز برگزیده‌ای را اهدا می‌کنند و در این بخش فیلم ها برای ۱۱۰ نفر از منتقدان و اهالی رسانه به نمایش در خواهد آمد. از سوی دیگر ما برای اولین تلاش کردیم که این دبیرخانه جشنواره باشد که در ابتدا به هنرمندان به صورت مستقیم تماس گرفته و از حضورش برای رویداد دعوت کند.

در ادامه بابک بادکوبه، مدیر تبلیغات جشنواره هنر زنده است، گفت: آنچه من می‌خواهم برای این جشنواره انجام دهم ایجاد یک اکوسیستم است. همیشه برای ترویج هنر تلاش می کنیم زیرا هیچ گاه اکوسیستمی برایش طراحی نکردیم. امیدوارم بتوانیم در این راه پیروز شویم و همین جا از همه برندها که برای اعتلای فرهنگ و هنر ایستاده اند، دعوت می‌کنم پای مذاکره بیایند و نشان بدهند چگونه در میدان عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.