حجت الاسلام شیخ زاده گفت: در روز قیامت خداوند ندا می‌دهد فاطمه جان، نگاه کن به اهل محشر، هرآنکه تو یا یکی از بچه ‌های تو را دوست دارد، را با خود وارد بهشت کن. امام باقر علیه السلام می‌فرماید که در این روز مادرم مانند مرغی که دانه خوب را از دانه بد جدا می کند، دوستان خود را جدا و وارد بهشت می‌کند.

شفاعت حضرت فاطمه(س) از محبان خود در روزی که همه از یکدیگر فرار می‌کنند/ چرا به دخت نبی اسلام(ص)، زهرا می‌گویند؟

حجت الاسلام شیخ زاده کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دخت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم با نقل یک روایت از امام صادق علیه السلام به بیان فضیلت بانوی دو عالم پرداخت و گفت: روزی جابر انصاری علیه الرحمة نزد امام محمد باقر علیه السلام شرفیاب شدند و عرض کرد: جعلت فداک یا ابن رسول الله حدثنی بحدیث فی فضل جدتک فاطمة اذا انا حدثت به الشیعة فرحوا بذلک. روایتی در فضیلت ومناقب حضرت فاطمه علیهاالسلام بفرمائید تا هر زمان برای دوستداران شما نقل شود، از شنیدن آن خوشحال شوند.

حجت الاسلام شیخ زاده افزود: امام باقر علیه السلام به نقل از پدر بزرگوارشان و ایشان از پدرانشان از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند زمانی که قیامت برپا می‌شود خداوند تبارک و تعالی برای همه انبیا منبری برپا می کند که در این بین منبر من از همه منبرها رفیع تر است. از طرف خداوند خطاب می‌رسد: یا محمد اخطب
 یا محمد خطبه بخوان، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم خطبه‌ای را می‌خوانند که تا آن زمان هیچکس از پیامبران و فرشتگان، مانند آن را نشنیده است .

کارشناس امور دینی ادامه داد: سپس برای اوصیا منابری برپا می‌شود که در این بین منبر حضرت علی علیه السلام از همه منابر رفیع تر است. خداوند ندا می‌دهد: یا علی اخطب، یا علی خطبه بخوان. فیخطب خطبة لم یسمع احد، خطبه‌ای می‌خواند که مانند آن را کسی نشنیده باشد. پس از این برای فرزندان اوصیا منبری برپا می‌شود که منابر امام حسن و امام حسین علیهما السلام از همه رفیع‌تر است. خطاب می‌رسد به ایشان که خطبه بخوانند، این دو بزرگوار هم خطبه‌ای می‌خوانند که هیچکس مانند آن را نشنیده باشد.

وی در بیان ادامه این حدیث اضافه کرد: خطاب می‌رسد: این فاطمة بنت محمد؟ فاطمه کجاست؟ زنان بهشتی کجا هستند؟ بانوان بهشتی قیام می‌کنند.
  از جانب خداوند خطاب می‌رسد:یا اهل الجمع لمن الکرم الیوم؟ ای جماعت امروز کرم از آن کیست. پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین صلوات الله علهیم می‌فرمایند که کرم برای خداست، خطاب می‌رسد: یا اهل الجمع انی قد جعلت الکرم لمحمد و علی و الحسن و الحسین و فاطمة،کرم از آن پیامبراکرم (ص) علی(ع) حسنین(ع) وفاطمه(س) است.

حجت الاسلام شیخ زاده تصریح کرد که در ادامه این روایت مناقب حضرت زهرای مرضیه شروع می‌شود: منادی ندا می‌دهد که همه سرها را به زیر افکنید و چشم ها را ببندید، فاطمه می‌خواهد وارد محشر شود، هزاران هزار ملک فاطمه زهرا سلام الله علیها را همراهی می‌کنند، به محض این که ایشان به درب بهشت می‌رسند، روی خود را از طرف بهشت بر می‌گرداند، از طرف خداوند ندا می آید:یا بنت حبیبی ما التفاتک ای حبیبه من چرا وارد بهشت نمی شوی، و قد امرت بک الی جنتی؟  من تو را امر کردم.

کارشناس امور دینی افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها عرضه می‌دارد که پروردگارا مرا چه مقام ومنزلتی است؟ می‌فرماید: فاطمه جان، نگاه کن به اهل محشر، هرآنکه تو را دوست دارد یا یکی از بچه‌های تو را دوست دارد، او را با خود وارد بهشت کن. همه می‌دانند یکی از نام‌های قیامت یوم یفر است. روز قیامت همه از یکدیگر فرار می‌کنند اما امام باقر علیه السلام می فرماید که در این روز مادرم مانند مرغی که دانه خوب را از دانه بد جدا می کند، دوستان خود را جدا و وارد بهشت می‌کند.

در ادامه تبیین جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیه دو روایت دیگر بیان کرد و افزود: مرحوم حاج شیخ عباس قمی در سفینة البحار جلد دوم حدیثی را نقل کرده‌اند که خداوند تبارک و تعالی فرموده‌اند: ای فاطمه 2000 سال قبل از آنکه آسمان ها و زمین را بیافرینم با خود قسم خورده ام که دوستان تو و دوستان فرزندان تو را از آتش جهنم نجات دهم. روایت دیگری نیز از پیامبر اکرم وجود دارد که می‌فرماید: به خدا سوگند وقتی حضرت زهرا سوار بر ناقه‌ای وارد محشر می‌شوند، حضرت جبرئیل سمت راست، حضرت میکائیل سمت چپ، امیرالمؤمنین از پیش رو و حسنین علیهما السلام از پشت سر همراه او هستند و خطاب به اهل محشر گفته می‌شود که چشمانتان را ببندید، این دختر پیامبر شماست.

وی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل حضرت زهرا سلام الله علیها به این مقام و جایگاه رسیده اند تصریح کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها مقامات معنوی بسیارفراوانی دارندو واقعاً زبان قاصراست  که بخواهد در مورد مقام بلندحضرت زهرا سلام الله علیها تعریف و تجلیل کند. بنده به بعضی از این فضائل اشاره‌ای می‌کنم. حضرت زهرا سلام الله علیها صدیقه است،امام صادق علیه السلام در مورد جایگاه حضرت زهرا می‌فرمایند: "وهی الصدیقه الکبری وعلی معرفتها دارت القرون الاولی"حضرت زهرا شخصیتی هستند که همه قرون گذشته برمحوریت شناخت ایشان گردیده است. یعنی خداوند هیچ یک از پیامبران را مبعوث نکرد مگر اینکه به فضیلت و محبت حضرت زهرا س اقرارکنند.

حجت الاسلام شیخ زاده گفت: حضرت زهرا حوراء انسیه است. ایشان مقام عصمت دارند، ایشان محدثه بودند و هنگامی که در پهلوی مادر بودند با مادر خود صحبت می کردند. سوره انسان در شأن حضرت زهرا نازل شده است. روایت معروف هم داریم که پیامبر ایشان را ام ابیها خطاب می‌کردند، امام حسن عسکری ع می‌فرمایند ما حجتیم برشما اما حجت ما حضرت زهرا س است.شما در روایات دقت کنید، وقتی حضرت زهرا س محضر پیامبر اکرم شرفیاب می‌شدند پیامبر اکرم (ص) قام علیها یعنی جلوی حضرت زهرا (س) قیام می‌کردند وبه طرف دخترشان می رفتند و فاطمه س را به آغوش می گرفتند واورا می بوسیدند.درمورد همسر حضرت فاطمه س هم شبیه همین روایت آمده است که هروقت علی (ع) بر پیامبر (ص) وارد می‌شدند پیامبر اکرم علی را درآغوش می‌گرفتند و پیشانی علی را می بوسیدند. توجه داشته باشید که پیامبرطبق آیه شریفه وما ینطق عن الهوی، یعنی از روی هوی وخودسرانه کاری انجام نمی‌دهد ان هو الا وحی یوحی مگراینکه دستور خدا باشد است؛ خوب این مقام حضرت صدیقه طاهره را تبیین می‌کند.

کارشناس امور دینی در ارتباط با شبهاتی که پیرامون نحوه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مطرح می شود گفت: بنده در مورد آتش زدن درب خانه حضرت زهرا به یک روایت تاریخی از خود علمای اهل سنت اشاره می کنم. «آلوسی» از علمای معروف اهل سنت درکتاب «روح المعانی» می نویسد: عده‌ای در خانه علی را به آتش کشیدند و داخل خانه شدند، فاطمه سلام الله علیها برای دفاع از علی (ع) آمد و  فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! لکن به ایشان جسارت کردند و با غلاف شمشیر به  پهلوی فاطمه زدند.

وی در پایان در مورد علت اینکه به حضرت فاطمه، زهرا می‌گویند توضیح داد: علامه مجلسی (ره) می‌گویند از امام صادق (ع) سؤال کردند چرا به حضرت فاطمه (س) زهرا می‌گویند؟حضرت فرمود: زیرا خداوند او را از نور عظمت خود آفرید. لذا وقتی که آن نور تابید، آسمان زمین روشن شد و چشمان ملائکه را خیره ساخت، آنان سجده کردند و پرسیدند: ای پروردگار ما، این نور چیست؟ خداوند به آنان وحی کرد که نوری از نور من است که در آسمان زمین آن را از عظمت خود خلق نموده‌ام و آن را از صلب یکی از پیامبرانم خارج کرده‌ام و آن را بر تمام پیامبران برتری بخشیده‌ام و از این نور، امامانی خارج شده‌اند که برای برپایی فرمان من قیام می‌کنند و مردم را به حق من هدایت می‌کنند و من آنها را بعد از پایان یافتن وحی و نبوت جانشین خود در زمین کرده‌ام.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.