استان های جنوب شرقی ایران از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان در زمره مناطقی هستند که به واسطه شرایط آب و هوایی مناسب در فصل زمستان به دلیل کشت های خارج از فصل شهرت داشته و نیاز سایر کشور را فراهم می سازد اما متاسفانه امسال سرمای غیر منتظره تمام نقشه های کشاورزان را نقش بر آب کرد.

سرما طعم موزهای چابهار را تلخ کرد

قدس آنلاین- گروه استان ها: بنا بر آمار جهاد کشاورزی سرمای زمستانه غیر قابل پیش بینی به محصولات  ۴هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و ۴ هزار هکتار از  اراضی باغی  سیستان و بلوچستان و به بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است  و متاسفانه محصولات این  اراضی کشاورزی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند.

باغ های موز زر آباد که هم چون انگشتری طلایی در این منطقه بخشی از نیاز کشور را تامین و به محصولاتش بر سر سفره کشور های حاشیه خلیج فارس خودنمایی می کرد حالا اسیر سرما شده و باغات موز به رنگ سیاه درآمده است.

در جنوب کرمان نیز بنا بر آمار های منتشره تاکنون بخش کشاورزی استان ،حدود ۲هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان بابت سرمازدگی خسارت دیده است.

جنوب استان کرمان نیز یکی از قطب‌های تولید محصولات زراعی کشور است که نقش مهمی در تأمین محصولاتی مانند گوجه فرنگی دارد. «سعید برخوری» مدیر سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: در این منطقه سالانه بیش از ۴,۷ میلیون تن انواع محصول باغی و زراعی تولید می‌شود.

وی می‌افزاید: جنوب کرمان از ۷ دی ماه جاری با کاهش دما و طوفان روبه رو بوده که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تاکنون بخش کشاورزی استان، حدود ۲هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان بابت سرمازدگی خسارت دیده است.

به گفته وی، محصولات سبزی و صیفی حتی در گلخانه‌های جنوب کرمان دچار خسارت شده‌اند. سرمازدگی به محصولات ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده است. وی عمده‌ترین محصولاتی را که بابت افت دما خسارت دیده‌اند ، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب زمینی و محصولات گلخانه‌ای اعلام کرد. برخوری در پاسخ به این پرسش که آیا مرکبات استان نیز دچار سرمازدگی شده‌اند تأکید می‌کند: خسارت سرما به مرکبات بسیار کم بوده است.

سیستان و بلوچستان کلکسیون بلایای طبیعی

استان سیستان و بلوچستان که تا سال گذشته بر اثر بارش های سیل آسا هنوز آثار خسارات باقی مانده آن مرهم نشده است حالا سرمازدگی همان مقدار محصول باقی مانده را از بین برده است.

موزهای سیاه شده بر تنه درختان کنارک تنها بخشی از تصویری است که سرما برای باغ‌ها و مزارع این استان ترسیم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  سرما و یخبندان شبانه ۵۰۰ هکتار از باغات موز زرآباد این شهرستان را به طور کامل نابود کرده است.  اظهار کرد: سرمای شدید در  زرآباد  علاوه بر باغ های موز به سه هزار و ۵۰۰ هکتار هم بین ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است.

سعید اولیاییهم چنین با بیان اینکه مزارع و باغ‌های‌ گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، هندوانه و طالبی هم خسارت زیادی دیده‌اند افزود: در هیمن راستا به ۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصولات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک با بیان اینکه کشاورزان روستاهای بلک، دودر، بند گاه و مرادی کشک در بخش زرآباد بیشترین خسارت را از این سرمای بی‌سابقه متحمل شده‌اند افزود: برآورد اولیه خسارت حدود ۲۵ میلیارد تومان است.

سرمای بی سابقه

«فریدالدین سلیمی» معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این رابطه اعلام کرد:  سرمازدگی و یخبندان که در استان اتفاق افتاده در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته وی، سرما به محصولات ۴هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و ۴ هزار هکتار از اراضی باغی بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است  و محصولات این اراضی کشاورزی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به کنارک بویژه موزستان‌های آن بوده است افزود: موز محصول بسیار حساسی به سرما است و وقتی دما از ۱۰ درجه سانتیگراد(یعنی ۱۰ درجه بالای صفر) پایین‌تر بیاید موز آسیب می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.