رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: نوسانات نرخ طلا و سکه خرید و فروش‌های کالاهای قابل توجه و تاثیرگذار در این صنعت را به صفر متمایل کرده است.

فروش کالاهای تاثیرگذار در صنعت طلا و جواهر به صفر رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، شهرام مرصعی در خصوص روند نزولی قیمت طلا و سکه اظهار کرد: تغییرات شدید در شاخص‌های اقتصادی لزوما نمی‌تواند منشا اقتصادی داشته باشد. باید عوامل دیگر اقتصادی در بهبود و یا نزول هر مولفه اقتصادی تاثیرگذار باشد تا چنین اتفاق رخ دهد که بروز آن نیز زمان‌بر خواهد بود. تغییرات ناگهانی در قیمت طلا و سکه غیراقتصادی هستند. ظهور و بروز ثبات در اقتصاد اتفاقی و بر حسب شانس نیست و معمولا ناشی از اتفاقات سیاسی است.

وی افزود: در این میان رانت‌ها و سوءاستفاده‌های مالی زیادی رخ می‌دهد و وجود افراد بسیاری که در نوسانات نقش دارند بی تاثیر نیست. البته نرخ طلا در بازار جهانی نیز افت کرده است. پیش‌بینی شده بود که در ابتدای سال جدید میلادی نرخ هر انس طلا به حدود ۲ هزار دلار برسد اما این اتفاق چند ماه پیش از آغاز سال جدید میلادی رخ داد که ناشی از اتفاقات غیر اقتصادی مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به دلیل کاهش نرخ طلای جهانی گفت: با تغییر قدرت در آمریکا انتظارات به سمتی پیش می‌رود که ثبات سیاسی به جهان باز خواهد گشت. همچنین خبرهای خوش در خصوص واکسن‌های در حال پخش کرونا می‌تواند باعث بازگشت سلامتی به جامعه شود نیز در کاهش نرخ جهانی طلا بی تاثیر نبوده است اما ظاهرا نرخ طلای جهانی در کف قیمت خود قرار دارد و از هفته‌های آتی به آهستگی شاهد افزایش نرخ طلای جهانی خواهیم بود.

مرصعی ادامه داد: در ایران نرخ ارز در قیمت طلا تاثیرگذار است. به نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار و طلا کماکان در ایران ادامه داشته باشد اما کف قیمت نرخ دلار در ایران را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنم.

وی در مورد ارتباط انتخابات آمریکا به کاهش نرخ ارز و طلا در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاثیرات فکت‌های فاندمنتالی بر نوسانات ارز در داخل کشور بیشتر است. یعنی اخبار، روایات، گزارش‌ها، شایعه پراکنی‌ها و اثرات روانی نسبت به تحلیل‌های تکنیکالی تاثیر بیشتری بر نوسان قمیت دلار دارد.

پیش‌بینی رکود بازار به دلیل بی‌ثباتی در نرخ ارز و طلا

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص تاثیر روند کاهشی قیمت طلا و سکه بر روی بازار عنوان کرد: کاهش قیمت وقتی ناگهانی و هیجانی باشد باز هم اثر منفی روی بازار خواهد گذشت. درست است که تقاضا را افزایش می‌دهد اما تقاضای طلای آب شده و سکه را بالا می‌برد. حجم معاملات در بازار سفته‌بازی را افزایش می‌دهد اما در صنعت طلا تغییری ایجاد نخواهد کرد و به آن ضربه می‌زند.

مرصعی یادآور شد: البته نوسانات قیمت طلا در حرکت‌های نزولی ضربه بیشتری به بازار می‌زند. چندین ماه است که معاملات در حوزه صنعت طلا و جواهر متوقف شده است. البته این یک تحلیل نسبی است. شاید خریدهای کوچک و بی‌ارزش شاخص بالایی داشته باشند اما نوسانات نرخ طلا و سکه خرید و فروش‌های کالاهای قابل توجه و تاثیرگذار در این صنعت را به صفر متمایل کرده است.

وی افزود: عدم ثبات می‌تواند بزرگ‌ترین لطمه را به توسعه و تولید کشور بزند. وقتی با چنین نوساناتی در برابر نرخ ریال و سایر ارزها مواجه هستیم، باید انتظار داشته باشیم که سفته‌بازی و دلالی رشد یابد و کارهای بنیادی و اساسی در حوزه تولید به شدت افت پیدا کند.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که روند کاهشی نرخ طلا و سکه تا چه زمانی می‌تواند تداوم یابد، تصریح کرد: اتفاقاتی که رخ می‌دهد به دلیل شاخص‌های اقتصادی نیست و این نوسانات شدید در وضعیت اقتصادی تاثیر منفی خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش دلال‌ها و تاثیر اقدامات آنان در بازار بیان کرد: انس جهانی در کف خود قرار دارد و پس از جابجایی قدرت در آمریکا احتمالا روند افزایشی خواهد داشت. از همین رو به دلیل پایین بودن نرخ دلار، بهترین زمان ممکن فراهم شده تا کسانی که دلار دارند، آن را به طلا و سکه تبدیل کنند. بیش از یک ماه برابری نرخ ریال و دلار زمان خواهد برد و در این فاصله دلال‌ها بخشی از دلارشان را به طلا تبدیل خواهند کرد تا منتظر اتفاقات آتی برای تغییرات نرخ ارز باشند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.