سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی زمینه‌ها و بسترهای لازم برای جبران مسیر اشتباه ایالات متحده و نقض تعهداتی که اروپایی‌ها داشتند را فراهم کرده است، گفت: اینکه آمریکایی‌ها بخواهند عاقل بشوند، جلویشان را نخاوهیم گرفت، حتی آنها را تشویق هم می‌کنیم که به مسیر گردنکشی که دولت قبلی آمریکا دچارش بود خاتمه دهند.

آمریکایی‌ها را برای بازگشت به برجام تشویق هم می‌کنیم/ ما پشت میز مذاکره هستیم اما هنوز کسی آنسوی میز نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره تاکید ایران بر عجله نداشتن در مورد مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام با وجود فشارهای اقتصادی و تحریمی و کنار گذاشته شدن برخی راهکارهای حل و فصل مناقشه میان ایران و آمریکا، با تاکید بر اینکه  جواب بسیاری از مضایقی که در موضوعات اقتصادی داریم در داخل است، اظهار داشت: ما ضمن اینکه باید به روابط اقتصادی خارجی ما تنوع ببخشیم و حتما روابط‌مان را با کشورهای دیگر در وضعیت متوازن قرار دهیم اما پاسخ اصلی مشکلات ما در نگاه به داخل است.

وی افزود: نکته اول اینست که در خصوص برجام، ایران تمامی زمینه ها و بسترهای لازم را برای جبران مسیر اشتباه ایالات متحده و نقض تعهداتی که اروپایی‌ها داشتند آماده کردهاست. جمهوری اسلامی ایران بیش از یکسال صبر کرد و بعد هم به عنوان عضو برجام برخی کاهش تعهدات را داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا بخواهند عاقل بشوند، ما جلولیشان را نخواهیم گرفت. حتی آنها را تشویق همی می‌کنیم که به مسیر گردنکشی که دولت قبلی آمریکا دچارش بود خاتمه بدهند. اما باید ببینیم عمل ایالات متحده چیست.

وی اضافه کرد: همانطور که آقای دکتر ظریف گفتند و مقام معظم رهبری هم فرمودند ما منتظر بازگشت آنها به تعهداتشان می‌مانیم و وقتی کلیه تعهداتشان را انجام دهند، ما هم مسیر بازگشت را آغاز می‌کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: ما عضو برجام هستیم و آنها برجام را ترک کردند. ما همچنان پشت میز هستیم اما کسی را آنسوی میز نمی‌بینیم. آنها اول باید پشت میز برسند تا ببینیم چه موضوعاتی را می‌توانیم با آنها مطرح کنیم.

اروپا می‌تواند با ایفای نقش تسهیل کننده جبران  کند

وی در خصوص پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای فعال شدن اروپا در این مسر نیز با اشاره به اینکه اروپا دو کلاه دارد، گفت: یکی تروئیکای اروپایی عضو برجام که شریک نقض برجام توسط آمریکا هستند و نتوانستند ابعاد رفع تحریمی که وعده داده بودند را محقق کنند. اما آقای بورل یک کلاه دیگر دارد به عنوان هماهنگ کننده برجام. آنچه آقای ظریف گفت یادآور نقش تسهیل کننده اروپا و آقای بورل در مسیر برجام بود و رایزنی ها در این مسیر ادامه دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: اروپا می تواند نقشش سازنده باشد و مسیر خودش را با بازگشت به تعهدات و به عنوان تسهیل کننده جبران کند.

از اول ملاقات بین  پوتین و دکتر قالیباف برنامه‌ریزی نشده بود

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره نقش و تاثیر کم کاری وزارت امور خارجه در لغو دیدار قالیباف با پوتین سوال کرد، با بیان اینکه حیف است سفر به این مهمی و سازنده که توسط رئیس مجلس همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام شود و کسانی که نمی‌دانند یا از هر چیز برای منافع جناحی خودشان ماهی‌گیری می‌کنند آنرا تحت تاثیر قرار دهند، گفت: از اول ملاقاتی با آقای پوتین برای این سفر برنامه ریزی نشده بود.

وی افزود: اگر کرونا نبود محتمل بود این سفر با دیدارهای دیگری همراه شود اما نفس این سفر با توجه به روابط دو کشور مهم است. آقای قالیباف دیدارهای خوبی با همتای خود و دیگر مقامات روسیه دارند و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی دکتر قالیباف که جایگاه خودشان را دارند حتی یک تاجر ایرانی هم بخواهد حداکثر تسهیلات را فراهمی می کنیم. ضمن اینکه در مورد این سفر که دیدارها و رایزنی‌های مستمر بین آقای قالیباف و آقای ظریف برقرار بوده.

بازگشت به برجام میانجی‌ لازم ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پیشنهاد امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا  به منظور احیای برجام نیز با تاکید بر اینکه برجام و بازگشت امریکا به آن نیاز به میانجی ندارد، تصریح کرد: برجام بیش از ۱۵۰ صفحه است و درباره هر ویرگول آن هم بحث شده چنین توافقی نیاز به بحث دوباره ندارد. آنها می‌توانند به تعهد و توافقی که امضا کردند برگردند و آنرا اجرا کنند.

وی افزود: اروپا هم مسئله‌اش اینست که به تعهداتش برگرد چون آنها هم از اعضای ناقض برجام هستند.  

خطیب زاده با بیان اینکه می‌ترسیم روز دیگر یکی بخواهد میانجی بازگشت اروپا به برجام بشود، گفت: اروپا با اجرای تعهدات خود و اینکه از این برداشت که می تواند از اهرم های غیر انسانی که دولت ترامپ ایجاد کرده استفاده کند فاصله بگیرد می‌تواند نقشی تاریخی ایفا کند 

وی خاطرنشان کرد: اروپا باید از فضای گذشته فاصله گیرد و نشان دهد عضو موثر برجام است یا اینکه بخواهند ادامه همان مسیر گذشته را بدهند که پاسخ ما را مقام معظم رهبری دیشب به صراحت اعلام کردند.

بایدن اظهاراتش را اصلاح کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره مواضع روز گذشته بایدن درباره عدم رفع تحریم‌ها پیش از بازگشت ایران به اجرای کامل برجام نیز با یادآوری اینکه آنچه دیروز گفته شد را، بلافاصله خودشان اصلاح کردند و گفتند دقیق نبوده است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد در دولت آمریکا یک سردرگمی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بارها گفته‌ایم ما  به حرف‌های کمپین‌های انتخاباتی اهمیت نمی‌دهیم، گفت: مبنای قضاوت ما اقدام است که اساس آن را برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روشن کرده است.  

نظارت های فراپادمانی از سوم اسفند متوقف می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی ها برای اجرای بند دوم مصوبه مجلس و توقف پروتکل الحاقی و اطلاع آژانس از اقداماتی که ایران در دستور اجرا دارد؟ با یادآوری اینکه ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده‌ایم و عضو آن نیستیم که بخواهیم از آن خارج شویم، اظهار داشت: توقف برخی از نظارت‌های فراپادمانی در صورتی که طرف های مقابل تا تاریخ مشخص شده به تعهدات خود باز نگردند در چارچوب برجام است.

وی با اشاره به اینکه ما هر کدام از گام های کاهش تعهدات برجامی خود را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده‌ایم و آژانس نیز راستی آزمایی کرده است، افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یا به تعهداتشان بر خواهند گشت یا ما مسیری را که مجلس تعیین کرده طی می‌کنیم و از سوم اسفند ماه اجرای نظارتهای فراپادمانی را متوقف خواهیم کرد.

اجرای پروتکل الحاقی قابل بازگشت است، اگر...

وی یادآور شد: اگر طرف های مقابل به تعهداتشان بازگردند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هم دوباره قابل بازگشت و اجرا است و همه این مسائل به انتخاب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر می‌گردد.

ریشه بحران یمن اشغالگری عربستان و امارات است

سعید خطیب زاده درباره سفر  نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران و مذاکرات او باظریف و دستیار ارشد او در امور ویژه و این پرسش که آیا هنوز طرح ۴ ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن کارآیی دارد؟ نیز با بیان اینکه سفر آقای گریفیتس از قبل برنامه ریزی شده بود اما بعد از چند با تاخیر به دلیل کرونا انجام شد، گفت: هم طرح ۴ ماده ای ما کماکان روی میز است و هم با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن  و طرف های دیگر بحران تماسهای ما بر قرار است.

وی تصریح کرد: امیداریم گشایش هایی بعد از این سفر صورت گیرد برای اتمام این فاجعه انسانی و افزود: خوشحالیم برخی جهات که فکر می کردند با راه نظامی و کشتار می توانند به اهداف سیاسی خود برسند امروز به این باور رسیده اند که تنها مسیر مسیر سیاسی و گفتگوی گروه های یمنی با هم است.

ویبا بیان اینکه طرح چهار ماده ای ایران  بر توقف فوری درگیری ها، دسترسی مردم یمن به امکانات بشردوستانه از جمله آب و غذا، انجام گفت وگوهای فراگیر یمنی یمنی و تشکیل دولت فراگیر یمن تاکید شده است، در پاسخ به این سوال که چرا تهران بر گفتگوهای یمنی تاکید دارد در حالی که بازیگران خارجی همچون عربستان و امارات نیز در این برحان نقش دارندو بخشی از خاک یمن در اشغال انهاست؟ اظهار داشت: هیچ طرح صلح و ثباتی در کشوری رخ نمی دهد مگر اینکه کشورهای خارجی در جریان حل آن بحران صرفا نقش تسهیل کننده داشته باشند. امروز ریشه مشکلات در یمن تجاوز عربستان به این سرزمین است.

فقط یمنی‌ها می‌توانند درباره آیندهشان تصمیم‌گیری کنند

وی اضافه کرد: ایران تمام تلاش خود را برای تسهیل گفت‌وگوها در یمن به منظور حل این بحران به کار می برد وعربستان و امارات نیز می‌توانند با توقف جنگ و تجاوز خود به یمن در این مسیر نقش آفرینی کنند، اما در مورد آینده یمن این مردم یمن و گروه‌های یمنی هستند که باید تصمیم گیری کنند.

دستور کار مهم سفر رئیس قوه قضائیه به بغداد

خطیب زاده درباره سفر رئیس قوه قضائیه به عراق و دستور کار آن هم با بیان اینکه این سفر مهم و رخداد حایز اهمیتی است، گفت: آقای رئیسی هم به دلیل جایگاهشان در سپهر سیاسی و حاکمیتی ایران، سفرشان می‌تواند کمک زیادی   پیگیری پرونده های قضایی و کنسولی بین دو کشور بکند.

وی با یادآوری اینکه ایشان در بغداد ملاقات های فشرده ای خواهند داشت، افزود: یکی از اصلی ترین مسائل پروسه تکمیل کیفر خواست متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی است و سخنگوی قوه قضائیه پس از بازگشت ایشان توضیحات لازم را خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امورخارجه عراق به ایران و حامل بودن پیام برای ایران از سوی وی خاطرنشان کرد: این سفر در ادامه رایزنی‌های دو کشور بود. بحث اقتصادی، مراودات مرزی و پیگیری ترور سردار سلیمانی دستور کار این سفر بودند که در این موارد ملاقات‌های خوبی انجام شد. ادامه همکاری‌ها در کمیسیون مشترک هم در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

سند همکاریهای جامع راهبردی ایران و افغانستان نهایی شده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره آخرین وضعیت سند همکاریهای جامع راهبردی ایران و افغانستان هم خاطرنشان کرد: این سند نهایی شده و فقط یکی دو موضوع قابل حل باقی مانده است. در سفر آقای عراقچی این موضوعات نهایی شد. امروز هم در سطح دیگری این سند پیگیری می‌شود.

سعید خطیب زاده کرد: وقت زیادی برای این سند گذاشته شده و این سند برای دو کشور راهگشا است.

وی گفت: در موضوع آب از جمله مسائل و حوزه‌های مهم و قابل بررسی دو کشور است و به جای افتراق بودن، می‌تواند نقطه اشتراک باشد. هم از طریق کمیسیون مشترک و مدیریت حقابه مسئله پیگیری می‌شود. امیدواریم طرف افغانستانی جمع‌بندی نهایی خود را در مورد آن دو موضوع اعلام کند.

این دو پرونده ربطی به هم ندارند!

یی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش تغییرراهبرد حمایت آمریکا از عربستان در جنگ علیه مردم یمن بر تسهیل مذاکره ایران و اآمریکا برای بازگشت به برجام با تاکید بر اینکه این پرونده ها به هم مرتبط نیستند، گفت: برجام مهم است اما مسائل منطقه متفاوت است.

وی افزود: اینکه دولت آمریکا می خواهد مسیر اشتباهی را که رفته برگردد و چک سفید امضایی که برای کشتار مردم  بی‌گناه یمن به عربستان داده بود را پس بگیرد می‌تواند به حل مسائل منطقه کمک کند. هر زمان که بمباران ها متوقف شود فردایش می تواند مذاکرات یمنی یمنی شکل گیرد. و حل بحران یمن کمک بزرگی به بحران ناامنی در منطقه خواهد کرد.

مسئله جدیدی بین ما و آژانس وجود ندارد

وی درباره ادعای وال‌استریت ژورنال درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای از دو مرکز غیرهسته‌ای ایران گفت: تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است و با اطلاع و خبر این نهاد بین‌المللی است. پرونده‌ای مربوط به گذشته بوده که مختومه شده است. دو درخواست دسترسی سال گذشته و امسال براساس ادعای مطرح شده داشتند که نیازمند پاسخ فنی است. بنابراین این مسئله جدیدی نیست. همواره پاسخ‌های ایران هم فنی و دقیق بوده است.

اجرای برجام دلبخواهی نیست، یا همه با هیچ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش بلومبرگ درباره قصد آمریکا برای دادن تخفیفاتی به ایران بدون اینکه نظام تحریم‌ها را لغو کند، بیان کرد: باید آمریکا به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردد. این مسئله هم انتخابی نیست که بخواهد کدام‌ها را اجرا کند و کدام‌ها را اجرا نکنند.

کمیسیون متشرک مجرای مناسبی برای رایزنی درباره برجام است

خطیب زاده درباره پیشنهاد ظریف برای فعال شدن اروپا و ایجاد سازوکار بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام و اینکه تهران از محتوای جلسه وزرای خارجه تروئیکای اروپایی با وزیر خارجه آمریکا در مرود برجام مطلع شده است یا نه؟ گفت: آنچه وزیر امور خارجه گفت یادآور ضمیمه شماره چهار برجام است. بورل در برجام و کمیسیون مشترک نقش هماهنگ‌کننده را برعهده دارد. آنچه ظریف گفت، ترتیب‌ اجرا بود که قبلا نیز انجام شده بود.  

وی خاطرنشان کرد:  اینکه بین وزرای اروپایی و آمریکا چه گذشته نه سوالی می کنیم و نه کمکی به ما می‌کند. آنچه به ما کمک می کند اجرای تعهدات برجام است. البته رایزنی بین ما و اروپا بوده و خواهد بود، اما اینکه بر موضوع خاصی تمرکزی داشته باشیم، نه چنین نبوده.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کمیسیون مشترک مجرای مناسبی برای کار است و دیدار چند جانبه در ماه مارس اگر کرونا مانع نشود امکان دارد.

نه دادگاه بلژیک را به رسمیت می‌شناسیم و نه رأیش را 

وی درباره حکم صادره توسط دادگاه در بلژیک علیه اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی ابراز داشت: این فرآیند از روز اول یک فرآیند بیمار و مسموم بود و یک عملیات فریب بود که متاسفانه برخی جهات سوم در آن دخیل بودند و یک نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک و بدعت اشتباهی توسط یکی دو پایتخت اروپایی گذاشته شد.  

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک مقابله با نهاد دیپلماسی توسط برخی کوته‌بینان در برخی پایتخت‌های اروپایی شکل گرفته است، عنوان کرد: ایران نه تنها حق خود را برای پاسخگویی محفوظ می‌داند بلکه از همه ابزارهای سیاسی و حقوقی استفاده کرده که حقوق آقای اسدی تامین شود.

 وی تصریح کرد: ما نه رای دادگاه را به رسمیت شناختیم، نه خود دادگاه را.   

ادامه دارد... 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.