یک بار دیگر برای خدمت به جمعی از هموطنان خود بار سفر بستند و کیلومترها دورتر از محدوده صحن و سرای حضرت رضا(ع) به اقشار محروم از امکانات، خدمات ارزشمند بهداشتی و درمانی ارائه کردند.

سلامتی، ارمغان خادمان امام رضا(ع) برای دلگان

به گزارش قدس آنلاین، این بار جهادگران سلامت رضوی، مطب خود را به کپرها و روستاهای مردمان قانع کویر بردند. اردویی که از سوی بنیاد کرامت رضوی و همراهی گروه بزرگی از پزشکان و پرستاران به مدت ۱۲ روز در منطقه پهناور جلگان استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.  

مثل هر حرکت بزرگ خدمت‌رسانی دیگری، مشکلات بسیاری سر راه بود. برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های طولانی مدت پیش از آغاز حرکت با همه نهادهای مسئول محلی و استانی از جمله شورای محلی، دهیاری، خانه‌ بهداشت و مسئولان امنیتی برای اعزام و استقرار تیم پزشکی در مناطق تحت پوشش این اردوی سلامت، تلاش برای جمع کردن تیم پزشکی و آماده‌سازی آنها، تهیه اقلام مورد نیاز سفر و انواع تجهیزات و داروها، گوشه‌ای از تلاش متولیان و خادمان کانون سلامت رضوی برای برگزاری این اردوی جهادی بود.

پیمودن کیلومترها مسیر خاکی و ناهموار برای معاینه بیماران در کپرها و روستاهای دورافتاده، فقدان خانه بهداشت، بروز برخی ناهماهنگی‌ها در اثر همراهی نکردن مسئولان محلی، سایر مشکلات سر راه این سفر ۱۲ روزه بود. بر همه دشواری‌های برگزاری این اردوی جهادی باید وجود کووید۱۹ را بیش از همه برشمرد. رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از مقدماتی‌ترین امور تا همه مراحل اجرای عملیات تا لحظه بازگشت نیروها، روند خدمت‌رسانی را سخت‌تر کرد.  

با این همه، بهبود و بازگشت سلامتی و لبخند رضایت ساکنان جلگه پهناور دلگان از توجه و حضور خادمان دستگاه امام رئوف به استانی دور از بارگاه منور ثامن الحجج(ع)، این دشواری‌ها را برای جهادگران سلامت کمرنگ و بی‌اثر کرد.  

 

دستاوردهای اردوی سلامت

سیدامیر طباطبایی سرپرست اردوهای جهادی کانون موضوعی سلامت رضوی استان؛ ضمن برشمردن دستاوردهای این اردوی جهادی سلامت محور گفت: در جریان این اردو، انواع خدمات درمانی شامل ویزیت پزشک عمومی، متخصص، مامایی، غربالگری وآموزش‌های پرستاری، برپایی داروخانه و ارایه خدمات دارویی با همکاری شبکه ‌بهداشت محلی در مدت ۱۲ روز به ساکنان منطقه کم برخوردار جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان از توابع استان سیستان و بلوچستان ارائه شد.

به گفته طباطبایی، اعضای تیم درمانی متشکل از ۳ پزشک عمومی، یک متخصص، ۲ عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته طب مکمل، یک داروساز، یک متخصص بهداشت محیط، ‌یک کارشناس اتاق عمل، ۷ پرستار، یک ماما و یک منشی بود.

وی محل استقرار تیم اصلی را شهر چگردک در مرکز دهستان جلگه چاه هاشم اعلام کرد و درخصوص نحوه انجام عملیات درمانی گفت: عملیات ویزیت و ارائه خدمات تیم به صورت سیار بین روستاهای محروم با اولویت مناطق فاقد خانه بهداشت و ‌بهورز جهت غربالگری بیماری‌ها بود.

به گفته طباطبایی در رابطه با جزئیات اجرای عملیات بهداشتی و درمانی در این منطقه محروم: در طول دو روز نخست سفر، استقرار تیم اولیه، تهیه تجهیزات و داروها، تدوین برنامه خدمت‌رسانی و هماهنگی با شبکه بهداشت درمان دلگان‌ صورت گرفت.

طباطبائی ادامه داد: انجام بررسی‌های میدانی، تعیین اولویت‌های درمانی و رسیدن تیم اصلی، اهداف روز سوم اردو بود. روز چهارم هم تیم پزشکی با پیمودن ۳۵ کیلومتر جاده ‌خاکی در مسیر غرب جلگه چاه هاشم به ‌روستاهای دمیتان بالا و پایین با۱۶۰ خانوار و مچان با ۸۶ خانوار اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه که روستاهای هدف، هم‌مرز استان‌های هرمزگان و کرمان هستند، به کمبودهای منطقه پرداخت و افزود: فقدان آب آشامیدنی لوله‌کشی و دارای کلر، فقدان لوله‌کشی گاز و امکانات ارتباطی برای استفاده از تلفن همراه، جاده خاکی مالرو، امتداد جاده در مسیر رودخانه فصلی با خطر مسدود شدن راه روستایی توسط سیلاب‌ها، بخشی از مشکلات و نارسایی‌های موجود در این منطقه هستند.  

سرپرست این اردوی جهادی اضافه کرد: روز چهارم سفر با ویزیت ۲۶۰ نفر از روستائیان، ۳ جراحی سبک، تحویل داروی رایگان به بیماران ویزیت شده، تشکیل جلسات آموزش بهداشت، برپایی ‌مهد کودک سلامت و اهدای ۱۲۰ جفت کفش، لوازم التحریر و کیف بین دانش‌آموزان روستای دمیتان بالا به پایان رسید.

وی ادامه داد: روز پنجم سفر نیز تیم پزشکی در مسیر غرب جلگه چاه هاشم به روستای بالشتی با ۱۲۸ خانوار و روستاهای پیرامونی با۱۶۰ خانوار اعزام شد و ضمن استقرار در مدرسه روستا و خانه بهداشت، برای ‌۱۵۵ بیمار ویزیت قلبی، جراحی سبک و معاینه در ‌منزل انجام شد. همچنین مهد کودک سلامت دایر شد و ۱۳۰ جفت کفش، تعدادی لوازم التحریر و کیف به کودکان روستا تحویل داده شد.

طباطبایی، حرکت تیم در مسیر جنوب جلگه چاه هاشم ‌را هدف خدمات روز ششم عنوان کرد و گفت: روستاهای پچهنوک با ۶۵ خانوار، گزان ۲۵ خانوار، دراپ۲۰ خانوار، چیل کنار ۱۵خانوار، گردونان ۵۰ خانوار، دیگر مقاصد خدمت‌رسانی گروه سلامت بود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه روستای گزان را محل استقرار گروه پزشکی در روز ششم بود، اضافه کرد: فاصله ۲ تا ۱۰ کیلومتری این روستاها از یکدیگر، جاده ناهموار با گذر از روی رودخانه، وسعت مناطق محروم و کمبود نیرو را از جمله دشواری‌های حضور تیم برای ویزیت بیماران عنوان کرد.

‌مسئول کانون‌ سلامت خدمت رضوی استان با بیان جزئیات معاینه در منزل در روستای دراپ گفت: تیم سیار برای ویزیت در منزل روستائیان ناتوان با پیمودن ۱۷ کیلومتر جاده ‌خاکی طی ۶ ساعت، ۶۷ بیمار را در کپرها و روستای دراپ معاینه کرد که ‌داروهای مورد نیاز این بیماران توسط راهنما و دهیار برای آنها ارسال شد. ‌

‌وی، با اعلام اینکه ۲۸۰ نفر با هدایت بهورز، دهیار و شورای محلی ویزیت و از مشاوره‌های درمانی بهره‌مند شدند و همه داروی رایگان دریافت کردند، افزود: در این منطقه به دلیل وسعت نیازهای درمانی، مهد سلامت برگزار نشد ولی تعدادی بسته‌های لوازم التحریر و مداد رنگی به مدیر مدرسه روستای گزان تحویل داده شد. ‌

او با گزارش جزئیات روز هفتم اردوی جهادی در منطقه موسوم به چاه اسحاق و چهار روستای پیرامونی آن در مسیر غرب جلگه چاه هاشم، اظهار کرد: در مجموع ویزیت ۱۰۰ نفر از بیماران، تشکیل مهد سلامت و توزیع ۱۳۰ جفت کفش و کیف و شماری لوازم ‌التحریر از جمله خدمات ارائه شده در این منطقه محروم بود.

طباطبایی با اعلام اینکه تیم پزشکی در مقصد روزهشتم سفر به روستای کهور سوختالی با بیش از ۱۸۵خانوار و ۳ روستای اقماری آن در مسیر شرق جلگه چاه هاشم‌ اعزام شد، ادامه داد: تیم در منزل دهیار و مرکز علوم دینی روستا مستقر شد و در طول یک روز، ویزیت ۲۳۰ نفر به همراه ۱۱ جراحی سبک، تحویل داروهای رایگان، دایر شدن مهد سلامت، اهدای ۲۳۰ بسته لوازم التحریر، کیف و ‌کفش بین دانش‌آموزان به انجام رسید.

وی، ارمغان خادمان سلامت در دو روز نهم و دهم اردو را در منطقه بزرگ غرب جلگه چاه هاشم ‌تشریح کرد و گفت: ۱۸ روستای این منطقه اعم از روستاهای زیارت شامل میرعمر و امیرالمومنین(ع)، چاه نواب، موتور نوروز، موتور دوشنبه روشنی، موتور میرداد، موتور مهدی، ‌موتور آسان، موتور میرخانه زهی و... از خدمات جهادگران سلامت بهره‌مند شدند.

‌به گفته این استاد دانشگاه، در این منطقه مجموعاً ۳۶۰ بیمار معاینه و ۲ بیمار جهت عمل جراحی کاندید شدند. ۳۲ جراحی سبک برای کودکان انجام شد که از این میان، ۱۱ مورد کودکان بی‌سرپرست بودند.

وی ویزیت ۴۵۰ بیمار و ۱۷ مورد جراحی سبک ‌را ماحصل روز یازدهم سفر دانست و افزود: ویزیت بیماران روستاهای مند سفلی، مند بالا، چاه علی، احمدآباد، چاه شیر محمد، چاه دنوک، دولابکان، رگیتی، دمولی، جان آباد، باغ ‌نیل، خیرآباد، علی آباد و چاه جنگی خان در مسیر شرق جلگه چاه هاشم انجام شد.

طباطبایی با اشاره به برنامه روز آخر اردو یادآور شد: به دلیل محرومیت شدید روستای دمیتان سفلی و چهار روستای پیرامونی آن، روز دوازدهم سفر، تیم پزشکی مجدداً در منطقه روز نخست حضور پیدا کرد و ویزیت ۱۰۷ بیمار، تشکیل مهد سلامت و اهدای ۱۳۰ قلم هدیه بین کودکان روستاهای دمیتان و مچان نتیجه خدمات ارائه شده بود.

شایان ذکر است، در کنار برپایی این اردوی بزرگ سلامت در شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان، خدمات دیگری در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی و فرهنگی از جمله افتتاح چاه جدید، افتتاح و بهره‌برداری پروژه آبرسانی به ۱۵ روستا، برنامه تشرف کودکان منطقه به حرم مطهر رضوی و ... با حضور میدانی محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی و هیأت همراه ارائه شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.