یاسوج- زلزله شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه تلفات جانی در برنداشت و زخم های سطحی را بر تن هموطنان وارد کرد اما زخم های این زمین لرزه بر اماکن و سازه های شهری و روستایی به گونه ای است که موجب دغدغه بسیاری از مردم شده است.

دنا چشم انتظار بازسازی؛ دولت وعده حمایت داد

قدس آنلاین-گروه استان ها:سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد و به دلیل زمین لرزه ۵.۶ دهم ریشتری منازل مسکونی و ساختمان های شهر بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

در همین راستا بسیاری از مردم که توان خرید  مصالح و بازسازی خانه های آسیب دیده را ندارند زانوی غم بغل گرفته و ادعا می کنند با این اوضاع امکان تامین هزینه ها برای آن ها میسر نیست.

تمامی خانه های خسارت دیده ارزیابی می شود

در همین حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه لکه گیری تمام مناطق انجام می شود، گفت: وضعیت تمام خانه ها ارزیابی می شود.

حسین کلانتری در نشست ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه مردم با نجابت به ما اعتماد کردند، افزود: تیم های ارزیاب مشغول هستند و هیچ خانه ای بدون ارزیابی نمی ماند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر جایی متوجه عدم ارزیابی شویم مجددا ممیزی می شود تا حقی ضایع نشود.

کلانتری تاکید کرد: تمام مناطق توسط هلال احمر و نیروهای امدادی لکه گیری می شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمعیت هلال احمر محموله هایی را با خود به استان آورده است، بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کمک کرده است و وزارت تعاون محموله هایی به استان ارسال کرده و بنیاد علوی و ستاد امام قول کمک دادند.

وعده وزیر برای اختصاص معافیت

به گزارش قدس آنلاین محمد اسلامی وزیر راه نیز که روز جمعه برای بازدید از مناطق زلزله زده سی سخت به این منطقه سفر کرده بود در جمع مردم گفت: در برنامه ریزی ها وام های قبل از زلزله نیز مد نظر قرار می گیرد و برای پرداخت قبوض  آب و برق نیز از دولت معافیت هایی برای مردم خواهیم گرفت.

اسلامی با اشاره به جاده سی سخت که هفته پیش به دلیل ممانعت کمیسیون محیط زیست مجلس کار ساخت آن متوقف شده بود گفت: دولت مکلف است این جاده را بسازد و همین حالا از مدیر کل راه خواسته ام که بلافاصله برای تکمیل جاده اقدام کند.

وی یادآوری کرد: همه مسئولان وظیفه دارند شرایطی مهیا کنند که خسارات دقیق و بدون تبعیض ارزیابی شود و مصالح ساخت تا پای کار بیایدتا مردم جز دردسر خانه های آسیب دیده مشکل دیگری نداشته باشند.

اسلامی از مردم خواست که در بازسازی و ساخت دوباره خانه ها سخت گیری کنند تا در آینده دچار ضرر و زیان دوباره نشوند.

ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت

این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در سفر به کهگیلویه و بویر احمد و حضور در جمع مردم سی سخت قول داد تا پس از ارزیابی دقیق خسارات تسهیلات ارزان‌قیمت به مناطق زلزله‌زده دنا تخصیص ‌یابد.

اسماعیل نجار در جمع مردم سی سخت بر یکپارچگی در بحث خدمات‌رسانی به مردم تأکید کرد و افزود: خسارات باید به‌صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم تسهیلات ارزان‌قیمت تخصیص دهیم‌.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: از رئیس سازمان نظام‌مهندسی خواستیم که خانه‌های نوساز بررسی شوند و با کارشناسانی که نظارت بر ساختمان‌ها داشتند و کوتاهی کردند برخورد شده و به کمیته انتظامی نظام‌مهندسی معرفی شوند.

تخریب ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی

در همین حال نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: شدت تخریب طوری است که منازل مسکونی و ساختمان‌های این شهرستان از۶۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

مهدی روشنفکر در نشست ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در شرایط کرونایی دمای هوا در شهرستان دنا پایین است و دیروز نیز شاهد بارش برف و باران بوده‌ایم و هم‌اکنون این منطقه زلزله‌زده در شرایط استثنایی و خاص قرار دارد.
وی اظهار کرد: نیاز است که اقلام اولیه در اختیار زلزله‌زدگان شهر سی سخت و روستاهای شهرستان دنا قرار داده شود.

روشنفکر تأکید کرد: شدت تخریب طوری است که منازل مسکونی و ساختمان‌های این شهرستان از۶۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

وی بیان کرد: انتظار داریم در هیئت دولت ردیف خاصی برای زلزله‌زدگان شهرستان دنا و شهر یاسوج در نظر گرفته شود

ارائه پروانه ساخت رایگان

گفتنی است شهردار سی سخت، مرکز شهرستان زلزله‌زده دنا نیز بابیان اینکه  پروانه ساخت برای زلزله‌زدگان شهر سی سخت به‌صورت رایگان صادر می‌شود اظهار کرد: برخی از منازل و سوئیت های در شهر سی سخت وجود دارد که صاحبان این اماکن مقیم شهر سی سخت نیستند چه انتظار داریم جهت بررسی موارد لازم و برآورد خسارت‌های وارده به شهرداری سی سخت مراجعه کنند.

علی فرد افزود: در خصوص صدور پروانه ساخت منازل مسکونی شهر سی‌سخت که خسارات زیادی دیده‌اند تیم‌های کارشناسی سال شهرداری را افزایش‌خواهیم داد و پروانه ساخت این واحدهای مسکونی به‌صورت رایگان صادر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.