سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره تعیین سبد معیشت کارگری، کمیته دستمزد با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تشکیل و سبد معاش خانوار کارگری به میزان ۶۸میلیون و ۹۵۰هزار و ۵۹۶ ریال به‌ صورت ماهانه تعیین شد.

پرونده دستمزد کارگران بسته می‌شود؟

در شرایطی که کارگران این روزها با افزایش لحظه‌ای و سرسام‌آور قیمت اقلام و محصولات اساسی مواجه‌اند، با این‌ وجود مصوبه مُزد سال گذشته با تمامی مزایایش تنها ۵۶ تا ۶۲درصد سبد حداقلی معیشت کارگران را پوشش می‌دهد و تعیین حدود ۷میلیون تومانی سبد معیشت برای سال آینده کماکان خلأ میان درآمد و تورم را پر نخواهد کرد.

درنهایت پس از تعیین سبد معیشت در کمیته دستمزد قرار است رقم نهایی ۶میلیون و ۸۹۵هزار تومان به شورای عالی کار اعلام شود و پس ‌از آن شورا نیز دستمزد کارگران را با توجه به ماده ۴۱ و میزان نرخ تورم دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین کند.

سبد خانوار کارگری کماکان ۲۰ درصد کوچک‌تر از زمان فعلی است

علی دهقان‌کیا، فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، درباره تعیین سبد معیشت کارگری اظهار کرد: درخصوص میزان دستمزد کارگران، شورای عالی کار براساس ماده ۴۱ قانون کار که شامل دو بند است، اقدام می‌کند. یک بند آن درباره تورمی است که مرکز آمار اعلام می‌کند و بند دیگر درباره سبد هزینه معیشت است. حدود سه سال است که اعضای شورای عالی کار به این نتیجه رسیده‌اند روی سبد هزینه خانوار تمرکز کنند. سبد هزینه خانوار در سال گذشته تقریباً ۴میلیون و ۹۵۰هزار تومان و امسال حدود ۷میلیون تومان تعیین شده است. بدین‌ترتیب باید گفت افزایش تقریباً ۲میلیون تومانی در سبد هزینه خانوار مشاهده می‌شود. رقم ۶میلیون و ۸۹۵هزار تومان، حداقل افزایشی است که باید صورت بگیرد تا بتوان مانند امسال به مسیر خود ادامه داد.

دهقان‌کیا افزود: درحالی ‌که برای سال آینده حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری‌بودجه محاسبه‌ شده است، قطعاً تورم هم از رقم ۴۵درصدی فعلی بالاتر خواهد رفت؛ بنابراین از شورای عالی کار انتظار می‌رود درباره مابه‌التفاوت سبد هزینه خانوار مخالفت چندانی نداشته باشد و اگر میزان اعداد و ارقام تورم پیش‌بینی‌شده را قبول دارد، مابه‌التفاوت را به‌ عنوان حداقل دستمزد افزایش بدهد. اگر این اتفاق بیفتد براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، بازنشستگان و افرادی که در گروه حداقلی‌ها قرار دارند مشمول این افزایش قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.