رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: ما با هیئت‌های نظارتی تعامل بسیار خوبی داریم و نمی‌خواهیم دوقطبی ناظر و مجری که خود از آسیب‌های انتخابات است را ایجاد کنیم.

بنا نداریم دو قطبی ناظر و مجری را در انتخابات ایجاد کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نبی‌پور امروز در نشست خبری که در فرمانداری مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه با دستور وزارت کشور، از دو هفته گذشته شروع رسمی فرایندهای انتخاباتی در کشور کلید خورد، اظهار کرد: در تمام دنیا، انتخابات مهم‌ترین برنامه در حوزه مشروعیت‌بخشی است. پس از پیروزی انقلاب، ما به طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور داشتیم که این نشان‌دهنده پررنگ بودن نقش مردم در تعیین سرنوشت خود در جمهوری اسلامی است‌. 

وی افزود: در تمام دنیا آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای مشارکت سیاسی، رای دادن در پای صندوق‌های رای است. ما باید بستر حضور و مشارکت مردم را فراهم کنیم. در ادبیات سیاسی نیز گفته می‌شود که انتخابات چهار بنیاد دارد که اگر ما بتوانیم آن‌ها را تقویت کنیم، انتخاباتی قابل دفاع خواهیم داشت. 

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، با بیان اینکه اولین این بنیادها، مشارکت است، اضافه کرد: در بیانات مقام معظم رهبری هم بر این مسئله بسیار تاکید شده است. قطعا عملکرد تمام مجموعه حاکمیت، یکی از عوامل دخیل در افزایش مشارکت است، چون هرگاه سرمایه اجتماعی افزایش یابد، مشارکت نیز افزایش می‌یابد. ما همزمان در دو جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هستیم. باید توجه کنیم که اگر مسئولین به یکدیگر توهین کنند، اعتماد اجتماعی کاهش خواهد یافت. 

نبی‌پور خاطرنشان کرد: تا به حال در انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر که در کشور برگزار شده است، میزان مشارکت مردم به ترتیب به طور میانگین ۷۰ درصد، ۶۸ درصد و ۶۲ درصد بوده است. ما نمی‌توانیم انتخابات را با میزان مشارکت ۴۰ درصد برگزار کنیم و آن را خوب بدانیم، در حالیکه در بسیاری از کشورها خوب هم تلقی می‌شود، اما در جمهوری اسلامی بحث متفاوت است و مشارکت باید بالاتر باشد. 

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و مسائلی که کرونا برای مردم کشور به وجود آورده است، بیان کرد: در این یک سال در تمام دنیا کرونا برای حضور مردم در انتخابات مشکل‌ساز شده است. ما برای هر یک از فرایندهای انتخابات در تمام کشور، یک شیوه‌نامه‌ای را تعیین کرده‌ایم. ما به دنبال این هستیم که هم مشارکت پررنگ باشد و هم به سلامت مردم آسیب نرسد. 

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی به بحث رقابت به عنوان دومین بنیاد انتخابات اشاره کرد و افزود: باید کسی که انتخاب می‌کند، حق انتخاب داشته باشد. باید در انتخابات جریانات مختلف حضور پیدا کرده و برنامه‌ها و اهداف خود را در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی مطرح کنند و مردم نیز حق انتخاب داشته باشند. قطعا هیئت‌های اجرایی و نظارت می‌توانند در این حوزه کمک کنند. در عین حال که در انتخابات قانون مبنای کار ماست، اما ما باید طوری مدیریت کنیم که تمام جریانات سیاسی کشور حس کنند که زمینه‌ای برای ارائه برنامه‌هایشان وجود دارد. 

نبی‌پور با بیان اینکه رکن بعدی، سلامت انتخابات است، تصریح کرد: هیچ یک از افراد دخیل در برگزاری انتخابات، نباید سلیقه شخصی خود را وارد انتخابات کنند. در انتخابات قانون فصل‌الخطاب است و همه ما باید به قانون التزام عملی داشته باشیم. 

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین اقدامات مربوط به سلامت انتخابات را بحث شفافیت دانست و گفت: ما تلاشمان این است که فرایندهای انتخابات، شفافیت لازم را داشته باشند. یکی از مسائل بسترساز برای افزایش شفافیت در انتخابات، همین برگزاری الکترونیکی انتخابات است. ما از شروع تا پایان انتخابات، حضور اصحاب رسانه را داریم که این یعنی شفافیت. 

نبی‌پور با اشاره به اینکه رکن آخر، مسئله امنیت است، خاطرنشان کرد: ما تاکنون در اجرای فرایندهای انتخابات هیچ معضل امنیتی نداشتیم و از حالا به بعد هم نخواهیم داشت. در هر کدام از شهرستان‌های استان، شوراهای تامین و ستاد امنیت انتخابات، پروتکل‌هایی را تعریف کرده است و شک نکنید انتخابات بر اساس قانون در امنیت کامل خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه اساس انتخابات بر پایه مردم استوار است، بیان کرد: در تمام چهار دهه عمر انقلاب، مردم با وجود تمام مشکلات پای نظام ایستادند و ما مدیون خون شهدا و مردم هستیم. قطعا ما در انتخابات سال آینده، برگ زرینی بر افتخارات این نظام خواهیم افزود. ما با هیئت‌های نظارتی تعامل بسیار خوبی داریم و نمی‌خواهیم دوقطبی ناظر و مجری که خود از آسیب‌های انتخابات است، ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.