۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: 742023

ماجرای انفجار یا هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در آبهای دریای عمان دو حالت دارد، یا این ماجرا هم مثل دو اتفاق مشابه در اردیبهشت و خرداد ۹۸ یک رویداد مشکوک و طراحی شده است که بلافاصله انگشت اتهام را به سوی ایران بگیرند و بخواهند موضوع احیای برجام را تحت الشعاع قرار دهند و یا واقعا کشتی اسرائیلی در منطقه تنگه هرمز و دریای عمان هدف قرار گرفته که پیامها و پیامدهای ناخوشایند و زیادی برای تل اویو و دوستان جدیدش در منطقه دارد.

تنگه طوفانی هرمز و محاسبه غلط رژیم صهیونیستی

قدس آنلاین: شبکه روسه الیوم گزارش داد  یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی برای انجام تحقیقات در مورد انفجار در کشتی این رژیم که روز پنجشنبه در سواحل عمان به وقوع پیوست، عازم دبی شد.این در حالیست که سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیز همزمان برای بحث در مورد انفجار در کشتی یاد شده، جلسه‌ای برگزار می‌کنند. 

در همین حال مقامات تل‌آویو در ادامه عملیات روانی خود کماکان انگشت اتهام را بودن ارائه هرگونه دلیل و سندی به سوی ایران نشانه رفته و تهران را به انجام حمله موشکی به کشتی اسرائیلی متهم می‌کنند.

در این ارتباط «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باز هم بدون ارائعه مدکی ادعا کرد هکه ارزیابی‌های اولیه وی این است که ایران در این انفجار دست داشته است. این در حالی است که گروه تحقیقات این رژیم امروز اولین نشست خود را برگزار کرده و  بررسی‌های خود در این خصوص را آغاز کرده است.

روزنامه «هاآرتص» و کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز نوشتند که سرویس‌های امنیتی این رژیم بر این باورند که هنگام عبور کشتی یاد شده از تنگه هرمز  یک یا دو موشک به سمت آن شلیک شده است. 

بر اساس گزارش شبکه روسیه الیوم،  «نیر دفوری» گزارشگر نظامی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی روز گذشته فاش کرد که این رژیم، سفر هیات صنایع نظامی خود به امارات برای شرکت در نمایشگاه نظامی «آیدکس» و «ناودکس» را به دلیل مسائل امنیتی ، لغو کرده است. 

وی افزود: سرویس‌های امنیتی رژیم اسرائیل تصمیم گرفتند که ریسک نکنند و شرکت هیات اسرائیلی در نمایشگاه یاد شده را به دلیل تنش موجود در منطقه ، لغو کردند.  

یک کشتی با نام «‌ام وی هلیوس ری»   (MV Helios Ray) متعلق به یک صهیونیست به نام «رامی اونگار»  شامگاه پنجشنبه گذشته (۲۵ فوریه) در دریای عمان با انفجارهایی در بدنه خود مواجه شد. 

رادیو «کان» رژیم صهیونیستی پیشتر به نقل از صاحب کشتی اعلام کرده بود که کشتی با دو حفره با قطر یک متر و نیم آسیب دیده است، اما برای ما هنوز روشن نیست که این حفره‌ها بر اثر انفجار موشک ایجاد شده و یا یک مین که به بدنه کشتی وصل شده، به وجود آمده است.  

نوستالژی بندر فجریه و انفجار نفتکش ها

حادثه اخیر برای کشتی اسرائیلی ناخودآگاه ذهن را به یاد دو حادثه مشابه در سال ۹۸ می‌اندازد. یکی حادثه بندر فیره امارات که در ان چهار کشتی از جمله دو کشتی متعلق به عربستان سعودی منفجر شدند و دیگری ماجرای انفجار و حمله به دو فروند کشتی نفتکش یکی متعلق به ژاچپن و دیگری در مالکیت نروژ.

در هر دو ماجرا نیز که به شکلی مرموز رخ دادند بلافاصله انگشت اتهام از سوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به سمت ایران نشانه رفت. جالب آنکه در هیچ یک هم نه دنیا این اتهام را باور کرد و نه مدعیان توانستند مدرک و سندی ارائه دهند و به همین دلیل هم هیچ گاه این دو ماجرا در سازمان ملل و محاکم بین‌المللی پیگیری نشد.

حادثه اول در بندر فجیره انقدر ناشانه و آماتوری طراحی شده بود که دولت امارات در نهایت حتی حاضر نشد تصاویر کشتی‌ها هدف قرار گرفته به قول خودشان را منتشر کند و تنها چند عکس محدود از یکی کشتی متعلق به نروژ به رسانه‌ها راه یافت که حفره های کوچکی در بخش پاشنه آن وجود داشت. چند تصویر هم از یک کشتی عربستان  منتشر شد که در آن چند حفره در بدنه کشتی نمایان بود و رسانه های غربی در واکنش به ان نوشتند اگر موشک های ایرانی کشتی عربستان را هدف گرفته بودند حالا این کشتی شناور نبود در کف دریا قرار داشت.

جالب انکه کستی نروژی حادثه دیده در این ماجرا بنا بر گزارش بلومبرگ پس از ترمیم و بازسازی برای بارگیری عازم بندر امام خمیتنی ایران شد.

در حادثه دوم که ماه بعد دو در حرداد ماه ۹۸ زخ داد هم دو نفتکش هدف قرار گرفتند. نکته مهم این حادثه ان بود که یکی از دو نفتکش متعلق به ژاپن بود و درست در روزی هدف قرار گرفت که قرار بود شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر کند.

این بار هم مثلث عبری عربی و  امریکایی ایران را متهم کردند اما هیچ عقل سلیمی باور نمی کرد ایران در استانه سفر مهم نخست وزیر ژاپن در اوج تلاشهای دیپلماتیک برای حف ظ برجام پس از خروج امریکا نفت کش این کشور را هدف قرار دهد.

پروژه انقدر احمقانه نوشته و اجرا شده بود که خود ژاپنی ها هم ذره‌ای تردید نکردند این اتفاق کار ایران باشد. این بار هم پروژه متهم کردن ایران و تحریک ترامپ دیوانه و غیر قابل پیشبینی برای درگیر شدن در جنگ با ایران ناکام ماند.

حالا اما اسرائیلی ها عکسی کشتی را منتشر کرده اند که دو سوراخ بر بدنه آن نمایان است و می گویند اینها رد موشکهایی است که احتمالا از ایران به کشتی آنها اصابت کرده. این عکسها شباهت عجیبی با تصاویر نفتکش عربستانی در بندر فجیره دارد.

اما این اتفاق فرق‌های قابل توجهی هم با دو حادثه قبلی دارد که توجه به آنها حقایق متفاوتی را نمایان می‌کند.

نخست اینکه این بار یک کشتی اسرائیلی هدف قرار گرفته آنهم در آبهای دریای عمان و نزدیکی تنگه هرمز. این دو پارامتر در تحلیل ماجرا نقش مهمی دارند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد و دوم اینکه این اتفاق از دو بعد زمانی قابل توجه و مداقه است.

در واقع این اتفاق اگر وقعا یک پروژه طراحی شده از سوی اسرائیل و متحدان عرب نباشد، نشانه و بیان کننده آنست که منافع رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دیگر از منیت برخوردار نیست و به منطقه ای که آمریکا قرا بود با حضور نظامی و تشکیل ائتلافی نظامی امنیتش را برای متحدان خود از جمله اسرائیل و عربستان تامین کند، حالا از هر زمانی برای اسرائیل ناامن‌تر است و کشتی‌ها و منافع این رژیم به راحتی می‌تواند هدف انتقام گروه های مقاومت قرار گیرد.

از سوی دیگر این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که اسرائیل گمان می‌کند زمان چیدن محصول پروژه عادی سازی روابط با کشورهای عرب منطقه از جمله امارات و بحرین فرا رسیده است و جای پایش در منطقه باز و تثبیت شده است. اما در اوج نشئه این رابطه این بار کشتی اسرائیل هدف قرار می‌گیرد.

توافقنامه «عادی سازی» روابط بین اسرائیل و دو کشورعربی امضا شد | منطقه | DW  | 16.09.2020

اگر این اتفاق صحت داشته باشد آنگونه که قنادباشی تحلیل می‌کند، یک ضربه امنیتی و حیثیتی برای رژیم صهیونستی است.

این کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: کسی که باد می‌کارد بالطبع طوفان درو می‌کند. رژیم صهیونیستی هم وقتی با ارسال سلاح و پول و ارائه آموزش به گروه های تروریستی در منطقه آشوب بپا می‌کند و امنیت کشورهای منطقه را با اقدامات خرابکارانه و ترویستی از بین می‌برد، در این بزنگاه‌ها باید منتظر چنین ضربه هایی هم باشد.

قناد باشی تاکید دارد که پروژه عادی سازی رابطه هم امنیت اسرائیل را به خط انداخته و هم امنیت امارات و بحرین را زیرا حالا منافع هر دو از سوی گروه های مقاومت و کسانی که مترصد انتقام هستند در معرض خطر قرار دارد چون هر اقدام و حرکتی که امارات انجام دهد ممکن است اسرائیل جوابش را بگیرد یا هر اقدامی که اسرائیل مرتکب می‌شود امارات و بحرین با تبعات آن روبرو شوند. مثلا تبعات حمایت امارات از جنگ عربستان علیه یمن دامنگیر رژیم صهیونیستی شود و یا اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه منافع اقتصادی و امنیت اقتصادی و تجارت امارات را تهدید کند.

وی با بیان اینکه امارات و بحرین با طناب پوسیده ترامپ به چاهی رفتند که درآمدن از آن بسیار سخت است، خاطرنشان می‌کند اقتصاد امارات مبتنی بر توریسم و تجارت است که متکی به امنیت است و این امنیت با باز شدن پای اسرائیل به منطقه از بین می‌رود کما اینکه الان امارات از ترس ورود اتباع ۱۳ کشور به خاک خود را محدود کرده است.

قناد باشی تاکید می‌کند اسرائیلی‌ها باید بدانند این منطقه ایست که ابرقدرتها نتوانسته اند در نا بمانند و آنها در خلیج فارس هم از محو مقاومت ضربه پذیرند، هم از یمنی‌ها، هم از نیروهای فلسطینی هم از اخوانی‌ها و هم از ایران. اآها باید بدانند وقتی وارد حیاط خلوت ایران و محور مقاومت می‌شوند اگر هم بتوانند در تهران تروری انجام دهند یا در نطنز خرابکاری بکنند ممکن است پاسخ آنرا در دریای عمان و دهانه اقیانوس هند بگیرند چون از هر زمان دیگری در دسترس‌تر هستند.

ترور فخری زاده در صدر اخبار روسیه - ایرنا

وی با اشاره به اینکه گزارشها حاکیست کشتی اسرائیلی در حال حمل تجهیزات نظامی و جاسوسی بوده که هدف قرار گفته خاطرنشان می‌کند: رژیم صهیونیستی مدعی است این کشتی در حال حمل خودرو بوده در حالی که مقصد این کشتی سنگاپور در آسیای جنوب شرقی بوده و معمولا خودرو از این ناحیه به خلیج فارس صادر می شود نه بر عکس و همین که مقامات اسرائیل از ترس محموله این کشتی را چیز دیگری اعلام می‌کنند، بیانگر نگرانی‌های امنیتی آنهاست.

و اما فرض آخر هم آنست که این اتفاق مثل ماجراهای قبلی توطئه و پروژه‌ای برای تحریک آمریکا و متهم کردن ایران در زمانی باشد که رئیس جمهور جدید کاخ سفید برای بازگشت به برجام و گفتگو با ایران ابراز تمایل کرده، اماهم نتانیاهو و هم محمد بن سلمان این روزها آنقدر بدنام و بی‌آبرو شده‌اند که به نظر نمی‌رسد با این نمایش‌های ناشیانه جو بایدن تحت تأثیر آنها قرار گیرد.  در هر صورت خروجی و نتیجه این اتفاق سست شدن پایه‌های منافع اسرائیل در منطقه نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته جعفر قناد باشی 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.