یاسوج- نگارش گزارش از مردمانی که در دمای منفی پنج درجه مجبورند شب را تا صبح در زیر چادر پلاستیکی به سر کنند و در این شرایط نگران شیوع و انتقال بیماری کرونای انگلیسی هم باشند به‌اندازه مشکلات آن‌ها بسیار سخت است اما متأسفانه این واقعیتی است که جای کتمان نمی‌گذارد.

شرایط سخت برای مردمان سی سخت؛ ضرورت رعایت بهداشت در کمک‌رسانی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: ازآنجاکه امسال کرونا بر کشور سایه انداخته بود و لذا بسیاری از مردم بیم این بیماری را داشتند و هم‌چنین ازآنجاکه شرایط زمستانی و برودت هوا اجازه حضور بسیاری از مردم را برای امداد و کمک‌رسانی نداد لذا کمک‌های کمتری نسبت به سایر حوادث کشور به این منطقه گسیل شد.

اگرچه که مردم نوع‌دوست ایران همواره در سراسر کشور دست‌به‌کار شده و کمک‌های خود را به این منطقه هم چنان ارسال می‌کنند اما حالا بیم دیگری بابت انتقال این کمک‌ها و حضور برخی افراد در منطقه این دغدغه را به وجود آورده که این حضور و بسته‌های ارسالی در چرخه انتقال ویروس کرونا غم این مردم را سنگین‌تر نکند.

بااینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا به‌صورت صد در صد تخریب‌شده و ۲هزار و ۹۰۰ واحد نیز آسیب جدی دیده‌اند اما به نظر می‌رسد نسبت به وقایع این‌چنینی که در کشور اتفاق افتاده  این حادثه موردتوجه قرار نگرفته است.

پس‌لرزه‌ها و صداهای گسل‌ها آرامش مردم را سلب کرده است.دمای هوا زیر صفر است و ویروس کرونا هرلحظه جان مردم را تهدید می‌کند.

نگرانی از شیوع کرونا 

احتمال شروع موج چهارم شیوع کرونا کهگیلویه و بویراحمد را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است اما این روزها شرایط شهرستان دنا به سبب وقوع زلزله بسیار متفاوت بوده و سرما، بارش برف، نبودن سرپناه و کرونا زندگی مردم را دشوار کرده است.

این روزها به دلیل احتمال شیوع نوع انگلیسی کرونا، امن‌ترین مکان خانه محسوب می‌شود اما نابودی منازل، سی سختی‌ها را به خیابان‌ها کشاند و مآمن امن آن‌ها نابود شد.

هم‌اینک حدود یک هفته از زلزله سی سخت می‌گذرد و با تلاش دولتمردان کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در چادرها پایان‌یافته است.

سرمای شهرستان زلزله‌زده دنا و شهر سی سخت تا منفی پنج درجه هم می‌رسد و این مردمان مجبورند در این چادرها شب را به صبح برسانند.

بنا بر اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شهرهای استان خوزستان دچار کرونای انگلیسی شده‌اند و چون کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد و کمک‌هایی از مردم خوزستان نیز به شهر سی سخت داشته‌ایم لذا احتمال ورود ویروس انگلیسی به استان بسیار بالا است که همکاری و همراهی مردم در رعایت اصول بهداشتی را می‌طلبد.

پرویز یزدان پناه می‌گوید : افزایش نمونه‌گیری کووید ۱۹ در شهر سی سخت باید مد نظر قرار بگیرد به دلیل شرایط ایجاد شده در شهر سی سخت باید میزان رعایت اصول بهداشتی افزایش و تجمعات کاهش یابد.

پس لرزه های دنا

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری شامگاه ۲۹ بهمن ماه که شهر سی سخت را لرزاند همچنان پس لرزه های آن ادامه دارد.

 تاکنون بزرگترین پس لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شده است  و در این راستا ۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

سپاه پای کار است

اگر چه بسیاری از فعالان اجتماعی بر این باورند که عمق مشکلات مردم رسانه ای نشده و منعکس نشده است اما فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در نشستی با خبرنگاران از رسانه ها خواست تا  از تضعیف دستگاه های اجرایی استان که در حال خدمات رسانی به مردم زلزله زده سی سخت مرکز شهرستان دنا هستند، خودداری کنند.

سردار حمید خرم دل  در همین رابطه با بیان اینکه در تمام یحوزه ها سپاه پای کار امداد رسانی و کمک به مردم زلزله زده است بیان کرد: هلال احمر ،کمیته امداد، بهزیستی، سپاه بسیج و همه دستگاه های اجرایی استان در زلزله سی سخت پای کار هستند و نباید خدمات فرد و دستگاهی تضعیف شود.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شغل مردم سی سخت  باغداری و کشاورزی است به همین دلیل بسیج جامعه مهندسین مامور شده که خسارت وارد شده در این بخش را ارزیابی کند و بازسازی لازم در طرح های کشاورزی آسیب دیده صورت گیرد.

سردار خرمدل افزود: مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه فتح را نیز مامور کرده ایم که خانه هایی که دارای افراد معلول هستند را شناسایی و مبالغی برای داروها و تغذیه آنها اختصاص دهیم.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ۱۵۰۰ وسیله گرمایشی از سوی بنیاد علوی و ۵۰۰ مورد دیگر نیز از سوی یک موسسه دیگر بین زلزله زدگان سی سخت توزیع شده است  و به مردم سی سخت قول می دهیم تا زمانی که نیاز باشد در کنار آنها خواهیم بود .

اختصاص کمک های بلاعوض

به گزارش قدس آنلاین  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در سفر به سی سخت از اختصاص کمک‌های بلاعوض به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی این منطقه خبر داد.

علیرضا تابش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور همواره پیگیر وضعیت مردم زلزله‌زده سی سخت و احداث مسکن برای مردم این منطقه هستند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابیان اینکه سازمان مدیریت در تأمین اعتبار برای احداث مسکن زلزله‌زدگان با بنیاد مسکن تعامل و همکاری لازم را دارد، اظهار کرد: هیئت دولت با پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای تخصیص اعتبار به مردم زلزله‌زده سی سخت موافقت کرد.
وی افزود: در این راستا ظرف چند ماه ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض و تسهیلات بانکی در شهر سی سخت و روستاهای شهرستان دنا هزینه خواهیم کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.