حجت الاسلام رضایی اصفهانی در جلسه جهاد علمی در تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و تبلیغ طلاب و مبلغان مصداقی از «جهاد کبیر» می باشد.

مسأله تبلیغ مصداقی از «جهاد کبیر» است

به گزارش قدس آنلاین ، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در جلسه جهاد علمی در تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، در خصوص «جهاد کبیر» و «علم مطلوب» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: موضوع جهاد علمی زیر مجموعه مباحث نرم افزاری مسأله تمدن می‌باشد برخلاف بحث سخت افزاری تمدن مانند؛ معماری، صنعت و … که نمود بیرونی دارند.

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به موضوع "جهاد" در قرآن و روایات، بیان کرد: در قرآن کریم و روایات جهاد به سه بخش، جهاد اصغر (جهاد نظامی)، جهاد اکبر (مبارزه با نفس) و جهاد کبیر (جهاد فرهنگی) اشاره شده است.

وی در ادامه مطالب خود افزود: آیه ۱۹۳ سوره بقره؛ وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّیٰ لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ: و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، بیانگر نوع اول جهاد یعنی "جهاد اصغر" می‌باشد.

دکتر رضایی به موضوع وجه تسمیه "جهاد اکبر" اشاره کرد و گفت: جهاد اکبر، عبارت است از ستیز و مخالفت با هوای نفس، یعنی مخالفت با آن دسته از خواهش‌های نفس که انسان را وادار به مخالفت با خداوند متعال و سرپیچی از دستورهای او می‌کند. عنوان یاد شده برگرفته از روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله است که به گروهی از اصحاب که از نبرد با دشمن بازمی‌گشتند، فرمود: مرحبا به قومی که جهاد اصغر را به انجام رسانده‌اند و جهاد اکبر برایشان باقی است. گفتند: ای پیامبر خدا، جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس.(وسایل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۶۱.)

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی اظهار داشت: در آیه ۵۲ سوره مبارکه الفرقان؛ فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا: بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن (قرآن‌) با آنان جهاد بزرگی بنما! منظور از جهاد کبیر همان جهاد فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است.

وی با اشاره به مسأله تبلیغ معارف دینی و ارتباط مستقیم آن با موضوع "جهاد کبیر" بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغ طلاب و مبلغان مصداقی از "جهاد کبیر" می‌باشد.

حجت الاسلام رضایی تلاش برای تحصیل علم مطلوب را امری مهم برشمرد و افزود: اگر کسی از ما سوال کند که در تمدن نوین اسلامی چه علمی مهم است باید در جواب گفته شود که قرآن و روایات ما را توصیه به تحصیل "علم مطلوب" کرده‌اند.

حجت الاسلام رضایی گفت: قرآن از طرفی مطلق دانش را مطلوب می‌داند و به همه اقسام آن توجه کرده بنابراین دانش مطلوب قرآنی، انسان را به تمدن، علوم و فنون پیشرفته می‌رساند اما با علوم پیشرفته در فرهنگ و تمدن مادی تفاوت دارد زیرا انسان را تک بعدی تربیت نمی‌کند بلکه دانشمندان را جامع‌نگر معرفی کرده و از طرفی علم مطلوب قرآن از ظن و خرافه دور است و انسان را به یقین فرامی‌خواند و او را با واقعیات هستی آشنا می‌کند.

کد خبر 5159151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.