رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد گفت: ورود دولت و سیاست‌گذاری در بحث تنظیم بازار باعث افزایش شیب قیمت می‌شود.

سیاست تنظیم بازار در مورد میوه به نفع مردم نیست

به گزارش قدس آنلاین، حیدر ساکن برجی در خصوص تامین میوه برای  ایام عید اظهار کرد: میوه به صورت فراوان در میادین بار وجود دارد اما در حال حاضر خریداری وجود ندارد. کشش بازار خیلی کم شده است. در گرانی پرتقال و سیب گفته می‌شود بحث صادارت باعث افزایش قیمت‌ها شده اما استدلال ما این است که ورود دولت و سیاست‌گذاری در بحث تنظیم بازار باعث افزایش شیب قیمت می‌شود. این مساله باعث شده تا طی دو ماه این اقلام گران‌تر خرید و فروش شوند.

وی افزود: ذخیره‌سازی میوه برای ایام عید برنامه‌ریزی شده است. قیمت‌های میوه به تناسب تمام گرانی‌ها در کشور نیز گران است. بر اساس سیاست‌های قبلی مجددا بحث تنظیم بازار برای ایام عید مطرح شده است. علی رغم اینکه تذکرهای زیادی در این مساله رخ داده است که  این کار به نفع مردم نیست ولی این مساله هر سال عملیاتی می‌شود.

رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد در مورد افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته تصریح کرد: این افزایش برای برخی از اقلام دو برابر بوده، اما در برخی از اقلام دیگر اینگونه نیست. به طور کل پایه قیمت میوه‌ها افزایش داشته و این افزایش به دلایل مختلفی رخ داده است.

وی ادامه داد: اگر در زمینه عرضه مستقیم میوه مانند سال‌های قبل برنامه‌ای در نظر گرفته شود اتحادیه در این زمینه نیز ورود پیدا می‌کند. تلاش اتحادیه این است که ورودی بار به سطح  شهر بالا باشد تا کمبود و  افزایش قیمت رخ ندهد.

ساکن برجی در رابطه با تبدیل شدن میوه ای مانند نارنگی و موز به کالای لوکس و قیمت‌های بالای آن‌ها گفت: این مساله مانند یک زنجیره است. وقتی در کشور برای میوه و تره بار کمبودی وجود داشته باشد، افزایش قیمت ناگهانی رخ می‌دهد. این مساله از مبادی توزیع اتفاق می‌افتد. وقتی صادرات انجام شده و واردات کم است یک سری منافع و یک سری مشکلات ایجاد می‌شود. نارنگی شمال یک ماه پیش تمام شده و نارنگی موجود در بازار نیز از جنوب می‌آید که  سطح زیر کشت و تولید آن کم است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات سیب و واردات موز بنده خود به عنوان صادر کننده، بخش وسیعی سیب صادر کرده‌ام و  در پیچ و خم اداری ثبت سفارش این میوه قرار گرفته‌ام. زمانی که اجازه ورود میوه به کشور داده نمی‌شود میوه به صورت قطره چکانی توزیع شده و با قیمت بالایی در سطح خرد فروخته می‌شود. با توجه به مشکلاتی همچون تحریم‌ها و مشکلات ارزی و وجود اقلام ضروری‌تری مانند دارو در کشور واردات میوه‌ در اولویت قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر پرتقال بیش از مقدار نیاز ذخیره‌سازی می‌شود که این ذخیره‌سازی به تناسب برای بعد عید است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.