عضو هیئت مدیره و سخنگوی معدن دالی با اشاره به با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده اخیر گفت: اولین دستاورد آغاز به کار این معدن بهبود معیشت و اشتغال‌پایدار روستائیان منطقه است.

بهبود معیشت و اشتغال‌پایدار اولین نتایج آغاز فعالیت معدن "راوه" است

به گزارش قدس آنلاین  ، عضو هیئت مدیره و سخنگوی معدن دالی در نشست خبری و خبرنگاران گفت: این معدن مجوز بهره برداری در سال 91 اخذ نموده و کلیه پروانه ها و مجوزها از مراجع ذیصلاح را دریافت کرده است بنابراین هرگونه اخلال در روند بهره‌برداری از معدن نه تنها به زیان سرمایه‌گذار بلکه برخلاف منافع ملی کشور به‌خصوص در سال جهش تولید است.

شروین مختاری ادامه داد: معدن دالی در استان مرکزی شهرستان دلیجان و در 8 کیلومتری روستای راوه واقع شده است و این معدن 5 میلیون تن ذخیره قطعی و  12 میلیون تن ذخیره تخمینی با عیار نیم درصد دارد و با توجه به اکتشافات انجام شده به عنوان یکی از مهمترین ذخایر در کشور برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه اقتصادی معادن به‌خصوص در اقتصاد بدون نفتی اظهار کرد: در دوره‌ای که مس به عنوان یکی از فلزات پرتقاضا و ارزشمند شناخته می‌شود بهره برداری از این معدن می‌تواند شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و اشتغال زایی و درآمد خوبی را برای کشور و منطقه ایجاد نماید.

عضو هیئت مدیره  این معدن  همچنین تأکید کرد: با گذشت چندین سال از دریافت پروانه به دلایل مختلفی که بیشتر مربوط به بومیان منطقه بوده این معدن در حال حاضر غیر فعال بوده و با درنظر گرفتن قانون فعال شدن معادن راکد اگر بهره‌برداری آغاز نشود احتمال باطل شدن مجوزها وجود دارد.

مختاری تصریح کرد: علی‌رغم جریان‌سازی‌هایی که برای این معدن از نظر زیست محیطی ایجاد شده باید اضافه کنم فعالیت معدنی هیچگونه خسارات را برای اطراف ایجاد نمی‌کند. و تمامی برآوردها و آزمایش‌ها و همچنین نظارت‌های مستقیم بیانگر این نکته است که آب و منابع طبیعی منطقه هرگز با مشکل از لحاظ آلودگی روبرو نخواهند شد.

به گفته وی سازمان صمت نیز این موضوع را تأیید کرده است و براساس برنامه‌هایی که بهره‌بردار ارائه کرده فعالیت و آغاز بکار معدن برای روستاییان امتیازات و دستاوردهای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند که در بخش راهسازی، عمران آبادی، زیرساخت‌ها، آموزشی و درمانی است.

به گفته این سرمایه‌گذار در بخش معدن درباره اعتراض روستائیان منطقه نیز به خبرنگاران گفت: زمانی که معدن برای استخدام و بکارگیری بومیان در آغاز فعالیت معدن آگهی داده است 1200 نفر از روستائیان اعلام آمادگی کرده‌اند که درصورت آغاز به‌کار این بخش عمده از بومیان منطقه دارای شغل پایدار خواهند شد.

وی همچنین تصریح کرد: با آغاز بهره برداری معدن و تحویل ماده اولیه به صنعت کشور عوارضی نیز برای دهیاری روستا در نظر گرفته شده که به حساب دهیاری واریز خواهد شد و نقش عمده‌ای در آبادانی این روستا را دارد.

مختاری با تأکید مجدد به صدور تمام مجوزهای قانونی برای فعالیت معدن اعلام کرد: سرمایه‌گذاران و بهره‌بردار به هیچ عنوان قصد ندارد با استفاده از قدرت قانون در منطقه فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند بلکه به دنبال تعامل و تفاهم با بومیان منطقه است چون یقین داریم این نوع ارتباط پایدارتر و سازنده‌تر است.

به گفته مختاری اینکه برخی اعلام می‌کنند منابع آب منطقه آلوده شده یا اینکه مراتع منطقه آلوده شده است کاملاً اشتباه و غیر کارشناسی است درحالی که بهره‌بردار حتی به روستائیان اعلام کرده از سهم آب کارخانه فرآوری خط لوله‌ای برای تأمین آب شرب بهداشتی روستا اختصاص خواهد داد.

وی درباره تکمیل طرح کارخانه فراوری نیز به خبرنگاران گفت: اگرچه امروز در گام اول یعنی آغاز بهره‌برداری هستیم اما براساس برنامه‌های توسعه‌ای کارخانه فرآوری مس در دستور کار قرار دارد که براساس بالاترین سطوح فناوری‌های نوین و تنها با استفاده از آب و ماده‌ای استخراج شده از درخت کاج خواهد بود بنابراین فعالیت این کارخانه هیچ نوع آلودگی برای منطقه ایجاد نمی‌کند و می‌تواند کنسانتره با عیار 30 درصد تولید و در راستای تأمین ماده اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی به بازار عرضه کند.

عضو هیئت مدیره  این معدن معتقد است درحالی که این امتیاز بسیار بالای معدنی در منطقه وجود دارد متأسفانه به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه به روستائیان برخی از بومیان نه تنها جلوی فعالیت سرمایه‌گذار را گرفته‌اند بلکه در مواردی ماشین‌آلات معدن را به آتش کشیده‌اند که واقعاً نه تنها منصفانه نیست بلکه کاملاً غیرقانونی است.

مختاری با اشاره مجدد به مجوزهای صادر شده برای بهره‌برداری ما طبق قوانین وظایف خود را انجام دادیم و می‌دهیم و حتی منطقه نیز از آن بهره‌مند خواهد شد. حتی بخشی از درآمد به دهیاری روستا واریز خواهد شد که پروژه‌های عمرانی در آنجا صورت پذیرد و از طرفی جذب نیرو نیز از آن روستا خواهد بود.

به گفته مختاری این اتفاق و درگیر شدن بهره‌بردار با موارد حاشیه‌ای عاملی شده تا کل پروژه در خطر لغو مجوز قرار گرفته باشد که  با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم نفتی به هیچ عنوان منطقی نیست و اقتصاد ملی کشورمان را با مشکل مواجه می‌کند  و هم اکنون از تمامی مسئولان تقاضا داریم نسبت به برطرف شدن مشکل گام‌های مؤثرتری بردارند.

وی تصریح کرد:  متأسفانه روستاییان اطلاعات کافی از فرآیند و برنامه‌ریزی بهره‌بردار ندارند و یا اطلاعات غلطی به آنها داده شده است و به روند جلوگیری از کار تأکید دارند.

عضو هیئت مدیره معدن  یاد شده  در ادامه گفت: اگر روستاییان خواسته‌های دیگری داشته باشند ما خوشحال می‌شویم به صورت قانونی به آنها گوش کنیم و در حد توانمان آن‌ها را اجرا کنیم و علاقه‌مندیم در آبادانی روستا نیز سهیم باشیم.

وی معتقد است احتمالا تحریکاتی وجود داشته باشد، که کار یافتن آن تحریکات توسط مراجع قانونی و قضایی است که منشا آن ها را پیدا کند، ما فقط در تلاش هستیم بهره برداری را شروع کنیم، بیشتر نظرمان به حل مسالمت‌آمیز این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.