هفته گذشته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از اجرای طرح رایگان شدن هزینه درمان و داروی بیماران‌ صعب‌العلاج، مزمن و پرهزینه سالمندی از طریق سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک خبر داد.

جزئیات طرح‌های درمانی رایگان بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

مصطفی سالاری می‌گوید: از این هفته داروی بیماران‌ صعب‌العلاج، مزمن و پرهزینه سالمندی از طریق سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، رایگان است؛ این افراد نزد یکی از پزشکان طرف قرارداد نام‌نویسی الکترونیکی انجام می‌دهند و ما دارو و هزینه درمانشان را ۱۰۰ درصد می‌پردازیم.

به گفته وی این در حالی است که قبلاً باید اسناد را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دادند و همین موضوع روال اداری طولانی و بروکراسی‌هایی را به همراه داشت، اما اکنون دیگر نیازی به طی این فرایند نیست؛ درواقع پرداختی صورت نمی‌گیرد که بخواهند به دنبال وصول آن باشند. این طرح از مزیت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک است و با تشکیل پرونده در تأمین اجتماعی هزینه داروها و درمان بیماران مزمن و صعب‌العلاج به طور کامل پرداخت خواهد شد. 

طرح درمان رایگان بیماران مزمن در دست اقدام است

مدیر کل درمان غیرمستقیم تأمین اجتماعی که یکی از مجریان این طرح است در گفت‌وگو با ما می‌گوید: در حوزه درمان‌های غیرمستقیم تمهیداتی اندیشیده شده تا در حد امکان بار مالی هزینه‌های درمان از دوش بیماران برداشته شود.

دکتر شهرام غفاری در خصوص جزئیات این طرح‌ها ادامه می‌دهد: طرح «درمان رایگان بیماران مزمن و صعب العلاج» و یا به عبارت صحیح‌تر طرح «حمایت مالی فراتر از شرایط موجود از بیماران مزمن» در دستور کار است و در صورتی که زیرساخت‌های نظام رجیستری (پرونده الکترونیک) فراهم شود، بیمار با مراجعه به یک پزشک مخصوص -مانند پزشک خانواده و نظام ارجاعی که در دو استان به صورت پایلوت درحال اجراست- پس از معاینه و تشکیل پرونده، در صورتی که مبتلا به یکی از بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری قلبی و عروقی، بیماری‌های اعصاب و روان، انواع سرطان‌ها و... باشد، هزینه ویزیت، آزمایش‌ها و داروهای همان بیماری با حداقل فرانشیز در اختیار او قرار خواهد گرفت؛ البته این هزینه با توجه به نوع بیماری و بار مالی که برای سازمان دارد در مورد بیماری‌های مختلف متفاوت است.

وی با یادآوری اینکه این طرح در ادامه طرح درمان رایگان بیماران خاص نظیر دیالیزی‌ها، هموفیلی‌ها و... است، اضافه می‌کند: «درمان رایگان بیماران مزمن و صعب‌العلاج» با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک به مرور و پس از محاسبه هزینه درمان و داروی بیماران اجرا خواهد شد و به‌تدریج گسترش خواهد یافت، یعنی تعداد بیشتری از بیماری مزمن را شامل می‌شود، اما در حال حاضر نمی‌توان همه بیماری‌های مزمن را در قالب آن تعریف کرد. 

معافیت فرانشیز بیماران سالمند بالای ۶۵ سال

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اجرای طرح معافیت فرانشیز ۱۰ درصدی بیماران مزمن بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌افزاید: این طرح از ابتدای اسفند ماه در حال اجراست و بر اساس آن همه بیمه‌شدگان سالمندی که بالای ۶۵ سال دارند، مشروط بر اینکه در بخش بستری به مراکز درمانی دانشگاهی (دولتی) مراجعه کنند، نیازی به پرداخت فرانشیز ۱۰ درصد نخواهند داشت و همه هزینه‌های درمان آن‌ها برابر ضوابط و مقررات بیمه، برعهده سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

غفاری ادامه می‌دهد: همچنین در بخش دوم این طرح، بیمه‌شدگان ساکن شهرهایی که سازمان تأمین اجتماعی در آن‌ها بیمارستان ملکی ندارد، می‌توانند برای درمان در شهر محل سکونت خود -در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی- بدون پرداخت فرانشیز   ۱۰ درصد و به حساب سازمان تأمین اجتماعی بستری و درمان شوند؛ البته این طرح و طرح معافیت فرانشیز بیماران سالمند بالای ۶۵ سال فقط شامل بخش بستری می‌شود و مشمول درمان‌های سرپایی نخواهد بود. 

پرداخت کامل هزینه تجهیزات پزشکی درمانی از سوی تأمین اجتماعی  

این مسئول نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مربوط به خرید تجهیزات پزشکی (مانند پروتز و یا مفصل زانو، استنت قلب یا عروقی‌و...) و پرداخت مابه‌التفاوت هزینه آن است، می‌گوید: تاکنون بیمه‌شدگانی که در مراکز درمانی دانشگاهی تحت درمان قرار می‌گرفتند باید بخشی از هزینه تجهیزات را می‌پرداختند که مبلغ قابل توجهی بود و با توجه به حقوق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بار مالی زیادی به همراه داشت و در برخی مواقع موجب به تأخیر افتادن درمان می‌شد، اما بر اساس تمهیدات، از ابتدای اسفند مقرر شده هزینه تجهیزات پزشکی مصرفی برای درمان بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به صورت کامل از سوی سازمان پرداخت شود؛ البته مراکز بیمارستانی باید از لوازم مصرفی باکیفیت و با هزینه مناسب استفاده کنند تا بار مالی سازمان افزایش نیابد.  

زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح درمان رایگان بیماران مزمن

غفاری ادامه می‌دهد: اجرای این طرح‌ها، به‌ویژه «حمایت مالی فراتر از شرایط موجود از بیماران مزمن» در گرو اجرای نسخه الکترونیکی است و با نسخه‌های کاغذی امکان‌پذیر نخواهد بود، ضمن آنکه باید به صورت گام به گام و در چند مرحله بیماران افزوده شوند و نمی‌توان یکباره همه بیماران مزمن را در قالب این طرح تعریف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.