رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: افزایش نرخ نان اگر همین امروز هم اعمال شود دیر است چون دیگر کسی حاضر نیست با این میزان دستمزد در نانوایی کار کند.

سال ۱۴۰۰ برای تامین نیروی متخصص در نانوایی مشکل داریم/گرانی نان در برخی آزادپز هااتفاق افتاده است

 مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در توضیح گرانی خودسرانه برخی نانوایی‌ها سطح شهر مشهد  به خبرنگار قدس آنلاین  گفت :هرچند من این قضیه را تائید نمی‌کنم ولی متأسفانه گرانی نان در برخی از نانوایی‌های آزاد پز از سال گذشته در مشهد اتفاق افتاده است. ازآنجایی‌که از آبان ماه سال گذشته نرخ نان تغییری نکرده است بله هستند یکسری از واحدهای نانوایی که به دلیل هزینه‌های بالایی که دارند مبادرت به افزایش نرخ نان کرده‌اند.

وی ادامه داد: می‌دانیم که این‌گونه افزایش نرخ تخلف است ولی وقتی نانوایی‌ها از سال گذشته هیچ نرخ مصوبی نداشته‌اند و هزینه‌هایشان از حد متعارف هم بیشتر داشته است متأسفانه این‌گونه اتفاقات خواهد افتاد. افزایش نرخ نان اگر همین امروز هم اعمال شود دیر است چون دیگرکسی حاضر نیست با این میزان دستمزد در نانوایی کار کند. اگر مانتوانیم تا پایان سال نرخ نان را بگیریم در بحث تأمین نیروی انسانی و کارگر متخصص در سال جدید مطمئن با بحران مواجه خواهیم بود.

وی گفت: ما برای افزایش قیمت نان بر اساس نوع آن آنالیز فنی پیشنهاد داده‌ایم منتهای متأسفانه هنوز بررسی نشده و موافقتی هم دراین‌باره صورت نگرفته است. طبق آنالیز ما تقاضا برای افزایش نرخ چیزی حدود ۷۰درصد است که البته هیچ توجهی به این درخواست نشد و قرار بر این شد که نرخ نان در سال جاری ۲۰درصد افزایش پیدا کند که همین اتفاق هم تا به امروز نیفتاد است.

کشتگر بیان کرد: دولت فقط می‌تواند ۲۵درصد قیمت نان را ثابت نگه داردولی بقیه مواد مثل خمیرمایه، بیمه، هزینه‌های نانوایی، دستمزد کارگر و...همه و همه که افزایش داشته است. نانوایی شاید بتواند از سود خودش واژ هزینه‌هایش کم کند ولی با دستمزد کارگر چه می‌توانیم بکنیم؟

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد ادامه داد: آلان خیلی از همکاران ما فقط برای روشن ماندن چراغ مغازه کرکره نانوایی را بالا می‌کشند وگرنه وقتی مایه‌خمیر ۳۰۰درصد، تأمین اجتماعی ۳۰درصد، هزینه کارگران ۵۰درصد اضافه‌شده است باید همه هزینه‌هایشان را از جیب پرداخت کنند.

وی ادامه داد: وقتی دستمزد کارگر نانوایی با توجه به همه گرانی‌ها روزی ۹۰هزار تومان چگونه باید این نانوایی را سر پا نگه داشت. نانوایی این روزها دیگر سودی برای صاحبش ندارد. به نظرم بهترین کار این است که فضای نان را رقابتی کنیم یعنی بیاییم و قیمت اردو نان را واقعی کنیم تا یارانه هم مستقیم برود داخل جیب مردم نه نانوا یا دلال و واسطه. اگر قیمت آرد آزاد شود هیچ اتفاقی برای قیمت نان نمی‌افتد و فقط هدفمندتر می‌شود و تولیدکننده واقعی باقی می‌ماند و آرد باقیمت مام شده دریافت می‌کند.

وی افزود: در این صورت است که کیفیت نان افزایش پیدا خواهد کرد ولی آلان متأسفانه با این وضع نرخ مصوب، هزینه‌ها جوابگو نیست و ما هم در این وضعیت نمی‌توانیم از کیفت نان صحبت کنیم. من همیشه گفته‌ام که یک رابطه‌ی مستقیمی بین قیمت نان و کیفیت آن وجود دارد وقتی نتوانیم قیمت را اصلاح کنیم حالا که هزینه‌های نانوا بالا رفته است او هم از خمیرمایه‌اش و خیلی موارد دیگر کم می‌کند. وقتی نرخ اصلاح نشود کارگر هم غیرمتخصص می‌شود و همه‌چیز به سمت نان بی‌کیفیت پیش می‌رود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.