خانه‌تکانی واژه پرتکرار هفته‌های پایانی سال است و تمام اعضای خانواده به نحوی در این موضوع مشارکت دارند اما بی‌تردید نقش اصلی را مادران یا همان زن‌ها دارند و سعی می‌کنند تمام اجزای خانه را به هر شکلی پاکیزه‌تر کنند.

نرخ‌نامه خشکشویی‌ها تغییر نکرده است

بر همین اساس ازجمله کارهای این ایام شستن پرده، پتو، لباس‌های زمستانی و... است خلاصه اینکه گذر همه خانواده‌ها به صنف خشک‌شویی خواهد افتاد اما آنچه اندکی موجب گلایه شهروندان می‌شود قیمت‌های چندگانه این واحدهای صنفی و استدلال‌های آن‌ها برای دریافت پول بیشتر است. از این رو به منظور اطلاع‌رسانی دقیق قیمت‌ها و آگاهی از قواعد حاکم بر این شغل با رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی‌های مشهد گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

واحد بدون مجوز نداریم

علی کاشفی می‌گوید: ۶۰۰ واحد خشک‌شویی و لباس‌شویی در شهر مشهد با مجوز رسمی مشغول به کار هستند. همان‌طور که در هر صنفی واحدهای غیرمجاز وجود دارند در این صنف هم به همین صورت است اما این رقم به زیر ۵ درصد می‌رسد و این درصد کم هم واحدهایی هستند که در شرف گرفتن مجوزند و خوشبختانه واحدهای غیرمجاز وجود ندارد.

وی می‌افزاید: ازآن جایی که بیماری کرونا موجب نگرانی مردم در همه زمینه‌ها شد، این بیماری در بحث خشک‌شویی و لباس‌شویی هم تأثیر فراوانی گذاشت و از عید پارسال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خشک‌شویی‌ها جمع کردند و دلیل آن مراجعه نکردن مشتری به علت ترس از بیماری کرونا و تأمین نشدن هزینه‌های خشک‌شویی‌ها بود.

گرانی شوینده‌ها و قیمت‌های ثابت

کاشفی درباره علت گرانی خدمات خشک‌شویی‌ها نیز اظهار می‌کند: مواد شوینده از اول سال تاکنون چهار بار افزایش قیمت داشته است و با توجه به افزایش قیمت مواد شوینده اگر هزینه‌ها را بالا ببریم برای مشتری‌ها نیز سخت شده و درصد کمی هم که مراجعه می‌کردند، توان مراجعه نخواهند داشت چراکه وضعیت اقتصادی نه تنها برای ما بلکه برای همه دشوار است.وی تأکید می‌کند: موادی مثل پودرها و مواد مایع شوینده به خصوص ماده اصلی خشک‌شویی‌ها که پرکلرواتیلن نام دارد و مشابه داخلی ندارد از اروپا وارد می‌شود که با وضعیت تحریم قیمت آن بسیار بالاست. ما سه نرخ‌نامه داریم؛ یک نرخ‌نامه مربوط به واحدهایی است که توضیحات آن در بالا ذکر شد؛ موادی که برای دستگاه‌های خاص استفاده می‌کنند و مشابه داخلی ندارند. در این واحدها قیمت شست‌وشوی یک دست کت و شلوار حدود ۴۰ هزارتومان براساس نرخ‌نامه است، اما لباس‌شویی‌داران که از پودرها و مواد مایع استفاده می‌کنند قیمت‌ها درجه‌بندی یک و ۲ دارد. در لباس‌شویی درجه یک حدود ۳۰ هزار تومان همان کت و شلوار هزینه دارد و درجه دو این رقم به ۲۰ هزار تومان می‌رسد.رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی درباره تفاوت نرخ‌ها در مناطق مختلف شهر نیز توضیح می‌دهد: درواقع استفاده از مواد شوینده، دستگاه‌ها و همچنین مناطق مختلف واحدها در نرخ‌ها تأثیر دارد زیرا هزینه‌های واحدهای صنفی نیز متفاوت است.

وی درخصوص تفاوت نرخ‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده در ارائه خدمات اظهار می‌کند: نرخ‌نامه‌ها باید در واحد صنفی نصب شده باشد تا مشتری بتواند ببیند و از طرفی صدور قبض برای مشتری الزامی است و در صورت مشاهده هرگونه تفاوتی در نرخ‌ها شهروندان می‌توانند با شماره‌های ۳۷۶۵۹۰۲۷و ۳۷۶۲۸۵۸۹ تماس بگیرند و رسیدگی لازم انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.