۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
کد خبر: 743220

پیامبر اکرم(ص) شاهد بر همگان

حجت الاسلام سید محمد باقر هاشمی شاهرودی، رئیس بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع)

قدس آنلاین: نکته مهمی که از قرآن کریم به نظر می‌رسد این است که پیامبر اکرم(ص) فقط شاهد بر امت اسلام نمی‌باشد بلکه بر پیامبران و شاهدان همه امت‌ها نیز شاهد خواهند بود، در حالی که انبیای گذشته فقط نسبت به امت خود شهید هستند. نبی مکرم اسلام(ص) بر همه شاهدان شهید خواهند بود و این شهادت در مورد امامان امت اسلامی به طریق اولی ثابت است.

بدین ترتیب شاهد بودن پیلامبر اکرم(ص) بر همه انسان‌ها از آیات قران به خوبی قابل استفاده و استناد است. خداوند در آیه 41 سوره نساء می‌فرماید: پس چگونه است حال آنان آن‌گاه که از هر طایفه‌ای گواهی آریم و تو را بر این امت به گواهی خواهیم؟ یا در آیه 89 سوره نحل می‌فرماید: روزی که ما در میان هر امتی از رسولان خودشان گواهی بر آنان برانگیزیم و تو را ای محمد بر این امت گواه آریم.

چنانکه اشاره شد، خداوند روز قیامت برای هر امتی از میان خود آنها شاهد و ناظری را برمی‌انگیزد و طبیعی است که این شاهد باید همان کسی باید که در دنیا هم مقام شهادت و نظارت را داشته است. یعنی پیامبر هر امتی به عنوان شاهد بر آن امت مبعوث می‌گردد و امامان امت اسلامی هر کدام در زمان خود بر امت اسلامی شهیدند.

امام صادق(ع) در مورد این آیه می‌فرماید که این آیه خصوصاً در مورد امت حضرت رسول(ص) نازل شده است که در هر زمانی امام از ما بر ایشان شاهد است و محمد(ص) در تمامی قرون بر ما شاهد است. در منابع اهل تسنن نیز به این مسئله اشاراتی شده است.

جای این سوال است که پیامبر اکرم(ص) و سایر شاهدان به چه چیزی شهادت می دهند؟

چنانکه اشاره کردیم شهادت اولیانی الهی، پیامبران، رسول اکرم(ص) و ائمه هدای(ع) هم در دنیاست و هم در آخرت در دنیا بر اعمال و مقدارت و در آخرت بر حسابرسی و تعیین جایگاه‌ ها.

زمخشری ذیل آیه 41 سوره نساء می نویسد: بر ایشان شهادت می دهد نسبت به آنچه انجام داده اند زیرا او پیامبر ایشان است. با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) مقام شهادت و نظارت کلی را در قیامت دارا هستند، از جایگاه والا و ویژه‌ای نیز برخوردارند. جایگاهی که همه انبیاء اولیای الهی در برابرش خضوع دارند. این جایگاه عظیم را قرآن کریم به عنوان «ملک کبیر» نامیده است. توضیح اینکه در قرآن درباره بهشت فقط در یک آیه از ملک و سطنت سخن می‌گوید و آن هم در سوره دهر است که اختصاص به اهل بیت پیامبر(ص) دارد.

در آیه 20 سوره انسان خداوند خطاب به شخص پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: و هنگامی که آنجا را ببینی نعمتها و ملک عظیمی را می‌بینی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.