شیرینی جزو خوراکی‌های جدایی‌ناپذیر همه اعیاد و مجالس شادی است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و نگرانی انتقال این ویروس، فروش قنادی‌ها به شدت کاهش یافت و امسال نیز با افزایش نرخ بسیاری از مواد اولیه مصرفی، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

کیک‌های مجازی غیرمجاز!

از آنجایی که اختلاف قیمت‌ها دراین صنف برای شهروندان جای پرسش دارد، به سراغ رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد رفتیم تا توضیحاتی در این باره بدهد.

تفاوت نرخ‌ها

محمد فرزانی درباره اختلاف قیمت شیرینی‌ها در برخی قنادی‌های شهرمان می‌گوید: اختلاف قیمت‌ها به خاطر مواد اولیه‌ای است که در یک واحد صنفی استفاده می‌شود. برای مثال خامه از کیلویی ۱۴ هزار شروع می‌شود و تا ۶۰ هزار تومان می‌رسد.

درواقع خامه گیاهی با حیوانی تفاوت قیمت دارد. حتی در حوزه روغن هم این قضیه کاملاً مشهود است؛ قیمت آن از کیلویی۲۵ تا ۸۰ هزار تومان است ازهمین رو به تناسب نوع موادی که استفاده می‌شود یک شیرینی می‌تواند با قیمت متفاوت تمام شود.

تزئینات گران

فرزانی خاطرنشان می‌کند: دربحث تزئینات شامل مغزها و میوه‌ها نیزهمین موضوع صدق می‌کند، درصورت استفاده از این مواد، نرخ شیرینی و کیک‌ها با افزایش مواجه است.

وی درادامه با اشاره به این نکته که موز یکی از محصولات کاربردی در قنادی‌هاست، بیان می‌کند: موز در گذشته کیلویی ۴ هزار تومان بود و در حال حاضر این رقم به ۶۰ هزار تومان رسیده، همچنین درباره پسته قیمت آن بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومان است و به‌طور قطع اختلاف قیمت‌ها به همین دلیل است.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد تصریح می‌کند: متأسفانه مواد اولیه به شدت افزایش قیمت داشته است که البته مواد درجه یک، ۲ و ۳ نیز داریم. گران‌فروشی در صنف ما رخ نمی‌دهد و همکاران ما با قیمت تمام شده و سود جزئی کار می‌کنند زیرا شیرینی از جمله تنقلات محسوب می‌شود و در اولویت سبد خانوار نیست.

مجازی‌های غیرمجاز

وی درخصوص آگهی‌های فروش شیرینی و کیک در فضای مجازی نیز تأکید می‌کند: این آگهی‌ها مورد تأیید ما نیست و فقط واحدهایی که پروانه دارند مورد تأیید اتحادیه هستند. اگرچه فضای مجازی دارای مزیت‌های خوبی است که رفت‌وآمدها را در دوران کرونا کمتر کرده اما فضای امنی برای صنف ما ایجاد نکرده است و گاهی شاهد سوءاستفاده‌هایی هستیم.

فرزانی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بر نحوه تولید، سلامت، بهداشت و قیمت فروش‌های مجازی غیرمجاز نظارتی وجود ندارد و می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد. به نظر من سلامتی مردم در اولویت قرار دارد و اگر قراراست خرید اینترنتی و در فضای مجازی انجام شود، دست‌کم از تولیدکنندگان یا فعالان شناخته شده خریداری شود که واحد صنفی آن‌ها دایر است.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد می‌گوید: گاهی آدرس آن‌ها مشخص نیست تا جایی که فقط با پول نقد کار را تحویل می‌دهند حتی در بحث کیک، قیمت‌هایشان بسیار گزاف است. گاهی شاهد قیمت‌های غیرمنطقی مانند کیک‌های کیلویی ۲۰۰ هزارتومان هستیم که به هیچ وجه کیک کیلویی ۲۰۰هزارتومان در قنادی‌ها نداریم و تأکید می‌کنم مردم برای حفظ سلامتشان از واحدهای مجاز خرید کنند.وی در پایان درباره نرخ شیرینی تر و خشک بیان می‌کند: نرخ شیرینی ‌تر از

۳۰ هزار تومان شروع و تا ۵۵ هزار تومان می‌رسد، همچنین نرخ شیرینی خشک نیز ۲۷ تا ۴۵ هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.