محمود واعظی در واکنش به طرح وزیر خارجه روسیه برای احیای برجام با گام های هماهنگ ایران و آمریکا گفت: دوستان ما و کشورهای مختلف راهکارها و ایده هایی را که برای تسهیل امور به ذهنشان می‌رسد مطرح می‌کنند اما این بدان معنا نیست که این ایده ها با ما هماهنگ شده و مورد قبول ما است.

طرح ایران برای احیای برجام هنوز نهایی نشده/ امیدواریم تصویب نکردن FATF برای این نباشد که دولت فعلی نتواند کار کند

قدس آنلاین: رئیس دقفتر رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اظهارات امروز رئیس جمهور درباره آماده بودن شرابط هفت کشور برای بازگشت به تعهدات برجامی و پیشنهاد روز گذشته وزیر خارجه روسیه برای احیای برجام با گام های هماهنگ ایران و آمریکا گفت: الان مسئله برجام و لغو تحریم های آمریکا یک موضوع جدی است که هم ما آنرا دنبال می کنیم و هم بسیاری از کشورهای دوست و دیگران از جمله اعضای ۱+۴ و آمریکا هم دنبال می‌کنند و  طبیعی است که هرکدام راهکار و ایده ای را که فکر می‌کنند درست است برای تسهیل امور بیان می‌کنند.

وی افزود: این موضوع لزوما به این معنی نیست که با ما توافق شده باشد. انها میخ واهند راه را هموار کنند و هنم انرا روی طرح هایی کار می کنند و هم ما و زمانی که اینها نهایی شد اعلام می‌شود.

وی در مورد طرح جدید مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: روی این طرح دارد کار می‌شود و هنوز نهایی نشده است.

واعظی در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاکید او بر اینکه تا وقتی تحریم ها رفع نشود مسئله FATF در مجمع تصویب نخواهد شد با اشاره به اینکه غیر از ما و کره شمالی بقیه کشورها چارچوب اولیه مربوط به مقابله با پولشویی که ما هم علاقه مند به  رعایت آن هستیم را رعایت می‌کننند، اظهار داشت: مگر همه کشورها در دنیا به دنبال منافع خودشان نیستند و  خواهان مراوده نیستند؟ لذا بیشتر نگاهی که به اینسئله وجود دارد سیاسی است.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور هم بارها گفته اند ما معطل ماندن این دو لایحه که در مجلس مصوب شده و مدت طولانی است که در مجمع باقی مانده به نفع مراودات بانکی نمی‌دانیم و به نفع دوستان ما هم نیست.

رئیس  دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: چه تحریم باشیم چه نباشیم روابط بانکی جز ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی با دنیا است اگر روابط بانکی نباشد باید با صرافی ها کار شود، صرافی ها یعنی پولی برای جابه جایی امنیت کمتر و قیمت گران تر دارد، امیدوارم مجمع یک تصمیم درست بگیرد و براساس آن تصمیم برای مردم بگوید چرا این تصمیم را گرفته به عنوان دولت اعتقاد داریم تصویب این دولایحه لازم است و به  روابط بانکی کمک می‌کند.

نگاه سیاسی در بررسی لوایه FATF وجود دارد

 امیدوارم اینگونه نباشد که تصویب این لوایح طولانی شود که این دولت نتواند کار کند و در دولت بعدی تصویب شود؛ این خیلی بد می‌شود. همانطور که کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاد دهنده این لوایح بودند الان به مخالفان این لوایح تبدیل شده اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان داشت: نگاه سیاسی به این موضوع وجود دارد. بارها تاکید کردیم تصویب نشدن این دو لایحه که در مجلس تصویب شده و مدت طولانی در مجمع معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا نیست.

وی خاطر نشان کرد: با کشورهای دوست، چه تحریم باشیم چه نباشیم روابط بانکی جز ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی ما با دنیا است. به عنوان دولت اعتقاد داریم تصویب این دو لایحه لازم است و به روابط بانکی کمک می‌کند.

واعظی در مورد گزارش پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده در قوه قضاییه است و من هم شنیدم عوامل آن را می‌خواهند معرفی کنند که دولت هم از این کار حمایت می‌کند.

باید دست واسطه ها از توزیع کالاهای اساسی خارج شود

درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم با اشاره به اینکه  تلاش دولت این بوده و هست که از ارز ترجیحی برای کالاهایی که مردم به صورت روزمره به آن احتیاج دارند، استفاده شود، اظهار داشت: بخشی از این کالا وارداتی و بخشی هم در داخل تولید و تامین می‌شود که به دلیل افزایش هزینه ها بر قیمت تاثیر گذار است.

وی افزود: . به عنوان نمونه در مورد مرغ، ذرت، کنجاله و خوراک دام وارد می‌شود اما افزایش دستمزد کارگر، حمل و نقل و هزینه های جانبی مثل آب و برق و ... را هم باید در نظر گرفت.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه این همه ماجرا نیست، مسئله توزیع را هم مهم عنوان کرد و گفت:  وزارت صمت و جهاد کشاورزی حتما باید دقت بیشتری داشته باشند که توزیع به‌گونه‌ای انجام شود که دست واسطه‌ها قطع شود. بخشی از این گرانی‌ها به دلیل نقش واسطه‌هاست. لذا ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم از تولید به مصرف، راه را کوتاه کنیم.

وی افزود: جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار کرده‌ایم. ما هفته گذشته مخصوصا بعد از اینکه رهبر انقلاب جمعه گذشته نگرانی خودشان را در ارتباط با مسئله کالاهای مورد نیاز مردم اعلام کردند، رییس‌جمهوری دو جلسه گذاشتند. جلسات دیگری هم برگزار شده است برای اینکه بتوانیم بازارهای کل کشور را با شهرداری‌ها هماهنگ کنیم که بتوانیم مقداری عرضه مستقیم داشته باشیم.

وی یادآور شد: رییس جمهوری دستور دادند که در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، واسطه‌هایی که قیمت کالاها را گران می‌کنند، شناسایی کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها اختصاص می‌دهیم خیلی گران‌تر از قیمت واقعی آن، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.