کهگیلویه و بویر احمد- عمق خسارات وارده به فضاهای آموزشی در شهر زلزله سی سخت بالاست و این زلزله آسیب های فراوانی به اماکن آموزشی، منازل فرهنگیان شاغل و بازنشستگان وارد کرده است.

آوار مشکلات در مدارس سی سخت؛ خیران آستین همت بالا بزنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: تعداد دوهزار و ۳۰۰  دانش آموزش در فضاهای آموزشی تخریب شده و یا نیازمند تعمیر شهر زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف آن مشغول تحصیل بوده اند و فرصت زیادی تا سال تحصیلی ۱۴۰۱ نمانده است.

اگر برای فضای آموزشی مناطق زلزله‌زده تدبیری اندیشیده نشود وضعیت این دانش آموزان برای مهر ماه سال آینده در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

زلزله شهر سی‌سخت سبب تخریب منازل و اماکن گردشگری در این شهر شد، اما روند بازسازی‌ها و خدمت‌رسانی در این منطقه در حال انجام است و مردم به آینده‌ای روشن امید دارند.

زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت علاوه بر خسارتی که به بیش از ۴ هزار واحد مسکونی وارد کرد خسارت‌های زیادی را هم در بخش آموزشی در پی داشت.

بحران سال آینده

با توجه به آغاز واکسیناسیون و واکسینه کردن عموم، احتمال می رود سال آینده مدارس حضوری برگزار شوند و با این اوصاف نباید این دانش آموزان از قافله علم آموزی عقب بیفتند.

چنانچه فکر اساسی برای تعمیر و تجهیز این مدارس اندیشیده نشود این دانش آموزان با بحران جدی برای ادامه تحصیل در سی سخت مواجه خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا می گوید: زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سی سخت به ۴۰ فضای آموزشی با ۱۷۱ کلاس خسارت وارد کرده است.

هادی زارع پور می افزاید: وزیر آموزش و پرورش با صدور دستور مستقیم، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را ملزم به نوسازی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای آموزش و پرورش شهرستان دنا کرده و مقرر شده اجرای این دستور در اولویت نخست اقدامات سازمان نوسازی قرار گیرد. 

وی تأکید می کند: هم چنین تعداد ۱۳۹واحد مسکونی خسارت دیده شخصی مربوط فرهنگیان شاغل و منزل ۱۵۴ باز نشسته بازدید و آمار و اطلاعات مربوطه برای کمک به اداره کل امور رفاهی و پشتیبانی وزارت ارسال شده است.

وی با بیان اینکه تعداد۵ باب مدرسه شهرستان دنا در زلزله ۵.۶ ریشتری ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی سخت تخریب شده و نیازمند بازسازی کامل است اظهار می کند: ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده برای تعمیر و ساخت ۴۰ مدرسه آسیب دیده است.

آغاز بازسازی

به گفته کرمی مدیرکل نوسازی مدارس استان، ۱۶۰ مدرسه در شهرستان دنا وجود دارد که ۶ مدرسه آموزشی که مربوط به اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ بود تخریب شدند که برای احداث این مدارس اعتباری حدود ۵۵ میلیارد تومان  نیاز است.

وی با بیان اینکه ۲۴ مدرسه نیازمند تعمیرات هستند، عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز ۷ میلیارد تومان است، ضمن اینکه۷  مدرسه هم نیازمند مقاوم‌سازی هستند که اعتبارات این بخش هم ۱۴.۵ میلیارد  تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه زلزله ۸۵ میلیارد تومان به حوزه‌های آموزشی سی‌سخت خسارت وارد کرده گفت: بازسازی مدارس آغاز شده است.

بر اساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، در تاریخ ۱۰ اسفندماه و پس از بررسی دقیق میدانی از مناطق زلزله‌زده، جلسه‌ای با حضور رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد تا هرچه سریعتر کار بازسازی مدارس آسیب دیده آغاز شود.

طبق گزارش منتشره این سازمان؛ اکنون، با تلاش‌های شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی دقیق انجام شده در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اداره کل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد و همراهی خیران مدرسه ساز، کار بازسازی مدارس آسیب دیده آغاز شده و سه فضای آموزشی نیازمند، تخریب و کار آواربرداری در حال انجام است.

نوسازی مدارس به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی، با سرعت کار بررسی، برنامه‌ریزی و بازسازی مدارس آسیب دیده در زلزله سی‌سخت را آغاز و در کمترین زمان ممکن، مدارس نوساز و ایمن جایگزین این فضاهای آموزشی خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تاکنون هشت فضای آموزشی در شهر سی‌سخت برای امدادرسانی به مردم، در اختیار نیروهای امدادی و ستاد مدیریت بحران قرار گرفته است.

شرایط سخت در سی سخت

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.در سال ۶۸ هم زلزله ای با بزرگی بیش از ۵.۲ ریشتر سی سخت را لرزاند و به یک هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.