صحن و سرای رضوی در گرامی‌داشت عید مبارک مبعث رسول اکرم(ص) مملو از نور و شعف است.

تبلور هنرمندانه «جمال محمد(ص)» در حرم رضوی

به گزارش قدس آنلاین، گل‌آرایی و چراغانی گوشه و کنار اماکن متبرکه رضوی بر زیبایی هنر و معماری این بارگاه ملکوتی افزوده است. در این بین، به همت مکتب هنر رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ویژه برنامه «جمال محمد(ص)» با حضور ۵۰ هنرمند خوش‌نویس و نقاش برجسته خراسان رضوی و کشور به مناسبت عید بزرگ مبعث پیامبر اکرم(ص) و آیین نامگذاری تغییر نام «صحن جامع رضوی» به «صحن پیامبر اعظم(ص)»، با محوریت خلق آثاری با مضامین نبوی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفندماه در رواق دارالهدایه حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد. در ادامه، پای سخن تنی چند از هنرمندان حاضر در این ویژه برنامه در شب عید مبعث می‌نشینیم.

 

انتقال حسی خوب

زهره رئیس الساداتی که در سال ۱۳۹۳ مدرک استادی خود را در رشته خوش‌نویسی گرفته، در حال کتابت بیت «ماه فرو ماند از جمال محمد/ سرو نباشد به اعتدال محمد» به خط نستعلیق در این برنامه است. او با بیان اینکه پس از سالها توفیق حضور در چنین برنامه کتابتی در حرم مطهر رضوی نصیبش شده است، می‌گوید: قرار بود عید نوروز از بجنورد به مشهدمقدس مشرف شوم، اما وقتی در چنین شب مبارکی به حرم مطهر دعوت شدم با خودم گفتم حتماً حکمتی دارد و دعوت را پذیرفتم.

او با تأکید بر اینکه کتابت در این فضای معنوی حس بسیار خوب و متفاوتی دارد، می‌افزاید: برگزاری چنین برنامه‌های هنری گروهی که در آن تک تک حاضران با تلاش و اشتیاق در حال خلق اثر ارزشمندی هستند، انگیزه فعالیت بیشتر به هنرمندان داده و مایه پیشرفت هنری‌شان می‌شود.

این استاد خوشنویسی با تأکید بر نقش هنر بر روح و روان انسان ها بیان می‌کند: خلق آثار هنری در چنین فضای نورانی، زیبایی و تأثیر معنوی محتوای آنها را برای مخاطبان دوچندان می‌کند. از طرف دیگر، وقتی برگزاری چنین برنامه‌های هنری پس از پایان محدودیت‌های دوران مقابله با بیماری کرونا با حضور زائران و مجاوران تداوم یابد، افراد بیشتری از آن بهره معنوی و دلی خواهند برد و برای زائران غیرایرانی هم جذابیت خاصی دارد. همچنین موجب اشاعه هنر در جامعه و فراگیری این رشته‌های هنری توسط نسل آینده می‌شود. در این بین، اهدای این آثار خوشنویسی به زائران بر شور و شعف آنان می‌افزاید، چراکه آن را سوغاتی از طرف امام رضا(ع) می‌دانند.

تکتم وظیفه‌دان، از دیگر خوش‌نویسان حاضر در بخش بانوان برنامه «جمال محمد(ص)» است که مصرع «نام احمد چون حصاری شد حصین» را با قلم جلی به صورت ترکیب به خط نستعلیق کتابت کرده است. او حدود ۲۰ سال سابقه فعالیت در رشته خوشنویسی دارد و در سال ۱۳۹۰ مدرک فوق ممتاز خود را گرفته و از مدرسان انجمن خوش‌نویسان مشهد است. وظیفه‌دان با تأکید بر حس و حال عالی خود در این برنامه می‌گوید: خلق اثر چه در مقابل چشمان زائران باشد و چه در نبود آنان در چنین فضای آرامش‌بخشی، لذت خاص خود را دارد. بی‌شک، وقتی یک هنرمند با حسی خوب اثری خلق کند، آن حس را می‌تواند به مخاطب خود، چه حضوری و چه مجازی، منتقل کند.

 

حس رهایی

در ادامه با مهتاب میرجلیلی که نزدیک به ۱۰ سال سابقه فعالیت در رشته نقاشی آبرنگ را دارد، هم‌کلام می‌شویم. او در این برنامه اثری مزین به گنبد خضراء مسجد النبی(ص) را کشیده است. این هنرمند مشهدی می‌گوید: تلاش کردم با خلق این نقاشی، شأن و منزلت شب مبعث پیامبراکرم(ص) را نشان دهم.

میرجلیلی ادامه می‌دهد: برای نخستین بار است که توفیق حضور در چنین برنامه‌ای در حرم رضوی نصیبم شده است و حس زیبایی دارم. در واقع، لحظه‌ای که عازم محل اجرای برنامه شدم، حس رهایی بهم دست داد. انگار چشم انتظار شرکت در چنین برنامه‌ای بودم.

این بانوی نقاش اضافه می‌کند: برگزاری برنامه‌های هنری در چنین مناسبت‌های مبارکی در حرم مطهر رضوی، حرکت بسیار زیبایی است و نقش اثرگذاری در ارتقای سطح هنر مشهد و همچنین بالابردن روحیه هنرمندان در دوران محدودیت‌های کرونایی دارد.

 

اشاعه سیره نبوی

فرزین آگهی هم از هنرمندان مشهدی حاضر در این برنامه است که مصرع «عشق محمد بس است و آل محمد» را با استفاده از مرکب مشکی و قرمز به خط نستعلیق کتابت و فضای گرافیکی هم در آن ایجاد کرده است. او حدود ۲۰ سال سابقه فعالیت در رشته خوشنویسی دارد و دارای مدرک فوق ممتاز است. آگهی با بیان اینکه افتخار حضور در بیشتر برنامه‌های مکتب هنر رضوان را داشته است، می‌گوید: برنامه «جمال محمد(ص)» سرشار از شور و عشق است به ویژه که در حال کتابت آثاری با محوریت حضرت محمد(ص) هستیم. ما وامدار این درگاه هستیم و در وظیفه خود کوتاهی نخواهیم کرد.

او می‌افزاید: از آنجایی که هنر در هر شاخه خود با خلق زیبایی سعی در ترویج و برجسته کردن خُلق نیکو دارد، با سیره ائمه اطهار(ع) که فقط به دنبال اشاعه خوبی‌ها و نیکی‌ها و تعالی تفکرات بشری بودند، شباهت بسیار دارد. خوشنویسی هم از دیرباز با کتابت آیات قرآنی، احادیث و ادبیات کهن فارسی عجین بوده و هر آنچه خلق شده فقط زیبایی و پاکی بوده است.

 

تقدیر از فعالیت های موسسه آفرینش های هنری

محمدتقی ابراهیمی‌نیا، مدرس انجمن خوشنویسان مشهد که با چلیپانویسی، اثری زیبا در این مراسم به یادگار گذاشته است، هم می‌گوید: فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در برگزاری چنین برنامه‌های هنری در مناسبت‌های مذهبی و گردهم‌آوری هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور و مشهد در حرم مطهر رضوی قابل تقدیر است.

این هنرمند پیشکسوت با تأکید بر فضای روحانی ایجاد شده در برنامه «جمال محمد(ص)» و جایگاه والای هنر خوش‌نویسی ایران در جهان می‌افزاید: نگاشتن عبارت‌ها و ابیاتی مرتبط با فضایل و مناقب ائمه اطهار(ع) به خط زیبا برای عموم مردم موجب اشاعه هنر خوشنویسی در خراسان می‌شود.

همچنین جواد براتی، مسئول مکتب هنر رضوان می‌گوید: آثار خوشنویسی کتابت شده توسط هنرمندان حاضر در این ویژه برنامه هنری دو روزه(چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ تا اذان ظهر) جمع‌آوری و در روز مبعث رسول اکرم(ص) به جمعی از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اهدا شد.

او خاطرنشان می‌کند: علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های متنوع هنری مکتب هنر رضوان همچون ویژه برنامه «جمال محمد(ص)» را از بستر مجازی و از طریق صفحه اینستاگرام این مرکز آموزشی به نشانی  rezvan_artschool@ دنبال کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.