زاهدان- از زمان شیوع ویروس کرونا مراجعه مردمی به مراکز اهدای خون به‌شدت کاهش‌یافته است و این روزها با شایعه کرونای انگلیسی سایه کمبود خون و مراجعه‌کننده‌ها بیش از هر زمان دیگری بر روی پایگاه‌های انتقال خون در این استان سنگینی می‌کند.

ذخایر خونی سیستان و بلوچستان به انتها رسید؛ شهروندان آستین همت بالا بزنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه بنا بر گفته مسئولان با توجه به نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی سالم در بیمارستان‌ها انتقال خون استان با کاهش ذخایر خونی مواجه شده است.

ذخایر خون این استان در حالی کاهش‌یافته که تقاضا برای مصرف نه‌تنها کاهش نداشته بلکه به‌واسطه برخی عوامل مانند فصل برداشت باقلا و مبتلایان به بیماری فابیسم و خونریزی‌های متعدد این استان نیاز به دریافت بیشتر خون دارد.

گفتنی است  در حال حاضر ۳۲۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان نیاز مبرمی به خون‌های اهدایی از سوی مردم‌دارند اما کاهش مراجعات اهداکنندگان خون نگرانی این بیماران را به دنبال داشته است.

بیماران تالاسمی، فابیسم، جراحی‌های اورژانسی، تصادفات، زنان و زایمان  از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان خود در این استان هستند که بنا بر گفته مسئولان نیاز به خون داشته و نیاز است تا شهروندان یک‌بار دیگر در این روزهای انتهایی سال آستین همت را بالا زده و برای کمک به هم نوعان خود به مراکز انتقال خون بشتابند.

ذخایر خون وضعیت مطلوبی ندارد

در همین راستا مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بابیان اینکه میزان ذخایر خونی سیستان و بلوچستان اصلاً مطلوب نیست می‌گوید: متأسفانه ذخایر خون استان در حد سه روز نیاز استان، آن‌هم نه برای همه گروه‌های خونی را شامل می‌شود.



سهیلا خسروی با ابراز نگرانی از تعطیلات نوروزی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه به عید نوروز نزدیک می‌شویم، تعطیلات عید همواره با کمبود بیشتری روبروست.

وی بابیان اینکه میزان خون‌گیری در داخل استان پاسخگوی نیاز نیست لذا تاکنون نیازهای سیستان و بلوچستان را از استان‌های معین تأمین کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: برای تأمین نیاز استان تاکنون سعی شده تا از تمام کشور کمک گرفته  و از استان‌های خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی، اراک، کرمان، کرمانشاه، تهران، آذربایجان شرقی و سایر استان‌ها خون دریافت کنیم.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان  بابیان اینکه  تلاش‌های زیادی برای ترغیب مردم به اهدای خون انجام‌شده و با پویش‌های متعدد سعی کردیم تا از مردم برای اهدای خون کمک بگیریم اما متأسفانه این پویش‌ها با استقبال چندانی همراه نبوده است.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای  می‌گوید: آمار تصادفات جاده‌ای مصرف خون و فرآورده‌های خونی در تعطیلات و ایانم نوروز را افزایش می‌دهد  و ازآنجاکه در فصل برداشت باقلا هستیم و تعداد مبتلایان بیماری فابیسم در استان زیاد است که آن‌ها نیز معمولاً خونریزی دارند  لذا تمامی این عوامل بر مصرف خون در استان تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود تا دریافت واحدهای خونی به چند برابر ماه‌های عادی برسد.

وی عنوان می‌کند: از همین روز و برای مدیریت این موضوع از بیمارستان‌ها درخواست شده جراحی‌های غیر اورژانسی تا ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ لغو کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه تاکنون شبکه خون‌رسانی کل کشور در ستاد مرکزی تهران کمک‌های زیادی به سیستان و بلوچستان کرده است چون تولیدات داخل استان نیاز استان را برآورده نمی‌کند.

 وی تصریح می‌کند: سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان به‌تمامی گروه‌های خونی نیاز مبرم دارد با توجه به کاهش آمار مراجعه‌کنندگان از افرادی که شرایط جسمانی مساعدی دارند تقاضا دارد با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون استان اقدام به اهدای خون کنند چراکه ممکن است خون اهدایی آن‌ها جان چند نفر را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.