حجت الاسلام عزیزی گفت: موضوع جایگاه خاص امام حسین علیه السلام از بدو تولد تا لحظه شهادت، یک موضوع کلامی است که به عالم قبل از خلقت بر می‌گردد.

علت جایگاه خاص امام حسین(ع) از بدو تولد تا لحظه شهادت/مهمترین ویژگی یک پاسدار حسینی چیست؟

حجت الاسلام عباس عزیزی کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار به بیان فضایل این امام همام پرداخت و گفت: عناوینی که برای سیدالشهدا امام حسین و فرزند گرامی پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله وسلم نقل شده و گفته شده، گویای فضایل ایشان است. یکی از این عناوین، عنوان سفینة النجاة است. مرحوم شیخ جعفر شوشتری در در اوایل خصائص از زبان امام صادق علیه السلام نقل کرده است کرده فرمود: "کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین(ع) اوسع وفی لجج البحار اسرع" همه ما کشتی نجات هستیم، اما کشتی جدم حسین(ع) هم گنجایش بیشتری دارد و هم اینکه سریعتر انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.

حجت الاسلام عزیزی افزود: اینکه می بینیم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) از همه قشر انسانی حضور می یابد و حتی اهل سنت و مسیحیان و دیگر ادیان هم نسبت به ایشان ارادت دارند، همین وسعت کشتی نجات است که همه را در بر می گیرد؛ به گونه ای که فرموده اند اگر کسی قطره‌ای در مصیبت سیدالشهدا اشک بریزد، خداوند گناهان اول و آخر او را می آمرزد. یکی دیگر از فضایل امام حسین علیه السلام همان عنوان مصباح الهدی بودن است. اگر در امور خود واله سرگردانیم، اگر راه را نمی‌شناسیم، اگر نیاز به یک راهنما داریم، حسین(ع) چراغ هدایت است، اگر به سمت او برویم، پا جای پای او بگذاریم و دنباله روی او باشیم قطعا از سرگردانی و گمراهی خارج خواهیم شد و گره از مشکلاتمان گشوده می‌شود.

کارشناس امور دینی در توضیح علت رسیدن امام حسین(ع) به این مقام و جایگاه، تصریح کرد: این موضوع، یک موضوع تخصصی کلامی است؛ اینکه چرا در دنیا عده‌ای به جایگاه‌هایی خاص می‌رسند و از همان بدو تولد جایگاه دارند یک بحث کلامی است. امام حسین(ع) از بدو تولد خاص بودند و جایگاه والا داشتند. داستان "فطرس ملک" که فرشته‌ای رانده شده از درگاه خداوند بود را همگی شنیده‌ایم و می‌دانیم که امام در بدو تولد چگونه شفاعت این ملک را به درگاه خداوند کرد. جبرئیل وقتی از پیامبر اجازه خواست تا فطرس را نزد امام حسین بیاورد، به او اجازه داد و فرمود: "امسح جناحک علی مهد الحسین" با بالهایت گهواره حسین را مسح کن.  ففعل ذلک فطرس، فجبر الله جناحه" فطرس این کار را کرد و خداوند بالهای او را سالم به او برگرداند و مقامات پیدا کرد.

وی ادامه داد: براین اساس موضوع جایگاه امام حسین(ع) را باید به عالم قبل از تولد ارتباط داد که در عالم باصطلاح ذر عهد و پیمان هایی بسته می شود. در اوایل دعای ندبه جملاتی داریم که می گوید خداواندا تو با عده ای شرط کردی و کسانی این شروط تو را پذیرفتند که می دانستی به عهد خود وفا می‌کنند. منظور از این افراد سلسله جلیله اهل بیت هستند. بنابراین عهد آنها را پذیرفتی و آنها را مقدم داشتی. پس اهل بیت علیهم السلام خلقتی متفاوت از انسان های عادی دارند. این جایگاه را باید به قول خداوند در قرآن کریم پیوند زد که می فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَیٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِینَ» و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (برخی مفسرین گفتند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم است در نشأه ذرّ و عالم روح و گواهی آنها به نور تجرّد و شهود به توحید خدا و ربّانیت او در عوالم ملک و ملکوت.) (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم. خداوند قبل از ورود ما به دنیا شرط و  شروطی را گذاشته است. بنابراین ما باید برای تبیین این جایگاه، موضوع را به عالم قبل از از خلقت ربط دهیم و با صرفنظر از آن نمی‌توان پاسخ برخی سوالات را داد.

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: در زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می خوانیم که : "السلام علیک یا ممتحنة امتحنک الله قبل ان یخلقک" یعنی تو پیش از خلق امتحان شدی. لذا مقدم شدی و با همه مردم فرق کردی. آنها هم این امتحان را دادند امام پذیرفته نشدند و نتوانستند پیش از خلقت از پس آن بربیایند. این یک بحث اعتقادی و کلامی است که باید به عوالم قبل از عالم دنیا ربط دهیم. نقل است که وقتی امام حسین به دنیا آمد، جبرائیل بر پیامبر(ص) وارد شد و عرض کرد که ای پیغمبر، حسین عهدی با خدا بسته که این بلاها را متحمل شود، آیا شما براین عهد هستید؟ پیغمبر فرمود بله هستیم. این واقعه در ایام محرم و عاشورای واقعه کربلا تکرار شد و جبرائیل بر امام حسین(ع) وارد شد و عرض کرد اینجا همان سرزمین و امروز همان روز است؛ آیا همچنان برعهد خود هستید؟ فرمود: بله هستم. لذا امام حسین در روز عاشورا حتی کمک ملائکه را هم نمی‌پذیرند که اگر می‌پذیرفتند دیگر به شهادت نمی‌رسیدند و آن عهدی که بسته بود محقق نمی‌شد و مقام شفاعتی که برای ایشان وجود دارد، سلب می شد.

کارشناس امور دینی در پاسخ به این سوال که شفاعت امام حسین(ع) شامل حال چه کسانی خواهد شد گفت: ایمان به این شفاعت و ارادت و محبت به امیرالمؤمنین و خاندان او باید وجود داشته باشد و نسبت به طاغوت تبری داشته باشیم. حتی روایت داریم که از اهل کتاب هم کسانی که به امام حسین(ع) ارادت و محبت دارند مشمول شفاعت ایشان می شوند.

وی با اشاره به روز پاسدار و تناسب آن با ولادت امام حسین(ع) به ویژگی‌های یک پاسدار حسینی پرداخت و گفت: ما وقتی به واقعه کربلا می‌نگریم و پرونده پاسداران امام حسین(ع) را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی از آنها عمل چندانی نداشته اند و حتی مانند حر بن ریاحی در سپاه طاغوت فرمانده بوده اند یا مانند وهب تمام عمر خود را مسیحی بوده، اما با یک تلنگر و به ناگاه پاسدار سیدالشهدا می شود. از طرف دیگردر جمع طاغوتیان افرادی حضور داشتند که پرونده آنها پر از عمل و عبادت است اما مثل ابن ملجم در پایان عمر به اشقی الاشقیا تبدیل می شود. بنابراین مهمترین ویژگی یک پاسدار حسینی داشتن باطن و ضمیر پاکیزه است. درست است که وهب مسیحی بود ولی قلبی زلال به دور از حب و بغض داشت و وقتی امام حسین حق را به او عرضه می‌کند، سمعاً و طاعتاً می‌پذیرد. قرآن هم این را تأیید می‌کند و می‌فرماید: «یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» روزی که نه مال و نه فرزند سودی نبخشد، جز آنکه با قلبی پاک و با اخلاص به نزد پروردگار خود آمده باشد. مهمترین ویژگی یک پاسدار حسینی داشتن قلب پاک و اخلاص است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.