چند روز از عمل جراحی پسرک می‌گذرد و تازه کمی جان گرفته و روی تخت، مشغول خوردن یک وعده غذای متبرک است.

ای شفای قلب زارم...

جثه‌ای نحیف و کوچک‌تر از سنش دارد. از وقتی چشم باز کرده تا حالا که فقط ۶ سال سن دارد، در راه بیمارستان و درمانگاه بزرگ شده است. به همت خادمان بنیاد کرامت رضوی از روستایی دور در استان سیستان و بلوچستان به شهر مشهد آمده و پس از سال‌ها تحمل درد، قرار است از این به بعد معنی کودکی کردن با تن سالم را بفهمد.

این اتفاق مبارک، تنها یکی از ثمرات ده‌ها حرکت جهادی است که در طول این سال‌ها زیر پرچم متبرک حضرت ثامن‌الحجج(ع) و با کمک شمار زیادی از پزشکان و پرستاران خادم‌الرضا(ع) و حمایت و پشتیبانی متولیان معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی رقم خورده است.

حفره‌ای در قلب

اردوهای جهادی کانون سلامت زیر نظر معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، آثار و برکات کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری به نفع درمان محرومان و مستضعفان و در نهایت سلامتی جامعه دارد. با کودکی که از یک عارضه خاص مادرزادی رنج می‌برد در جریان یکی از همین اردوهای جهادی سلامت رضوی در روستایی از توابع شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان آشنا شدیم و این آشنایی سبب شد روند درمان او در مشهد پیگیری شود.

روزهای آخر سال ۹۹، پسربچه بیمار همراه مادر و عمه‌اش برای نخستین بار پا به یک کلانشهر می‌گذارند. پدر خانواده به خاطر تنگدستی همراهیشان نمی‌کند. مادر، کلثوم خانم با

۴۲ سال سن، هفت فرزند دارد و به خاطر تحمل سختی‌های زندگی و درد و غصه فرزند بیمارش، خیلی زود گرد پیری بر صورتش نشسته است.

پس از سال‎ها دل‌نگرانی، حالا چند روزی است که اهل خانواده و به ‎خصوص مادر نفس راحتی می‌کشند و مدام لبخند بر لب دارند لبخندی که حاکی از آسودگی خیال و رضایت از درمان بیمارشان است.عمه‌خانم که او را خاتون صدا می‌زنند از روزهای تولد برادرزاده‌اش می‌گوید و اینکه وقتی فهمیدند نوزاد مشکل حاد قلبی دارد، چقدر دلشکسته شدند. نخستین عمل جراحی روی حفره قلب کودک در چهار ماهگی در یزد انجام شد و هزینه‌اش را بستگان و آشنایان به زحمت تأمین کردند.

اولش باور نکردیم

عمل دوم قرار بود در یک سالگی کودک انجام شود اما تنگدستی و گرفتاری‌های متعدد سرپرست خانواده، توان عمل کردن را از آن‌ها گرفت تا بیماری‌اش درمان نشده باقی بماند و هر روز بدتر شود.عمه‌خاتون می‌گوید: چند ماه پیش که خادمان اردوی جهادی امام رضا(ع) برادرزاده‌ام را ویزیت کردند و قول دادند او را تا درمان کاملش رها نکنند، اولش باور نکردیم چون خیلی‌ها به ما قول داده بودند که درمان را دنبال می‌کنند ولی خبری نشد تا اینکه چند وقت بعد، با ما تماس گرفتند و همه کارها را تا بعد عمل جراحی بر عهده گرفتند. فقط دعای خیر تا آخر عمر برای همه کسانی که دستمان را گرفتند تا عزیز دلمان از درد و رنج نجات پیدا کند، از ما برمی‌آید.

حامد صادقی، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی هم می‌گوید: بلافاصله پس از حضور کودک و خانواده‌اش در مشهد، زمینه اسکان و تغذیه آن‌ها در زائرشهر مهیا شد. همچنین مقرر شد هزینه‏های درمان و بیمارستانی بیمار پرداخت شود.دکتر محمود حسین‌زاده ملکی که عمل کودک دلگانی را در بیمارستان امام رضا(ع) انجام داده می‌گوید: حفره قلب این کودک بزرگ بود. امکان عمل جراحی کامل آن زمان وجود نداشت بنابراین پزشکان معالج او ۶ سال

پیش یک عمل موقت روی شریان ریوی قلب کودک انجام دادند تا از آسیب دیدن ریه‌ها جلوگیری شود و کودک بتواند چند سالی زنده بماند. عمل اصلی دیر انجام شد اما به هر حال پس از آزمایش‌های لازم و در عملی دوساعته، حفره قلبی بچه بسته شد و شریان تنگ شده ریوی هم ترمیم شد. عملی که هزینه آزاد آن بیش از ۲۰ میلیون تومان برآورد می‎شود با کمترین میزان هزینه انجام شد و بحمدالله حال عمومی کودک خیلی خوب است و با این عمل سلامت کامل خودش را بدست آورد و قلب او دیگر در آینده نیازی به عمل جراحی ندارد.

در طول این روزها، خانواده کودک داستان ما، چند بار به حرم مشرف شدند و حالا با کودک سالم و سرحال، با دستی پر از هدایای متبرک و خاطره‌ای شیرین به شهر و دیارشان برمی‌گردند تا سال جدید را بدون دلواپسی شروع ‌کنند. آن‌ها خاطرشان جمع است که پسر ۶ ساله‌شان در آینده مردی سالم و قوی خواهد ‎شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.