سخنگوی دولت گفت: ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک های پایین اجتماعی وارد کرده است اما تلاش‌های مذبوحانه دشمن رو به پایان است.

به فشارها بر دهک‌های پایین جامعه واقفیم/ هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد ایران پیش از لغو تحریم‌ها به تعهداتش برگردد

قدس آنلاین:  سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال ۹۹ که به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینک در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری نیازمند از خودگذشتگی برای جامعه و تلاش برای زیستی مهربانانه و بردباری و گذشت برای زندگی بهتر هم وطنانمان و نیز حفظ اعتلای وطن هستیم، گفت:  امیدواریم حلاوت این ماه که با عطر شکوفه‌ها و بهار طبیعت عجین شده است، نویدبخش رفتن روزهای سختی باشد که ملت و دولت ایران در سال ۹۹ تجربه کرد. دولت و مردم سالی سخت را پشت سر گذاشتند، در این سال آثار تحریم و جنگ به اوج خود رسید.

به فشار وارد شده به دهک های پایین جامعه واقفیم

ربیعی افزود: دولت و مردم سالی نسبتا سخت را پیش سر گذاشته ایم، آثار تحریم و جنگ اقتصادی در سال ۹۸ به اوج خود رسید. دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود به کار بسته است تا به رغم ناملایمات داخلی و فشارهای بی حد و حساب خارجی هم به فکر امروز ایرانیان و هم زندگی فردای ایرانیان باشد. ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک های پایین اجتماعی وارد کرده است اما تلاش‌های مذبوحانه دشمن رو به پایان است.

وی ادامه داد: اما امروز می توانیم بگوییم همه تلاش بدخواهانی که خواهان فروپاشی ایران و تخریب زندگی مردم بودند رو به پایان است. در نوروز جدید حتما تحولات و  سرسبزی جدیدی در پیش روی  ماست.

ربیعی تصریح کرد: دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است.

وی اظهار داشت: ما در سیاست خارجی در سال گذشته موفقیت های بزرگی هم در سیاست خارجی بدست آوردیم، ما در برابر فشار کم نظیر رژیم سابق آمریکا برای امنیتی سازی و منزوی کردن ایران، نه تنها آن اهداف را ناکام گذاشتیم بلکه با ایستادگی و اصرار بر دیپلماسی به جای بحران آفرینی، آمریکا را در نشست های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دادگاه بین المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشانیدم. صدای ما برای فراخواندن همه کشورهای منطقه به صلح و دوستی و حل اختلافات به شیوه دوستانه هرگز قطع نشد.

سخنگوی دولت بیان داشت: اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت های منطقه تبدیل کنیم.

دولت آمریکا چاره ای جز پایان دادن به تحریم ها ندارد

ربیعی با اطمینان در مورد اینکه در ماه های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید، بیان داشت: فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.  

وی بیان داشت: هیچیک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک های خارجی و توهین های داخلی شکیبا نمی بود و استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

دولت الکترونیک در دوران کرونا محقق شد

ربیعی در مورد اقدامات دولت در در حوزه سلامت، گفت: طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال ۹۳ آغاز شد. این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کرده‌ایم، بیان داشت: طی۷ سال گذشته ۳۶  هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از ۲ برابر شده است.

ربیعی اظهار داشت: امروز بیماران کرونایی حداکثر ۱۰ درصد هزینه را پرداخت میکنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند،  ۵ درصد هزینه ها را می‌دهند. در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید. همانند کشورهای توسعه یافته ۴ کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتند.

وی تاکید کرد: یادمان باشد که در فروردین و اسفند سال گذشته چه وضعیت روانی در جامعه حاکم بود و چگونه اخبار جعلی، کرونا را عاملی برای تخریب دولت ایران قرار داده بود. ما با وجود تحریم گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می‌دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

ربیعی تصریح کرد: در حوزه توسعه انسانی و اقتصادی به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی‌ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه ها دولت به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه ما در اولین گام زیرساخت‌های فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم، افزود: امروز می‌توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است. و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید آمده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایچاد شده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

وی گفت: به رغم سختی های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته های اینترنت رایگان استفاده می کنند.

در فصل آخر ۹۹ از رکود خارج شدیم

ربیعی با تاکید بر اینکه در آخرین فصل در ۹ ماهه در سال ۹۹ ما از رکود خارج شدیم، گفت: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی ۴.۶ درصد، در بخش نفت ۳.۲، در بخش صنایع و معادن ۶ درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد  خدمات در سال ۹۸ دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاستهای اعمالی به تدریج در فصل اول سال ۹۹ رکود منفی به ۱.۹ درصد رسید.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با برنامه ریزی های حمایتی برای بخش خدمات به تدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی ۰.۳ درصد هستیم. هدف اصلی تحریم قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود.

وی بیان داشت: ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم. در مجموع ۹ ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت ۲.۲ درصد رشد داشته است. و بدون نفت نیز ۱.۱ درصد مثبت شده ایم.  

درآمد ارزی امسال ۹۰ درصد کاهش یافت

ربیعی تصریح کرد: این  در حالی است که در ۱۵ سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی ۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال ما ۱۰ درصد آن درآمد ارزی داشته ایم.

وی افزود: در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفت‌هایی که در داخل صورت می گرفت اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می دهم همسان سازی انها در ماههای باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در ۸ سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاهها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم. گسترش بیمه سلامت به نحوی که امروز می توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

زمان برای بازگشت به برجام تنگ‌تر از گذشته شده

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا درمورد اینکه انتخابات ایران تاثیری بر سیاست امریکا در مذاکرات هسته ای ندارد؟ با بیان اینکه، ما از این موضعگیری غافلگیر نشدیم گفت:  چون انتخابات اخیر آمریکا نیز هیچ تاثیری در سیاست ما برای آمادگی ایران به بازگشت به تعهدات برجامی پس از لغو تحریم ها نداشت.

وی افزود: ما در دولت قبلی هم معتقد بودیم ادامه این وضعیت زیانبار است. اما الان زمان تنگتر  از گذشته است و اگر از آن استفاده نکنند حتما افسوس خواهند خورد.

ربیعی تاکید کرد: برجام یک سند نهایی است و از زماننقض برجام چند انتخابات در کشورهای عضو برگزار شده و همه به این سند بجز آمریکا پایبند بوده اند. مهم بازگشت آمریکا به تعهداتش و لغو تحریم هاست.

هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد ایران پیش از لغو تحریم ها به تعهداتش برگردد

وی درباره اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری و بازگشت همزمان تهران و واشنگتن به برجام اظهار داشت: ما میدانیم و مطمئنیم  روسیه حسن نیت دارد اما احیای برجام یک راهکار روشن دارد. آمریکا همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که قبل از بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها ایران یبه تعهداتش برگردد.

دستیار رئیس جمهور تصریح کرد: ما از اقدام روسیه استقبال کرده‌ایم و رایزنی های مستمر داریم  و قطعا آنها از تعللی که آمریکایی ها دارند آگاه هستند.

تمدید کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزنشینان

ربیعی بیان داشت: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله‌وران اجازه داد از محل صادرات یکدیگر در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاد های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.

سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین به منظور تسهیل واردات اقلام یاد شده کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزنشینان استانهای آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستم برای یک دوره یکساله تا پایان تمدید شد.

ربیعی با بیان اینکه بازارهای مرزی شرق کشور از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برای واردات کالا  برخوردار شدند، تصریح کرد: دولت دیروز به توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگردان تعادل به بازار به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ هزار تومانی خریداری و وارد کشور نماید.

مصوبات ستاد کرونا در مورد کسب و کارها ۳ ماه تمدید می‌شود

وی در مورد کرونا تصریح کرد: ما در مواجه با کرونا همچنان در بیم و امید به سر می بریم و در وضعیت ریسک هستیم. وضعیت کلی کشور مناسب بوده، تاکنون شاهد اوج جدیدی در سطح کشور نیسیتم، ولی در خوزستان همچنان اکثر شهرها قرمز هستند.

ربیعی گفت: مقررات خاص در داخل استان خوزستان و استان‌های همجوار به شدت اعمال خواهیم کرد. مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص کسب و کارها به ویژه استان خوزستان به مدت حداکثر ۳ ماه از اسفند ۹۹ تمدید و ابلاغ می شود

ربیعی با تاکید بر اینکه تست ها در استان خوزستان به روزانه ۲۰ هزار افزازیش یافته و ۴۱ درصد تخت بستری اضافه شده است، گفت: در ارتباط با بحث واکسیناسیون عمومی با واردات واکسن های روسی، چینی و هندی تلاش خواهد شد که واکسیناسیون کادر درمان و افراد آسیب پذیر تا پایان سال مطابق برنامه تکمیل شود. ضمنا خارج از اولویت بندی سند واکسیناسیون به هیچ کسی واکسن تزریق نخواهد شد.

وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا معتقد است باید با همکاری کامل و در کنار مردم و دولت تمهیداتی بیاندیشیم که وارد موج چهارم نشویم. کماکان توصیه  ما به عدم سفر شرکت و تجمعات نوروزی است.

ربیعی گفت: همگان نباید از تلاش برای مبارزه با کرونا خسته و یا غاقل شویم. کرونا در سال گذشته عزیزان زیادی را از ما گرفت. هر یک از ما با مصبیت خانواده، دوستان نزدیک و دور خود به سوگ نشسته ایم.

وی ادامه داد: از افسوس فردا برای نبودن عزیزان در کنارمان با تلاش و جدیت در رعایت پروتکل ها و نرفتن به تجمعات پیشگیری کنیم. توصیه می کنیم امسال هفت سین مان را در سایه سین سلامت بچینیم و همگی به پویش سین هشتم سلامتی بپیوندیم.

اینترنت ماهواره‌ای یک ضرورت است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد، تصریح کرد: آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

اقدامات دولت برای تعادل بازار

وی در پاسخ به این پرسشی درباره نبود نظارت جدی بر بازار و رها شدگی قیمت با وجود ابراز نگرانی رهبری و نارضایتی مردم، گفت: در اینکه دولت این روزها دارد چه کار می کند باید عرض کنم دولت این روزها با اینکه عده ای نمی‌خواهند ببینند دشوارترین دوران دولت ها در تاریخ معاصر ایران را دارد طی می کند. دولت تلاش می‌کند برای دولت بعد خودش هم زمینه‌های تولید ایجاد می‌کند. خوشبختانه ما از رکود عبور کردیم.  

ربیعی تصریح کرد: از یک سو باید با نظام جهانی ظالمانه مبارزه کند و تحریم ها را بشکند و رنج های مردم، معیشت مردم و نگرانی های ذهنی مردم ناشی از سایه شوم جنگ اقتصادی را مرتفع کند و در همین حال با همه این دشواری ها باید در داخل هم به عده ای بقبولاند که واقعیت تلخ تحریم چیست؟ و رفتار شما اوضاع را پیچیده تر می کند و باید اجماع سازی هم کند. و علاوه بر این باید به اتهامات غیرمنصفانه جریانات سیاسی داخلی هم نسبت به اعضای دولت و از جمله وزیر امور خارجه پاسخ دهد. دولت در بخش دیگری از کارش باید تدبیر کند که در تحریم و عدم اجازه تراکنش مالی با ویروس مرگ کرونا هم مبارزه کند.

وی افزود: با همه سختی ها چهار مسیر تولید واکسن کرونا را حمایت و سامان دهد و با هزار مانع و روش های مختلف ارز برای خرید و واردات واکسن کرونا تامین کند تا نگرانی های جانی مردم را مرتفع کند.

وی بیان داشت: در همین حال باید به عده ای بقبولاند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط به مصلحت نیست و قیمت ها و صف‌ها را چندین برابر می کند. همه این ها را بگذارید کنار، دولت این روزها مشغول به ثمر نشاندن پروژه های آینده ساز هست و در همین سال پروژه های متعددی هر هفته در حوزه های نفت، پتروشیمی، گاز، جاده، ریل و آبیاری در حال افتتاح است تا در سال های آتی با اشتغال پایدار تضمین شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه کشور را از رکود خارج می کند که امیدوارم متوجه شده باشید دولت این روزها چه کار می کند. اما در مورد نظارت بر بازار، با توجه به حساسیت های امسال، طرح تشدید نظارت ها بر بازارها در ایام پایانی سال بر خلاف سال های گذشته نیز از موعد مقرر و از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده است.  

سخنگوی دولت بیان داشت: فقط در دو ماه گذشته ۱۵ هزار و ۴۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است. دولت به منظور تعادل بازار و در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری و وارد کشور نماید.

سخنگوی دولت افزود: همچنین ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در داخل کشور برای ماه رمضان انجام شده است. در خصوص میوه و روغن هم همانطور که توضیح دادم اقدامات مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار انجام شده است.

کرونا با بازار کار چه کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد جمع بندی و اعلام آمار از روند اشتغال زایی و ایجاد شغل، در دولت و یک سال اخیر خواهد بود و اینکه آیا در این یکسال که ما درگیر ویروس کرونا بودیم آیا در این روند خللی وارد شد؟ و آیاوعدهای دولت به آمار پیش بینی شده خویش در بحث ایجاد شغل و ورود جوانان به بازار کارو جایگزینی با بازنشستگان محترم  محقق شده گفت: بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشورها تاثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: مطابق آمار رسمی مرکز امار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار ۹۸-۹۹ بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر بوده است. که شغل از دست رفته جوانان در بهار ۹۸-۹۹ از این تعداد حدود ۸۳۱ هزار نفر بوده یعنی این که بیش از ۵۵ درصد شغل های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

ربیعی گفت: طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۱۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که بوضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می کند.  

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: البته با کاهش محدودیت ها و شروع کسب و کارها در فصل های تابستان و پاییز ۱۳۹۹، حدود ۴۶۶ هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کارها دارد صورت می گیرد. که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است.

وی افزود: در عین حال داده های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که بیش ۳۷۶ هزار فرصت شغلی جدید هم در ۱۱ ماهه اول سال جاری از طریق طرح ها و برنامه های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

ربیعی گفت: پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال ۱۴۰۰ مثبت می باشد. با توجه به طرحها و پروژه هایی که در دوران برجام امکان اجرای آنها فراهم شد و در سال ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آنها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال ۱۴۰۰ به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن نیز می باشند تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

وی افزود: نکته قابل توجه این که در سالهای اخیر برنامه های اشتغال متعددی اجراء شده است که جامعه هدف برخی از آنها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۱ ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود ۳۸ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود ۱۸۰ هزار  فرصت شغلی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت سعی گروه است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه ای و مالیاتی و بانکی، حمایت های اجتماعی از بیکار شده گان داشته باشد. به طوری که بخش عمده ای از بیکار شده ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا (بیش ۶۶۰ هزار نفر از ۷۳۰ هزار نفر) برخوردار شوند و مابقیه هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند.

ربیعی تصریح کرد: از مجموع ۷۳۰ هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند ۲۷ درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته است.

وی بیان داشت: دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان تر از وضعیت معمول و با نرخ ۱۲ درصد  را برای بنگاه های به شدت آسیب دیده را مورد حمایت قرار داده است. بیش از ۵۸۰ هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

توزیع ۷۰ هزار تن روغن بیش از  نیاز ماهانه کشور

سخنگوی دولت درباره اینکه دولت چه برنامه ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد؟ گفت: در مورد روغن در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، به طوریکه مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بوده اما از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است.

وی اضافه کرد: اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و رفتار مصرف کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن افزایش داشته و این قیمت افزایش جهانی باعث برخی نارسایی در عرضه شده است. به طوریکه طی یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است در سال گذشته این کالا نهایتا ۴ تا ۵ درصد افزایش داشته است.

ربیعی تصریح کرد: همچنین در مورد میوه شب عید ۴۰ هزار تن سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهرهای بزرگ از اول هفته جاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در میادین میوه و تره بار و شبکه های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد.  

وی تصریح کرد: بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبارها از میوه پر است. مشکل ما تفاوت قیمت بین مغازها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی های مختلف و فروشگاههای بزرگ توزیع را به نحوی صورت دهند که از صف ها کاشته شود 

ربیعی اشاره کرد: همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می شود. بارها اعلام شد که ارز ترجیحی فواید و مضاری دارد اما باید در نظر داشت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کاستن فشار تحریم و حفظ تعادل بازار در نظر گرفته شد که اگر این تصمیم اخذ نمی شد قیمت ها چند برابر این بود و سوال شما هم چندین برابر می شد.

وی گفت: ما همیشه با پدیده سودجویی هم مواجه هستیم که در حال حاضر هم این سوء استفاده ها هست که دولت در برخورد با سوء استفاده کنندگان قاطع است و برنامه های نظارتی و کنترلی را ارتقا داده است.

صف ها تمام می‌شود!

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر تشکیل این صف‌های طولانی چه کسانی یا چه دستگاه‌هایی است اظهار داشت: البته فارغ از این سوال، مایلم به موضوعی اشاره کنم، یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی ها و صف ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی هاست.

وی ادامه داد: بارها در این تریبون اعلام کرده ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می رسد.  

ربیعی گفت: در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می شود. علاوه بر اینها دستگاههای اطلاعاتی هم مدام گزارشهای اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می کنند. و ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF  مورد بحث قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری ها تا کشتارگاهها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاه‌ها تا توزیع در بازارها نظارت و کنترل مستقیم داشته اند تا مرغ ها به دست مصرف کنندگان برسد. اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می‌دهد قاعدتا منتفی می شود ضمن اینکه مجوز خرید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسیو بهانه جویی است

ربیعی در مورد تصمیم کنفدارسیون آسیا برای محروم کردن ایران در میزبانی بازی‌های مقدماتی جام جهانی اظهار داشت: بخشی از آخرین تلاش های هواداران منطقه ای ترامپ به حوزه های مختلفی از جمله ورزش منتهی شد.

وی با اشاره به نامه AFC اظهار داشت: در بخشی از نامه کنفدراسیون آسیا درخصوص میزبانی ایران آمده است چالش های مالی و تحریم های بین المللی مانع میزبانی شده است. تمام مسائلی که کنفدارسیون آسیا مطرح کرده بهانه جویی‌های سیاسی است.  

ربیعی تصریح کرد: تصمیمات غیرمنصفانه و ناعادلانه‌ای که در قبال ورزش کشور و فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال اخیر صورت گرفته، متاثر از تحریم های ظالمانه آمریکا و آخرین تلاشهای علاقمندان به ترامپ برای منزوی کردن کشورمان و تداوم فشار حداکثری به ایران است.  البته بدون تردید علاوه بر این اقدامات سیاسی، ترس از قدرت فوتبال ایران و جوانان با انگیزه آن هم وجود دارد. در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است.  

وی گفت: تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا که به بهانه هایی همچون محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را از میزبانی محروم کردند و میزبانی گروه هایی که نمایندگان کشورمان در آن حضور داشتند به کشورهایی از قبیل عربستان، هندوستان و امارات سپرده شد، همچنین میزبانی های تیم ملی ایران در دیدارهای برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی در شرایط حساس رقابتی در گروه سوم آسیا به بحرین، رقیب جدی ایران در راه صعود واگذار شد، آخرین تصمیماتی است که با بی عدالتی ابلاغ شده و ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران را موجب شده است. این تصمیم ظلمی آشکار در حق ملت ورزش دوست ایران اسلامی محسوب می شود.

ربیعی گفت: البته ما می فهمیم که تحریم و مشکل انتقال مسائل مالی را مسئولان کنفدراسیون بهانه سازی کرده اند و برای ما این بهانه جویی ها قابل قبول نیست. متاسفانه این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی عدالتی های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد و تصمیمات این کنفدراسیون در بسیاری موارد سیاسی بوده است.  

وی ادامه داد: در فصل گذشته نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت بی منطقی تصمیم بر لغو میزبانی‌های نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا گرفت که با دستور و حمایت وزیر محترم ورزش و جوانان، تیمی متشکل مدیران باشگاه های ایرانی همراه با مدیران ورزش کشور به مقر کنفدراسیون رفتند و با اعتراض و اقدامات قانونی، میزبانی های نمایندگان ایران را پس گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر داد و حق میزبانی نمایندگان ایران در بازی‌های برگشت دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا پس گرفته شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در خصوص اتفاقات اخیر که موجی از نارضایتی را در بین مردم ورزش دوست ایران نسبت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال داشته است، پس از انتشار شایعه عدم میزبانی ایران برای مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، وزیر ورزش و جوانان، دکتر سلطانی‌فر، به درخواست فدراسیون فوتبال همه اقدامات حمایتی را انجام و به شدت دنبال خواهد کرد.  

ربیعی بیان داشت: در تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری (سه روز قبل از ابلاغ تصمیم AFC به ایران) دو نامه را به رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس فیفا ارسال کرد و در این دو نامه ضمن اشاره برحق فدراسیون فوتبال ایران در میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بر حمایت وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این رویدادها در ایران تاکید کرد.

وی اظهار داشت: وزیر امور خارجه نیز نامه اعتراض آمیزی به رئیس فیفا نوشته و آقای صالحی امیری، ‌رئیس کمیته ملی المپیک نیز نیز در یادداشتی به توماس باخ رئیس IOC  مراتب اعتراض ایران را بیان داشته است.  

ربیعی گفت: آنچه مسلم است دولت با قاطعیت نسبت به احقاق حق مسلم ملت عزیز و حمایت از فوتبال ایران تلاش می‌کند، از تمامی ظرفیتها برای از بین بردن این شرایط نامناسب و جو ناعادلانه که نسبت به ایران و متعاقب آن فوتبال کشورمان بوجود آمده، بهره می گیرد و با جدیت از طریق مجاری قانونی و دادگاه عالی ورزش (CAS) اقدامات لازم را انجام می دهد.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: در پایان به نکته ای اشاره می کنم، متاسفانه عده ای آنقدر به سوءاستفاده سیاسی عادت کرده اند و این امر به یک هدف و عادت دائمی برای آنها تبدیل شده این موضوع را حربه ای برای هجمه به دولت و سیاست خارجی قرار داده اند به جای فشار افکار عمومی به تصمیم گیران خارجی. نامه ای که به آن اشاره شد دلایل را به وضوح ذکر کرده اند فارغ از اینکه کنفدراسیون تحریم را بهانه قرار داده اینها هم حاضر نیستند حتی یک کلمه در مورد آثار تحریم حرف بزنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.