حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: روز ولادت امام حسین(ع) باخوش ذوقی به نام روز پاسدار نامگذاری شده است. چون ایشان در شرایطی قرار گرفتند که لازم شد تا باتمام داشته ها و حتی خانواده خود در میدان جهاد در راه خداحضور پیدا کنند و جانفشانی کنند تا از دین خداوند پاسداری شود.

پاسداری امام حسین(ع) از ارزشهای الهی / حاج قاسم پاسدار معارف حسینی بود

حجت الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: میلاد سیدالشهدا(ع) به نام روز پاسدار معرفی شده و بسیار نامگذاری قشنگ و زیبایی انتخاب شده است. این سوال جدی مطرح است که چرا در بین تمام مناسبت ها روز میلاد امام حسین(ع) به نام روز پاسدار معرفی شده است؟

وی ادامه داد: باید بدانیم که تا چه میزان باید در مسیر حفظ و حراست از ارزشهای الهی کوشا بود تا کجا باید پافشاری کرد؟ قبل از پاسخگویی به این سوال باید یک نکته کلیدی اشاره کرده که انسان هر چه در راستای حفظ ارزشهای الهی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی هزینه می کند منافع آن به خودش می رسد.

وی عنوان داشت: انجام دستورات دین و رعایت احکام الهی هیچ نفعی برای پروردگار ندارد و خود انسان است که از انجام این امور سود خواهد برد. خداوند غنی به ذات است و نیازی به اعمال ما ندارد. لذا در حفظ و حراست از ارزشهای الهی و پاسداری و پاسداشت آنها، منافع انسان تامین می شود.

این کارشناس مسایل دینی بابیان اینکه درجه پایداری انسان از ارزشهای الهی به میزان معرفت او و این موضوع که دقیقا چه کاری قرار است انجام دهد برمی گردد، خاطرنشان ساخت: برخی از انسانها در زندگی تازمانیکه منافع مادی شان تامین می شود در حفظ دستاوردهای الهی کوشا هستند و زمانیکه منافع مادی آنها تامین نمی شود دست از پایداری و پافشاری بر دستورهای الهی برمی دارند.

وی افزود: خداوند در قرآن از این افراد در سوره مبارکه بقره اینگونه یاد می کند که" نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ" آنها به بعضی از آموزه های الهی را قبول دارند و دنبال می کنند و به بعضی کفر می ورزند. آنها در مورد دستورات الهی گزینشی عمل می کنند.

استاد حوزه مدعی شد: به این دلیل که میدان فهم و شعور و معرفت و داشته ها و دانستی های انسان کم و اندک است و درواقع دربرابر خالق هستی صفر است، خودش را با اینگونه افکار و خروج از راه الهی متضرر می کند. چون در مواقعی که تصور دارد که انجام این احکام برایش منفعتی ندارد، به توهمی رسیده که براساس جهل پایه ریزی شده است.

وی بابیان این نکته که عاقل از منفعت چشم پوشی نکرده و از ضرر و زیان رویگردان است متذکر شد: بنابراین اگر انسان منفعتی را در احکام و آداب الهی نمی بیند و متوجه نمی شود این نشاندهنده جهل اوست. وقتی شخص بیماری که به یک پزشک حاذق مراجعه می کند، به رغم اینکه از فواید و تاثیرات داروی پزشک آگاه نیست اما با اعتقاد به او از دستوراتش پیروی کرده و تاثیرات مثبت آن را به مرور زمان خواهد دید. اگر نگاه انسان به خداوند اینگونه باشد طبیعتا بهره آن را نیز خواهد برد. هر چه انسان اعتقاد بیشتری به خداوند داشته باشد به اندازه بیشتری نیز بر باورهای خودپافشاری خواهد کرد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی یادآور شد: در زیارت عاشورا وقتی می خوانیم: " إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ" درواقع در حال کسب این آموزش هستیم که برای حفظ ارزش های الهی تا آخرین نفس و قطره خون خود پایداری و پافشاری خواهیم کرد. ما به دنبال منافع خود نیز هستیم و این منافع ابدیت ما را شکل خواهد داد. اگر این راه را رها کنیم ممکن است منافع و سود کم و گذرایی نصیب ما بشود اما در راه ارزش های الهی بودن باعث خواهد شد که ابدیت ما تامین شود.

وی در خصوص علت نامگذاری روز ولادت امام حسین(ع) به نام پاسدار ابراز داشت: ایشان در میدان فداکاری و جانفشانی درراه خداوند، به خاطرشرایط زمان خود مجبور شدند تا به میدان بیایند و در برابر کثرت سربازان دشمن و کمی یاران خود از راه باز نایستند. به لحاظ تفکر نیز ایستادن در مسیر ولایت مداری و ارزشهای ولایی، یک دستور الهی است و اباعبدالله(ع) به خاطر اینکه اساس دین خدا از بین نرود در این میدان جانفشانی کردند.

وی تصریح کرد: همه امامان ما شهدای دفاع از ارزشهای الهی و پاسدار این میدان هستند. روز ولادت امام حسین(ع) باخوش ذوقی به نام روز پاسدار نامگذاری شده است، چون ایشان در شرایطی قرار گرفتند که لازم شد تا باتمام داشته ها و حتی خانواده خود در میدان جهاد در راه خداحضور پیدا کنند و جانفشانی کنند تا از دین خداوند پاسداری شود.  نیروهای که در راه ارزشهای الهی قصد نبرد و مبارزه با دشمنان را دارند باید توجه داشته باشند که لازم است حسین وار در صحنه شناخت و دفاع از ارزشهای الهی وارد شوند و دفاع کنند.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: معمولا نیروهای نظامی در صف اول میدان مبارزه با دشمنان هستند. وقتی صحبت از جانفشانی و در راه امام حسین(ع) بودن می شود تنها نیروی های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مدنظر نیست. بلکه ارتشیان و هر انسان دیگری که در این راه قدم بردارد نیز شامل این تعریف می شوند.

وی متذکر شد: باید همه ما حسینی بیاندیشیم، حسینی بمانیم، حسینی زندگی کنیم و حسینی جان خود را فدا کنیم، همانگونه که برخی افراد مانند شهید حاج قاسم سلیمانی در این عرصه به نحو احسن گام برداشتند و خود را وقف این راه کردند. درواقع حسینی بودن را حاج قاسم سلیمانی نه تنها در میدان مقاومت و جهاد دربرابر دشمن بلکه در میدان های دیگر زندگی نیز به نمایش گذاشت و اینگونه بود که سردار و فاتح دلها شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.