با گسترش شیوع کرونا، سال ۹۹ سال سختی برای همه صنوف بود و سبب شد تا بازار شب عید خود را از دست بدهند و دچار ضرر و زیان شوند که در این خصوص فعالیت اقتصادی و کسب و کار قنادان و بازار میوه و تره‌بار هم از این قاعده مصون نیست.

تلخی‌های بازار میوه و شیرینی خراسان شمالی

یکی از قنادان مرکز خراسان شمالی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه کیک و شیرینی می‌گوید: متأسفانه قیمت مواد اولیه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

یوسف یزدانی کمبود مواد اولیه را یکی از عمده‌ترین مشکلات قنادی‌ها عنوان و بیان می‌کند: مواد اولیه قنادی‌ها تنها آرد، روغن و شکر نیست، یک قنادی از مواد مختلفی همچون پودرکاکائو، نارگیل و انواع مغز آجیل استفاده می‌کند که قیمت این مواد نیز به شدت افزایش یافته است.

او یکی دیگر از مشکلات این صنف را شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه ویروس کرونا در سال گذشته همزمان با فصل کاری قنادان و شیرینی‌فروشان شیوع پیدا کرد و روزبه‌روز شرایط سخت‌تر و دشوارتر شد به طوری که برخی همکاران از ادامه کار در این صنف انصراف دادند و به شغل دیگری گرایش پیدا کردند.

افزایش قیمت ۱۰۰درصدی مواد اولیه

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان بجنورد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ازآنجایی‌که صنف قنادان تولیدی است خسارت‌های زیادی را از کرونا متحمل شده‌اند و بیش از ۱۰درصد از قنادان شهرستان بجنورد از این شغل کناره‌گیری کردند.

علی رحمتی می‌افزاید: در سال یک مرتبه قیمت شیرینی افزایش می‌یابد و آن نیز ابتدای سال است اما قیمت مواد اولیه آن مانند شکر و روغن هر بار نسبت به دور قبلی خرید متفاوت و زیادتر شده است.به گفته وی قیمت مواد اولیه از سال گذشته تاکنون به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش ‌یافته و این در حالی است که میزان فروش قنادان در مناطق مختلف تا ۵۰ درصد نسبت به سال پیش کاهش داشته است و با وجود افزایش نرخ مواد اولیه، قیمت شیرینی افزایش نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه قنادان از قیمت پایین شیرینی ناراضی هستند، می‌گوید: در حقیقت قنادان بر این امر واقف‌اند که با قیمت کنونی فقط ضرر می‌کنند اما چاره‌ای نیست و باید با این مسئله کنار بیایند.

بازار ضعیف میوه

یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار در بازار بجنورد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: استقبال مردم از بازار میوه مانند سال‌های گذشته نیست، زیرا گران شدن میوه و نیز ویروس کرونا و ترس از درگیر شدن به آن، سبب کاهش خرید مردم شده است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه امسال نیز همانند سال‌های گذشته میوه شب عید در غرفه‌های دولتی شهر توزیع می‌شود، بیان می‌کند: مشکلات اقتصادی کشور و همچنین وضعیت اقتصادی خانوارها سبب می‌شود بسیاری از شهروندان گرایش به خرید میوه‌های گرانقیمت نداشته باشند و منتظر عرضه و توزیع میوه‌های دولتی برای شب عید باشند.

توزیع ۶۰۰ تن میوه تنظیم بازار

رئیس اتحادیه بارفروشان بجنورد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تأثیر کرونا در توزیع و قیمت‌گذاری میوه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش و حتی حذف دورهمی‌ها سبب شد خرید میوه نسبت به قبل کاهش یابد.

فیروزه‌ای می‌افزاید: توزیع میوه‌های تنظیم بازار استان برای نوروز ۱۴۰۰ از دیروز با ۴۰۰ تن پرتقال به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۰۰ تن سیب درختی به قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.