ارومیه- روستای کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته‌کوه‌های سهند است که معماری طبیعی و خاص آن موجب شهرت جهانی شده است. روستای تاریخی کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است.

«خانه های کله قندی»  و تلخی هایی که کرونا به ارمغان آورد؛ کندوان خالی از میزبان

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستای کندوان در دامنه سرسبز سهند در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد.

صخره‌های کله‌قندی و غارهای دستکند توسط انسان که به‌عنوان خانه‌های مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرد، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای جهان را پدید آورده است.

روستای کندوان آب‌وهوای سردی دارد و مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند.

کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع‌شده و البته در شکل‌گیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. روستای کندوان به خاطر معماری صخره‌ای خود معروف است که در اثر فعل‌وانفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند ایجادشده است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتش‌فشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل‌گرفته و به فرم کران درآمده است. اکنون داخل این صخره‌ها روستاییان خانه‌های کله‌قندی کنده‌اند و داخل این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

عده‌ای آن را مربوط به قرن هفتم و برخی دیگری مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند. اما آنچه عمومیت دارد قدمت ۶ هزارساله این روستا را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که خانه‌های صخره‌ای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند.

از دیدگاه برخی محققان، ساکنان اولیه کندوان اهالی حیله‌ور بوده‌اند و برای حفظ جان خود از شر مغول‌ها به این مکان آمده‌اند و برخی سفالینه‌های موجود در این روستا نیز نشان‌دهنده این است که زندگی قبل از زمان ایلخانیان نیز در این مکان وجود داشته است.

کندوان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجود آب‌معدنی گوارا، خانه‌های صخره‌ای و مخروطی منحصربه‌فرد، دره سرسبز و خرم، آب‌وهوای بسیار مطبوع کوهستانی و وجود لبنیات مرغوب و دلپذیر و عسل طبیعی از دیرباز روستای کندوان را موردتوجه علاقه‌مندان قرار داده است و محیط آرام‌بخش و سکونت شبانگاهی روستا توأم با نسیم دلپذیری که از سهند زیبا می‌وزد.

توجه به زیرساخت‌ها

روستای کندوان که یکی از سه روستای صخره‌ای جهان بوده و در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غرب شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار داشته و خانه‌های آن در داخل مخروط‌های سنگی سنگ‌های آتش‌فشانی سهند ساخته‌شده است، به علت داشتن جاذبه‌های مختلف و بی‌نظیر خود ازجمله داشتن خانه‌های صخره‌ای و جاری بودن زندگی عادی در آن‌ها، داشتن آب هوای مطبوع، محیط و طبیعت بسیار زیبا، باغات وسیع میوه، لبنیات و عسل مرغوب و رودخانه‌ای از آب زلال سرچشمه گرفته از کوه‌های آتش‌فشان سهند و تعدادی چشمه‌های آب‌معدنی طبیعی که آب آن‌ها بهترین درمان برای معالجه بیماری‌های سنگ کلیه هست، دارای اهمیت گردشگری بسیار زیاد است و می‌تواند به یکی از مناطق معروف توریستی در جهان تبدیل شود.

 بنا بر اظهارنظر بسیاری از کارشناسان برای این منظور لازم است اقدامات لازم با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های مختلف انجام گیرد.

امید اسکندری یکی از محققان آثار باستانی در این رابطه به قدس آنلاین می‌گوید: در این راستا باید  طرح‌های بازسازی، مرمت و حفظ وضعیت موجود تهیه و اجرا شود. 

وی در این رابطه اعتقاد دارد: باید تمامی ساختمان‌های تازه احداث‌شده تخلیه و تخریب و محل آن‌ها هماهنگ‌سازی شود و برای سکونت ساکنین فعلی کندوان در ضلع مقابل آن‌یک روستای بسیار مدرن با ساختمان‌های فانتزی و مخروطی شکل شبیه به کران‌ها احداث شود.

اسکندری می‌افزاید:  در مورد محوطه‌سازی و احداث خیابان‌های عریض و پارک‌های مسافری اقدام گردد و لذا محل‌های برداشت آب‌معدنی با محوطه‌سازی وسیع‌تر و طراحی بسیار زیبا بازسازی شود.

وی بابیان اینکه نیاز است تا در محل مناسبی از روستا با برپایی دکه‌های رنگارنگ و فانتزی یک بازار روز احداث شود ادامه می‌دهد:  احداث سرویس‌های بهداشتی بسیار مدرن به تعداد زیاد در قسمت‌های مختلف روستا ضروری است.

این محقق معتقد است برای جذب گردشگر داخلی و خارجی باید نسبت به معرفی جهانی روستای کندوان اقدام شود زیرا جاذبه‌ای بی‌نظیر برای جلب توریست دارد.

کندوان با ترافیک روبروست

اگرچه این روستا در ایران نیاز جندانی به معرفی نداشته و همه‌ساله مانند آنچه در آخرین روز اسفندماه شاهد آن بودیم جمع کثیری به این روستا سفر کردند اما واقعیت این است که در این شرایط حضور و ازدحام هم‌وطنان در این روستا به‌هیچ‌وجه منطقی نیست.

در همین حال فرماندار اسکو بابیان این‌که روستای تاریخی کندوان میزبان هزاران گردشگر بوده است افزود: با توجه به این‌که این روستای تاریخی، یکی از مقاصد گردشگری در ایام نوروز است، این حد از استقبال حکایت از تراکم جمعیت در روزهای آتی دارد و به همین خاطر از هم‌وطنان تقاضا داریم که به کندوان سفر نکنند.

بابک رضی منش از تشخیص هشت مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان اسکو خبر داد و افزود: افزایش نگران‌کننده آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی به‌ویژه در شهر سهند و روستاهای مسیر گردشگری کندوان و عنصرود و گنبرف ضرورت افزایش محدودیت‌ها را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: افزایش آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در کنار افزایش تعداد گردشگران احتمال افزایش ناگهانی آمارها را می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.