به گفته یک منبع در شورای امنیت سازمان ملل، این نهاد روز سه‌شنبه (30 مارس) به درخواست اعضای اروپایی خود برای مشورت فوق‌العاده درباره پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای امنیت سه‌شنبه درباره کره شمالی نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

قدس آنلاین: یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت این شورا روز سه‌شنبه (۳۰ مارس) برای یک مشورت فوق‌العاده پشت درهای بسته درباره پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی نشست برگزار خواهد کرد.

به گفته منبع مذکور، درخواست برای این نشست از سوی فرانسه به نمایندگی از اعضای اروپایی شورای امنیت (فرانسه، بریتانیا، استونی، ایرلند و نروژ) مطرح شده است.

در نخستین ساعات روز پنجشنبه ژاپن ادعا کرد کره شمالی دو موشکی بالستیک شلیک کرده که در خارج از محدوده «منطقه ویژه اقتصادی ژاپن» سقوط کرده است. توکیو کره شمالی را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم و این شلیک‌ها را بشدت محکوم کرد. شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز از این اقدام کره شمالی ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

سخنگوی فرماندهی «ایندو-پاسیفیک» آمریکا نیز با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی،‌ آن را تهدیدی برای منطقه و جامعه بین‌الملل خواند.

پنج‌شنبه شب (به وقت ایران) جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم در نخستین نشست خبری خود از زمان ورود به کاخ سفید، در پاسخ به سئوالی درباره شلیک موشک از سوی کره شمالی گفت: «کره شمالی با شلیک موشک، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. در حال رایزنی با متحدانمان هستیم که در صورت اقدام آنها در تشدید تنش‌ها به آن پاسخ دهیم. اما من برای دیپلماسی هم آماده هستم.»

ساعاتی بعد از نخستین کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا، پیونگ‌یانگ تصاویری از سکوی موشکی جدید را منتشر کرد.

روزنامه رسمی حزب کارگران کره شمالی «رودونگ سینمون» تصاویر مذکور را به همراه این توضیح «پرتابه هدایت شونده تاکتیکی نوع جدید که اخیراً توسعه یافته» یک روز قبل در پرتابی تحت نظارت «ری پیونگ چول» دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره و سایر مقامات آزمایش شد، منتشر کرد.

«ری پیونگ چول» از مقامات کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی هم روز جمعه به سخنان اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی واکنش نشان داد. این مقام کره شمالی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده تاکید کرد که سخنان بایدن تجاوزی آشکار به حق کره‌ شمالی در دفاع از خود بوده است.

وی اضافه کرد: «این منطق گانگستری است که به آمریکا اجازه می‌دهد تسلیحات راهبردی هسته‌ای را به شبه جزیره کره منتقل کرده و هر زمان بخواهد به شلیک موشک‌های بالستیک بپردازد اما کره‌شمالی اجازه ندارد که به آزمایش سلاح تاکتیکی خود مبادرت ورزد.»

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

پیونگ‌یانگ می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.