لرستان- خروج واحدهای صنعتی لرستان از چرخه اقتصادی به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی که قلب اقتصاد استان را نشانه گرفته موجب نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شده است.

قرعه مانع زدایی و حمایت به نام ماشین سازی لرستان افتاد

قدس آنلاین- گروه استان ها: ماشین سازی لرستان که با قدمتی بیش از ۴۰ سال، ساخت پل‌های شناور دوران دفاع مقدس را در کارنامه خود داشت بیش از ۴ سال است که تعطیل شده است. 

در این میان اما انتشار خبر احیا برخی واحدهای راکد بارقه‌ای از امید را بین مردم ایجاد می‌کند، آن هم در شرایطی که بیکاری به‌عنوان یک معضل جدی در استان مطرح است مانند تعیین ضرب الاجل رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه این کارخانه تا ۹ماه دیگر باید به چرخه تولید بازگردد.

آنچه گذشت

شرکت ماشین سازی لرستان در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد و در تاریخ ۱۳۵۵ تحت شماره ۴۶۷۵ و با نام اولیه مجتمع صنعتی نیرپارس در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

پس از آن در سال ۱۳۵۸مشمول بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شناخته شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ شروع به فعالیت کرد.

این شرکت در سال ۱۳۶۵به شرکت ماشین سازی لرستان تغییر نام یافت و پروانه بهره برداری آن در سال ۱۳۷۴ صادر و تحویل شرکت شد.

پروژه پارس جنوبی فاز یک، پایه های سکوی نفتی شناور دریای خزر، سیلو های سیمان بندر عباس، سالن های شرکت صدرا بین الملل شهرستان نکا، اسکلت و برج کارخانه خوراک دام هفت تپه استان خوزستان، سازه های کارخانه دام کارون استان خوزستان، سازه های فلزی کارخانه یخچال سازی لرستان، سازه های فلزی کارخانه میبد استان یزد، پل های شناور پی ام پی و انواع سازه های مهندسی رزمی در دوران دفاع مقدس،سازه فلزی کارخانه پارسیلون و مخازن شرکت نایلون لرستان و کارخانه های فولادسازی و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی  و کارخانه های فولادسازی و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی ، تنها بخشی از پروژه های اجرا شده در طول ۴۰ سال فعالیت این شرکت بوده است.

در سال ۱۳۸۸ این شرکت به بخش خصوصی واگذار و امورات آن به شرکت توسعه و سرمایه گذاری «امیرمنصورآریا» و شخص «مهرآفرید خسروی»سپرده شد.

پس از مطرح شدن پرونده اختلاس ۳ هزارمیلیاردی و توقیف اموال مهرآفرید خسروی زیر نظر دادستانی و از طرفی دستور سازمان خصوصی سازی به شرکت امیرمنصور آریا مبنی بر واگذاری تمام شرکت های زیرمجموعه خود  تا پایان سال ۹۴ ، بیم آن می رفت  که این کارخانه تعطیلشود که همین طور هم شد.

این شرکت از لحاظ مالی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می رد و بدهی های فراوانی از جمله  بدهی ۳/۵ به سازمان امور مالیاتی  داشت روز به روز بر جرایم مالیاتی آن افزوده می شد علاوه بر آن شرکت به سازمان تامین اجتماعی نیز بدهکار بود و نمی توانست حقوق کارکنانش را بدهد.

ضرب الاجل رئیس قوه قضائیه

ماشین سازی لرستان که با قدمتی بیش از ۴۰ سال، ساخت پل‌های شناور دوران دفاع مقدس را در کارنامه خود داشت بیش از ۴ سال است که تعطیل شده است. 

حال آیت الله رئیسی در جریان بازدید در نوروز ۱۴۰۰ به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور دستور داده تا  ضمن نظارت و پیگیری جهت تسریع در روند واگذاری کارخانه ماشین سازی لرستان به مالک جدید و رفع مانع از تصرف وی بر کارخانه، حداکثر ظرف ۹ ماه کارخانه به خط تولید برگردد.

امیرمنصور آریا یا همان مه آفرید خسروی مالک قبلی این کارخانه در سال ۹۰ پس از کشف اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی دستگیر شد و ۳ سال بعد با اتهام افساد فی الارض اعدام شد.حال باید دید آیا دستور رئیس قوه قضائیه برای راه اندازی این کارخانه کفایت کرده و می تواند موانع تولید را ازسر راه بردارد؟

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.