معاون پژوهشی جهاددانشگاهی تأکید کرد: به ثمر رسیدن پروژه قطار ملی با مشارکت واگن‌سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان کشور ثابت کرد که با اعتماد و تکیه به توان داخلی می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. پروژه قطار ملی تجربه بسیار خوبی در زمینه شبکه‌سازی، کار تیمی و تقسیم درست وظایف بود.

قطار ملی مترو، تجربه موفق تیم‌سازی برای انجام پروژه‌های بزرگ

قدس آنلاین: دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی همزمان با مراسم رونمایی از نخستین قطار ملی مترو  گفت: یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز کشور است. در عین حال، با توسعه شهرها طی سال‌های اخیر و مطرح شدن مباحثی از جمله مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا، توسعه مترو و حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهرها مطرح می‌شود.  

دکتر پورعابدی افزود: با توجه به این نیاز جدی در کشور، جهاد دانشگاهی از حدود یک دهه قبل با توجه به دانشی که در این زمینه کسب کرده بود، تلاش برای نقش‌آفرینی در پروژه قطار ملی را آغاز کرد و در نهایت به مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش که سیستم رانش محسوب می‌شود، ورود پیدا کرد. سیستم رانش وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی، کنترل و حفاظت، راهبری حرکت و توقف قطار را برعهده دارد و به نوعی، قلب و مغز قطار محسوب می‌شود. امروز شاهد هستیم که در پروژه رونمایی از یک رام قطار ملی مترو، جهاددانشگاهی با افتخار، نقش اساسی در توسعه پیچیده‌ترین فناوری این قطار برعهده دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: به اذعان مسئولین این پروژه از جمله شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی توانسته است در زمان تعیین‌شده و با کیفیت مناسب، پروژه سیستم رانش مترو را به ثمر برساند که این دستاورد، حاصل دانش و تجربیات طرح‌های قبلی جهاد دانشگاهی است. توان مهندسی بسیار خوبی در کل کشور داریم و اگر بتوانیم با اتخاذ یک استراتژی و برنامه مناسب، این توانمندی را منسجم کنیم، قطعاً در زمینه دستیابی به فناوری‌های مختلف، چیزی از بهترین‌های دنیا کم نداریم.

قطار ملی مترو، تجربه موفق تیم‌سازی برای انجام پروژه‌های بزرگ

دکتر پورعابدی افزود: واگن‌سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان کشور در این پروژه همکاری داشتند. سه شرکت دانش‌بنیان جستار دانش علم و صنعت (وابسته به جهاددانشگاهی علم و صنعت)، تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک، در پروژه سیستم رانش مترو با جهاد دانشگاهی همکاری داشتند و شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری نیز در سایر بخش‌های این پروژه مشارکت داشتند. به ثمر رسیدن این پروژه ثابت کرد که با اعتماد و تکیه به توان داخلی می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. پروژه قطار ملی تجربه بسیار خوبی در زمینه شبکه‌سازی، کار تیمی و تقسیم درست وظایف بود.

دکتر پورعابدی به ظرفیت اشتغال‌زایی پروژه قطار ملی مترو اشاره کرد و گفت: کشور طی سال‌های آینده به صدها واگن مترو نیاز دارد و این پروژه می‌تواند در بحث ایجاد یک اشتغال دانش‌بنیان، زمینه فعالیت و استفاده از توان متخصصان بومی را فراهم کند. از سوی دیگر، بخش خدمات در این حوزه نیز از ظرفیت اشتغال خوبی برخوردار است.

ضمن استقبال از رفع تحریم‌ها؛  با رفع تحریم، توان داخلی به فراموشی سپرده نشود

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث احتمال رفع تحریم‌ها گفت: اعتقاد داریم رفع تحریم‌ها، امکان دسترسی به تجهیزات و مواد اولیه و همچنین، مشارکت با شرکت‌های پیشرفته را فراهم می‌کند؛ اما این نگرانی وجود دارد که با رفع تحریم‌ها و با مطرح شدن توجیهاتی مانند نیاز فوری یا کمبود تجهیزات در کشور، دوباره نگاه مدیران به خارج از کشور معطوف شده و توان داخلی، نیروهای نخبگانی و توان شرکت‌های دانش‌بنیان به فراموشی سپرده شود.  

دکتر پورعابدی افزود: معتقدم در شرایط برداشته شدن تحریم‌ها، باید بتوانیم از توان شرکت های خارجی برای انتقال بهترین فناوری‌ها به داخل کشور استفاده کنیم. بازار کشور به شرط انتقال، استفاده مناسب و در نهایت توسعه فناوری در شرکت‌های داخلی، می‌تواند در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داده شود تا بتوانیم دستاوردهای به‌روز شده را با دانش بومی توسعه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که زمینه را برای انجام این پروژه ملی به شکل شبکه منسجمی از نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد، همچنین از شهرداری تهران و شرکت متروی تهران که این ریسک را پذیرفته و به توان داخلی اعتماد کردند، تشکر می‌کنیم. ضمن اینکه جا دارد از تلاش همکاران جهاد دانشگاهی به‌خصوص جهاد دانشگاهی علم و صنعت که با وجود تمام مشکلات، سیستم رانش مترو را به بهترین شکل ممکن طراحی و تکمیل کردند، همینطور همکاران در شرکت‌های تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک نیز قدردانی کنم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.