دکتر صفریان گفت: اگر کسی در ماه رمضان رژیم غذایی سالم و درستی داشته باشد و از خوراکی های چرب و شیرین کمتر استفاده نماید، به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنش تضعیف نخواهد شد.

آیا روزه داری باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود؟ / دو دلیل عمده چاق شدن در ماه رمضان

دکتر محمد صفریان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان درخصوص ارتباط روزه داری با کاهش احتمالی سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به کرونا به خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد:  هیچ شواهد پزشکی متقنی مبنی بر اینکه روزه گرفتن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن کسی که در ماه رمضان رژیم غذایی سالم و درستی داشته باشد و از خوراکی های چرب و شیرین کمتری استفاده نماید به هیچ عنوان تضعیف نخواهد شد.

وی ادامه داد: حتی درخصوص افراد چاق ممکن است سیستم ایمنی بدن آنها با روزه داری تقویت شود. به شرط آنکه این روزه داری منجر به کاهش وزن آنها شود.

این استاد تغذیه دانشگاه با ذکراین نکته که معمولا در ماه رمضان وزن افراد اضافه می شود و این موضوع به دو دلیل عمده اتفاق می افتد، بیان داشت: اولین دلیل، این است که در افطاری ها غذاهای چرب و شیرین زیادی مصرف می شود.  به عنوان مثال میزان زولبیا و بامیه ای که در این ماه استفاده می شود بسیار بیشتر از ماه های دیگر سال است.

وی افزود: دلیل دوم چاق شدن در ماه رمضان نیز این است که نیاز تغذیه ای بدن روزه دار به طور معمول ۱۵ درصد نسبت به دیگر ایام سال کمتر می شود. درواقع روزه دار باید ۱۵ درصد کمتر از حد معمول در سحر وافطار غذا بخورد اما در بسیاری از موارد این نکات رعایت نمی شود. این دوعامل باعث می شود که افراد چاق شوند.

دکتر صفریان تصریح کرد: اگر روزه داران به اندازه مناسب و غذای سالم بخورند به کاهش وزن اضافه و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها منجر می شود. اما اگر قرار باشد پرخوری صورت گیرد و غذاهای چرب و شیرین زیادی مصرف شود نه تنها در ماه رمضان بلکه در هر ماه دیگری نیز با کاهش سیستم ایمنی بدن مواجه خواهیم شد.  

وی با بیان این که نکته مهم آن است که روزه داری حتما باید به همراه صرف سحری باشد، تاکید کرد: ضروری است روزه داران از بسنده کردن به صرف خوراکی های قبل ازخواب و عدم صرف غذا در سحر خودداری کنند. درواقع باید گفت که روزه سیستم ایمنی بدن را کاهش نخواهد داد به شرط آنکه بر روی اصول تعریف شده روزه داری انجام شود.

وی اضافه کرد: تغذیه سالم و مصرف مایعات دو موضوع مهم از اصول روزه داری در ایام ماه مبارک رمضان هستند. روزه دار تاحد امکان باید تلاش کند که در طول روز در معرض نور خورشید و یا حرارت قرار نگیرد تا مایعات بدن او تبخیر نشود.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: در سحر هم باید سعی شود که غذای سالم و به اندازه کافی مصرف شود. پرخوری و کم خوری هر دو در ماه رمضان مردود هستند. هرفردی باید متناسب با وزن وشرایط جسمانی بدن خود غذا بخورد. از مصرف غذاهای ناسالم هم باید پرهیز شود.

وی یادآور شد: اگر کسی بیماری و مشکل خاصی داشته باشد باید زیرنظر پزشک معالج خود بوده و به دستورات او عمل نماید. به عنوان مثال برخی ها ممکن است گرفتار بیماری های کبدی یا قلبی و عروقی و یا دیابت شده باشند.  روزه داری در این شرایط باید با دستور پزشک معالج و صاحب نظر انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.