نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: موانع تولید به مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد برمی‌گردد. قوانین مخل کسب و کار در زمینه تولید و ایجاد کسب و کار در هر رشته‌ای موجب دلسردی و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت‌های اقتصادی و بهبود تولید در داخل کشور می‌شود.

قوانین مخل کسب و کار مانع بهبود تولید است

به گزارش قدس آنلاین، احمد اثنی‌عشری  در خصوص شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: مقام معظم رهبری حدود ۱۰ سال است بر شعارهای حول محور تولید تاکید دارند. ایشان همیشه توجه خاصی به حمایت از تولید و مصرف کالاهای ایرانی داشته‌اند و تاکید بر چنین مسائلی آن هم در شرایط اقتصادی کنونی کشور بسیار حرکت مناسبی است. اما اگر ما بخواهیم در کنار این شعارها، نتیجه گیری مطلوبی نیز داشته باشیم، باید "هدف گذاری" کنیم. چون مسئله اصلی ما این است که اثراتِ این شعارها در پایان سال به چه چیزی انجامیده است؟
وی افزود: به عقیده من، در ابتدای سال که این شعارها مطرح می‌شوند تمام دستگاه‌هایی که به نوعی مرتبط با این موضوع هستند، باید برنامه‌ها و اهداف خودشان را با شعار سال جدید تطبیق بدهند و زمان بندی مناسبی برای دسترسی به اهداف‌شان داشته باشند و گزارش عملکرد یک ساله خود را ارائه دهند.
رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق مشهد همچنین با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: امسال چون بحث انتخابات نیز مطرح است و شرایط اقتصادی کشور ما نیز اکنون مناسب نیست و مردم درگیر گرانی، تورم‌ و رکود حاکم در بازار هستند و اوضاع سختی را پشت سر می‌گذارند موضوع بهبود وضعیت اقتصادی تاثیر بسیار زیادی در مشارکت مردم در انتخابات سال جاری خواهد داشت.
وی در خصوص موانع حاضر در رشد و بهبود تولید عنوان کرد: آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما دستاورد چندانی در زمینه‌های اقتصادی نداشته‌ایم.  در سال‌های گذشته رشد اقتصادی کشور ما منفی بوده و این مساله برای کشور ما مناسب نیست. متاسفانه اکنون ما به شدت با فرسودگی و عقب ماندگی تکنولوژی مواجه هستیم به طوری که رقم استهلاک سرمایه در کشورمان از رقم میزان سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است بدین معنی که ارزش ماشین آلات واحدهای تولیدی به شدت کاهش یافته است.
این فعال اقتصادی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه  تکنولوژی انجام نمی‌شود و وقتی سرمایه‌گذاری نشود از تکنولوژی فرسوده استفاده می‌شود و سپس ما توان رقابت با قدرت های بزرگ دنیا را از دست می‌دهیم و کالای تولید داخل‌مان نیز گران‌تر می‌شود. برای رشد و پیشرفت باید هرچه بیشتر روی سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی، واردات تکنولوژی و به روزرسانی تکنولوژی در کشور تمرکز کنیم و برای این کار باید سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته شود می‌توان سرمایه گذاری روی تکنولوژی و ماشین آلات را از مالیات معاف نموده و ارز با قیمت کمتری در اختیار قرار داد.
اثنی عشری گفت: موانع تولید به مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد  برمی‌گردد، از جمله قوانین مخل کسب و کار، یعنی ما در زمینه تولید و ایجاد کسب و کار در هر رشته‌ای قوانین به شدت سخت‌گیرانه‌ای داریم و همین مسئله موجب دلسردی و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت های اقتصادی و بهبود تولید در داخل کشور می‌شود.
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی همچنین با ارائه یک پیشنهاد برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزود : باید تمام واحدهایی که به نوعی درگیر موضوع "تولید" هستند اقدام به یک بازمهندسی نوین نمایند و به بررسی فرایندهای موجود در زمینه تولید و سرمایه گذاری بپردازند و از فرآیندهای مشکل زا و یا امور غیرضروری چشم پوشی کرده و یا آن را حذفش کنند. برای اداره دستگاه‌های اقتصادی کشور باید تجدید نظر شده و افراد شایسته‌ای که دلسوز مملکت هستند و در زمینه مسئولیت‌شان تخصص دارند روی کار بیایند.
اثنی عشری با اشاره به نقش دولت در کنترل بازارها اظهار کرد : ما از قبل از انقلاب نیز بحث مداخله دولت در قیمت گذاری‌ها را داشته‌ایم اما از همان ابتدا موفق نبوده‌ایم، یعنی دولت می‌گفت قیمت‌ها در دست کنترل هستند و کاهش قیمت‌ها را در پیش خواهیم داشت اما ما روز به روز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. کشور باید نظام توزیع، تولید و قیمت‌گذاری را به بازار بسپارد و نقش هدایتگر را در بازار داشته باشد و حمایت‌های لازم در هر حوزه‌ای از جمله انرژی‌های تجدید پذیر، نرم‌افزارها، بخش های صنعتی و... صورت بگیرد.
وی همچنین با اشاره به نکات بیرونی در خصوص رشد و پیشرفت کشور در حوزه تولید تصریح کرد : پیوستن ما به FATF امر بسیار مهمی است و این که ما بگوییم نمی‌خواهیم به آن بپیوندیم در واقع یک خودتحریمی محسوب می‌شود. فعالان اقتصادی در زمینه تجارت خارجی و مبادلات ارزی به شدت دچار مشکل هستند و اگر هم توفیقی داشته باشند هزینه‌های کارمزد زیادی را برای مبادله پرداخت می کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.