یک سارق پس از محاکمه در شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری دو مشهد، با نظر قاضی «مجید شرقی‌شهری» به جای تحمل حبس، در یک روستا تحت نظارت الکترونیکی قرار خواهد گرفت.

نظارت الکترونیک به جای تحمل حبس

ماجرای سرقت داربست چه بود؟

در شرح این رأی دادگاه آمده است: در این پرونده آقای صفرعلی... علیه آقای کاظم... به اتهام سرقت مقداری از وسایل نامبرده شامل یک پمپ آب کف‌کش، یک عدد نبشی، قوطی ۶متری و حدود ۴۰متر داربست طرح شکایت نموده و با ارجاع پرونده به شعبه ۲۱۰، بازپرسی دادسرای ناحیه دو مشهد تحت تعقیب قرار گرفته و پس از طی شدن مراحل تحقیقات و صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال و به این شعبه«۱۴۶دادگاه کیفری دو مجتمع امام‌خمینی(ره)» ارجاع شده و دادگاه پس از رسیدگی و استماع دفاعیات متهم و طی شدن دیگر مراحل پرونده، ختم رسیدگی را اعلام و با توجه به جمیع محتویات پرونده و با استعانت از خداوند متعال و تکیه بر شرف و وجدان مبادرت به صدور رأی می‌نماید. از همین‌رو در خصوص اتهام آقای کاظم...، بازداشت به لحاظ عجز تودیع وثیقه، فاقد سابقه مؤثر کیفری، دائر بر یک فقره سرقت تعزیری ۴۰ متر داربست، یک پمپ آب کف‌کش، یک عدد نبشی و قوطی ۶متری، موضوع شکایت آقای صفرعلی....، دادگاه با عنایت به اوراق و محتویات پرونده، گزارش مأموران کلانتری خلق‌آباد در خصوص دستگیری متهم با اموال مسروقه، اقاریر صریح و مقرون به صحت متهم پرونده، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادره از دادسرای محترم عمومی و انقلاب مشهد مقدس و اقاریر متهم در جلسه دادرسی، بزه انتسابی به متهم محرز و مسلم است.

آزادی با اعمال نظارت الکترونیکی

از همین رو  دادگاه با توجه به اقاریر صریح و مقرون به صحت متهم پرونده، همکاری او با دادگاه، مستندا به بند ۱ ماده ۶۵۶ و ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و عنایت به ماده ۱۰۴

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۲۳/۰۲/۱۳۹۹ و بند (ب) ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی باب مقررات عمومی (کلیات) مصوب سال ۹۲ و ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرای مجازات، آزادی مشروط، قرار تعویق صدور حکم، نظام نیمه آزادی و آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و جایگزین‌های حبس و بند۲ ماده ۲ و ۳ و ۵ و ۹ آیین‌نامه اجرای مراقبت‌های الکترونیکی متهم را با توجه به وجود شرایط اعمال تعویق و تخفیف مجازات همچنین پیش‌بینی اصلاح مرتکب و فقدان سابقه کیفری مؤثر، او را به آزادی با اعمال نظارت الکترونیکی، با احتساب ایام بازداشتی قبلی به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و ۶۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌کند.

در مورد مجازات حبس، نامبرده آزاد لکن با تجهیزات مراقبتی تحت نظارت الکترونیکی قرار گرفته که در این راستا محکوم حق خروج از محدوده روستایی را نخواهد داشت. محکوم‌علیه به خاطر داشته باشد به صورت شبانه‌روزی تحت مراقبت و نظارت سامانه‌های الکترونیکی بوده و چنانچه برخلاف ضوابط مقرره رفتار نماید وفق قانون، متخلف محسوب و اقدامات مقتضی اعمال خواهد شد.

 در خصوص اموال مسروقه حکم به رد عین و در صورت نبودن عین حکم به رد مثل یا قیمت آن به نرخ یوم الادا را صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری بوده و در مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان خراسان‌رضوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.