دامداران بشرویه‌ای که از پرداخت نشدن بخشی از مطالبات خود گلایه‌مند هستند معتقدند باید تدابیری اندیشیده شود تا پرداختی‌ها بهتر باشد، چرا باید دامدار چهار ماه انتظار بکشد تا مطالبه پرداختی فروش شیر به دستش برسد.

داد دامداران بشرویه درآمد!

به گزارش روزنامه قدس، خشکسالی‌ها با قدمتی ۲۰ ساله در خراسان جنوبی روز به روز موجب افزایش مشکلات مردم به ویژه دامداران استان می‌شوند، در سال گذشته تراژدی گرانی علوفه و دان سر زبان‌ها افتاد و زندگی را برای دام‌های خراسان جنوبی سخت کرد، به طوری که برخی از دامداران که پولی برای خریدن علوفه گران نداشتند، مجبور شدند یا برای فروش پیش از موعد دام خود اقدام کنند و یا دام را روانه کشتارگاه کنند، امسال هم حکایت همچنان باقی است و نبود بارندگی‌ها سبب شده است تا سفره‌های زیرزمینی آبی نداشته باشند و خشکسالی‌ها بیشتر جولان دهند.

خیمه سنگین خشکسالی

یکی از دامداران می‌گوید: صحرا خشک است و علوفه هم برای سیر کردن گوسفندان گرسنه به سختی پیدا می‌شود. افزون بر این با توجه به اینکه سهمیه نهاده‌های دامی اندک است و در بازار آزاد هم با قیمت‌های بالا پیدا می‌شود در وضعیت موجود سیر کردن دام‌ها بسیار سخت است طوری که بسیاری از دامداران که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند به فکر فروش سرمایه‌های خود با قیمت‌های اندک یا کشتار آن افتاده‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه حمایت مسئولان برای رفع مشکلات تأمین علوفه اندک است، اظهار می‌کند: با توجه به خشکی بی‌سابقه امسال به طور حتم تداوم این وضعیت تهدید بزرگی برای دامداران است مسئولان با برنامه‌ریزی درست و اصولی و حداقل تأمین نهاده‌ها با قیمت‌های مناسب نگاه ویژه‌ای به تداوم حیات این صنعت داشته باشند و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات دامداران بشرویه‌ای در شرایط سخت تأمین نهاده دامی کار را برای این تولیدکنندگان سخت کرده است.

فروش نسیه

اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود، آن طور که از یکی از شهرستان‌های استان خبر می‌رسد، مشکلات دامداران علاوه بر گرانی دان و علوفه، این روزها برای پرداخت نشدن مطالبات است؛ یکی از دامداران شهرستان بشرویه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با هزار زحمت برای خرید دان و علوفه گرانقیمت اقدام کرده‌ایم، شیر دام‌هایمان را برای فروش تحویل داده‌ایم اما چندین ماه است که پول آن پرداخت نشده، حال با این گرانی قیمت‌ها چگونه بتوانیم علوفه خریداری کنیم؟

یکی دیگر از دامداران بشرویه‌ای هم می‌افزاید: شیر را برای فروش تحویل بدهی، چند ماه بعد پول دریافت می‌کنی، تحویل ندهی، روی دستت می‌ماند و خراب می‌شود، حال بر سر دوراهی مانده‌ایم که باید چه کار کنیم.

وی که معتقد است آخرین پرداختی‌ مطالبات دامداران بشرویه ۱۵ بهمن ماه بوده است، اظهار می‌دارد: باید فکری اساسی کرد با این اوضاع دامداران چگونه شکم دام خود را سیر کنند.

بدهی ۶۰۰ میلیونی کارخانجات لبنی

مسئول شرکت تعاونی دامداران بشرویه به خبرنگار ما گفت: طبق قراردادی که با کارخانه‌داران داریم، مطالبات با تأخیر پرداخت می‌شود اما در قراردادهای جدید تلاش شده قراردادها زودتر یعنی تا یک ماه پرداخت شود.

اکبری با بیان اینکه مطالبات دامداران بشرویه بابت شیر ۶۰۰ میلیون تومان است، افزود: همه تلاش ما این است که تا ۵ اردیبهشت مطالبات پرداخت شود.

گفتنی است دامداران بشرویه تا پنج سال گذشته ۲۱تن شیر روانه بازار می‌کردند اما امروزه تنها ۱۰تن شیر تولیدی دارند. پرداخت به موقع مطالبات دامداران مهم‌ترین درخواست آن‌هاست که اگر اجابت شود می‌تواند به جهش تولید هم کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.