قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: احیاگری امر به معروف و نهی از منکر رویکرد اصلی ستاد بوده و یکی از مهمترین راهبردهای این رویکرد حمایت همه جانبه از مطالبه گران است.

کار ستاد امر به معروف، ایجاد تشکیلات و شبکه حمایت از مطالبه گران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، نشست مشترک آقای دکتر سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مدیران و کارشناسان معاونت ها و ادارات کل این ستاد طی دو جلسه در محل سالن جلسات این ستاد برگزار شد.

دکتر هاشمی گلپایگانی در این نشست اظهار داشت: اینکه ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه حجمی از کار را انجام می دهیم مهم نیست، مهم کیفیت  و خروجی کار است و اینکه مردم چه برداشتی از کار ما می کنند. یکی از سوالات این است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید اقدام کند یا احیا؟ کار ستاد احیا است، اما احیای در همه زمینه ها و خیلی بیشتر از چیزی که امروز هست. تشکل های مردمی در سطح کشور یکی از شاخه های احیای امر به معروف و نهی از منکر هستند و نباید سایر بسترها مثل حرکت های آحاد جامعه را تحت الشعاع قرار دهند. مطالبه گری یعنی اینکه همه کسانی که توانمندی و دغدغه دارند را به کار بگیریم و بتوانیم معترضان به ستاد را به مطالبه گر تبدیل کنیم و اگر فلان آقای موجه معترض بود که چرا مثلا در حوزه حجاب کار نمی کنید، بگوییم که شما مسئول این کار باشید و ما هم این مطلب را از آنها پیگیری کنیم.

وی افزود: اگر در فلان کارخانه به کارگران حقوق ندادند، حمایت ستاد از کارگران باید از طریق تقویت جریان مطالبه گر در حوزه کارگری تا حصول نتیجه باشد. ستاد نیاز به کار و برنامه جهادی در حوزه امر به معروف دارد و یکی از روش های احیای امر به معروف و نهی از منکر حمایت همه جانبه از  گروه های «احیاگران امر به معروف و نهی از منکر» است.

وی همچنین گفت: رویکرد بنده نسبت به مسائل، عقلانی_تعاملی است. هنر بنده این نیست که راجع به همه مسائل نظر بدهم، هنر یک مدیر این است که بتواند از عقل همه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر استفاده کند، اما با یک جمعبندی که بتوان کار را به نتیجه رساند. البته عقل جمعی نه به معنای 50_60 نفر اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بلکه ما باید بتوانیم تمام کسانی که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر درگیر هستند پای کار بیاوریم.

قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: ملاک فعالیت ما در حوزه مطالبه گری صرفا کمیت و تعداد پرونده هایی که پیگیری می کنیم نیست، بلکه باید نسبت ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مساله مطالبه گری مشخص باشد. قوه قضاییه هم در سال هزاران پرونده را پیگیری می کند، آنها واحد سوت زنی دارند و این سوت زنی احتمالا همان مطالبه گری است. مطالبه ما باید از قوه قضاییه توسط نخبگان باشد.

وی همچنین گفت: ما باید بر اساس برنامه های داده شده از مطالبه گران مطالبه گری و حمایت کنیم. احیای امر به معروف رویکرد اصلی ستاد بوده و یکی از مهمترین راهبردهای این رویکرد حمایت همه جانبه از مطالبه گران است. با این حال باید توجه داشت که احیای امر به معروف و نهی از منکر در قالب مطالبه گری هم اقدام و هم تشکیلات می خواهد؛ اقدام یعنی طرح و برنامه، فکر و تشکیل قرارگاه و بعد هم حرکت. باید شبکه سازی کنیم و مثلا در موضوع کارگری شورای احیای کارگری داشته باشیم. یعنی شورا مسئول احیاست و ما از آن شورا مطالبه احیاگرانه می کنیم نه اینکه خود ما مصداقی اقدام کنیم. یا مثلا اگر در جایی هزار میلیارد تضییع شده ما باید ببینیم که چه کسی باید این هزار میلیارد را احیا می کرده و نکرد و ما از او مطالبه داشته باشیم. پس رویکرد ما حمایت و پیگیری از مطالبه گران و توسعه و  احیای مطالبه گری است.

قائم مقام ستاد امر  به معروف و نهی از منکر ادامه داد:  هر گروهی که می خواهد از ستاد امر به معروف و نهی از منکر مجوز بگیرد باید برنامه داشته باشد. برنامه یک ساله که در آن بگوید که من این بخش از مسائل کشور را حل می کنم و ما روی برنامه او مجوز صادر می کنیم، نه روی اشخاص. اگر گروه هایی آمدند و گفتند که ما فلان مشکل اقتصادی را حل می کنیم، ما از او مبتنی بر آن ادعا، برنامه می خواهیم و در طول یک سال از او مطالبه می کنیم که آیا مشکل را حل کردی؟ کمک می خواهی؟ نیاز به حمایت داری؟ اگر بنا باشد کل کشور را مطالبه گر کنیم ساز و کار و برنامه می خواهد. سطح مطالبه گری در حال حاضر تنزل یافته است و این مهم باید ارتقا یابد، به نحوی که دیگر کسی جرئت اشتباه و خطا نداشته باشد.

دکتر هاشمی گلپایگانی تصریح کرد کرد: باید ربط و نسبت همه مسائل در حوزه امر به معروف و نهی از منکر  با ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشخص باشد. خیلی از مواردی که امر به معروف تلقی می شود، در واقع دعوت به خیر است و دعوت به خیر یعنی یک کار عظیم تبلیغی. ربط و نسبت این کار تبلیغی و امر به معروف و نهی از منکر مساله مهمی است که باید در سیاست های ستاد خود را نشان دهد.

وی افزود: کسی که واقعا و زمانبندی شده می خواهد در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت بپذیرد باید اولا  برنامه داشته باشد و ثانیا بر اساس آن برنامه میثاق نامه بدهد. برنامه ها هم باید قابل سنجش و ارزیابی باشد. کار در یک مجموعه باید مبتنی بر اصول و سیره بوده و چشم انداز و نتیجه کارها در یک بازه زمانی معین کاملا مشخص باشد. ما باید از زمان و توانمان برای کارهای زیاد بهترین استفاده را داشته باشیم. باید با یکدیگر موانست داشته باشیم و این رفاقت و موانست باید کارها را تقویت کند. ما مامور به تکلیفیم که کار را به نتیجه برسانیم و من در این زمینه غایت گرا هستم. نمی توانیم صرفا بگوییم که ما مامور به تکلیفیم و با نتیجه کاری نداریم.

قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان گفت: تفاوت امر به معروف و نهی از منکر با بقیه واجبات مثل نماز این است که در اکثر واجبات شکل انجام از سوی مولا آمده است اما در امر به معروف و نهی از منکر باید شکل اجرا به تناسب آن کار ساخته شود و ما در ستاد مسئول ساختن شکل و قالب ها برای امر به معروف و نهی از منکر هستیم و این هنر می خواهد. چطور شد که ما توانستیم ماسک زدن را در جامعه جا بیندازیم اما نتوانستیم حجاب را درست کنیم؟ ما در زمان کرونا می توانیم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر میدان داری کرده و دعوت به خیر نماییم و بر اساس مقبولات و معقولات جامعه، مشروعات الهی را نیز پیش ببریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.