حذف دفترچه‌های بیمه اتفاقی بود که اواخر سال گذشته رخ داد و در اقدامی عجولانه دولت اقدام به این کار کرد. دفترچه‌های بیمه که حذف شد اعلام کردند همه چیز اعم از نسخه‌نویسی، نسخه‌پیچی و دیگر خدمات درمانی، الکترونیکی و سیستمی انجام خواهد شد.

نسخه پیچی الکترونیک با تعرفه آزاد!

با اعلام این موضوع همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مشکلات اجرایی این تصمیم بدون مهیا بودن زیرساخت‌ها از همان روزهای اول خودنمایی کرد. البته بیشتر، مردم گلایه داشتند زیرا بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم ازجمله اینترنت و سیستم‌های دیگر در محیط کار پزشک، داروخانه و سایر مراکز وابسته به موضوع درمان، این تصمیم اجرایی شده بود. این موانع همچنان وجود دارد و نارضایتی‌های مردم هم روزبه‌روز نسبت به این داستان بیشتر و بیشتر می‌شود.

بروز یک مشکل دیگر

نبود سامانه یکپارچه نسخه‌نویسی الکترونیکی بیشتر از هر چیز دیگری مورد انتقاد مردم، پزشکان و داروخانه‌داران بود و طبق معمول متولیان وعده رفع ایرادها در آینده نزدیک را می‌دادند، هرچند بخشی از مشکلات روزهای ابتدایی این تصمیم رفع شده اما هنوز بیمارانی هستند که برای دریافت نسخه خود باید به چند داروخانه مراجعه کنند.

اما مدتی است یکی از مواردی که به صورت مکرر در مراجعه مردم به مطب پزشکان مشاهده و سبب اعتراض آن‌ها شده است دریافت تعرفه بیشتر ویزیت پزشکان از آنچه برایشان معلوم شده به بهانه ارائه خدمات در اجرای حذف دفترچه بیمه است! این مورد و مواردی از این دست در حالی برای بیماران اتفاق می‌افتد که تاکنون فقط دفترچه بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی حذف شده و با حذف دفترچه‌های بیمه سلامت که دارندگان این بیمه سوابق آنچنانی در سیستم یکپارچه خدمات درمانی ندارند قطعاً میزان مشکلات و نارضایتی‌ها به حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

هزینه‌ها آزاد محاسبه می‌شود

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص گلایه‌مندی بیماران از پرداخت حق ویزیت بیشتر برخی پزشکان گفت: هیچ پزشکی حق ندارد بیشتر از تعرفه‌ای که اعلام شده از بیمار ویزیت دریافت نماید، اما آنچه هست اینکه بعد از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، اگر تعرفه آزاد یک پزشک به طور مثال ۶۲ هزار تومان است پیش از این با دفترچه بیمه ۵۰ هزار تومان دریافت می‌شد اکنون نیز همین است اما چون دیگر دفترچه بیمه‌ای وجود ندارد و باید نسخه الکترونیک ثبت شود در بیشتر موارد امکان ثبت نسخه الکترونیک در مطب‌ها وجود ندارد و دکتر دارو را روی سربرگ خودش می‌نویسد و چون شرایط برای احراز بیمه بیمار وجود ندارد تعرفه ویزیت به نرخ آزاد از بیمار دریافت می‌شود.دکتر علی بیرجندی‌نژاد در واکنش به این موضوع که راه‌های متعددی برای احراز هویت فرد بیمه‌شده وجود دارد و پزشکان می‌توانند از این طریق اقدام نمایند، اظهار کرد: استعلام پیامکی، ورود به سامانه و مواردی از این دست اعلام شده است که هویت فرد بیمه‌شده را مشخص می‌کند، اما چون ضعف زیرساخت در این طرح وجود دارد و بیشتر مطب پزشکان اینچنین سیستم‌هایی را ندارند و حتی خود بیمار نیز رغبتی برای پیگیری از طریق ارسال پیامک ندارد، راهی جز دریافت تعرفه آزاد نمی‌ماند.

 تعداد اندک نسخه‌های الکترونیکی

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که چه میزان از مطب پزشکان در این شهر امکانات مورد نیاز برای ثبت نسخه الکترونیک را دارند، بیان کرد: با توجه به مواردی که به آن اشاره شد درصد بسیار کمی از پزشکان مشهد با این سیستم کار می‌کنند که رقم خاصی را شامل نمی‌شود زیرا بیشتر مطب‌ها این امکان را ندارند. از دیگر دلایل می‌توان به درخواست شرکت‌های بیمه مبنی بر نوشتن نسخه داخل دفترچه اشاره کرد که باید گفت حل این مسائل فرایندی بسیار زمانبر است و به امروز و فردا ختم نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما با نسخه الکترونیکی موافقیم ادامه داد: باید تمام شرایط لازم برای حذف دفترچه و اجرای نسخه الکترونیکی به صورت کامل و بدون نقص وجود داشته باشد تا طرفین اجرا دچار مشکل نشوند نه اینکه یکباره اعلام شود دفترچه بیمه حذف شده بدون اینکه امکاناتی وجود داشته باشد، درنتیجه مشکلات بروز کرده و برای بیمار و پزشک و داروخانه‌دار ایجاد مشکل می‌کند. بااین حال امیدواریم به زودی نواقص این طرح برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.