جوان ترین تولید کننده و صادر کننده کشور ، وجود بخش نامه های خلق الساعه، سوء مدیریت برخی مدیران و نداشتن تفکر جهادی، سیستم اداری فشل و دارای بروکراسی های بیش از حد را از مهمترین موانع پیش روی تولید در کشور می داند.

  مانع زدایی از تولید با رفع بخشنامه های خلق الساعه، سوء مدیریت و بروکراسی نظام اداری

امیررضا ابراهیمی ، جوان ۲۰ ساله مشهدی  و   دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی ، جوان ترین تولید کننده و صادر کننده کشور است.

وی  از سال قبل تصمیم می گیرد کارخانه پلاستیک پدرش را که بیش از ۳۰ سال در پایین تر از شهرک صنعتی کلات  قرار دارد و مشغول تولید محصولات پلاستیکی از جمله نایلکس و نایلون بوده را پس از گذشت ۴سال تعطیلی ، مجددا احیا کند و با بازگرداندن آن به  چرخه تولید برای ۲۰نفر به صورت مستقیم و حدود ۴۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کند.

وی می افزاید:  این کارخانه در گذشته از بهترین کارخانجات پلاستیک مشهد بوده که موانع تولید رفته رفته جلوی توسعه آن را می گیرد و در نهایت تعطیل می کند ، اما با توکل بر خدا و با عنایت امام رضا (ع) و یاری مسئولان امیدوارم هرچه سریعتر آن را به روز های اوجش برگردانم .

او  که مهمان تحریریه قدس آنلاین خراسان رضوی است،  هدف اصلی خود از ورود به عرصه تولید را ابتدا علاقه و سپس کمک به رونق اقتصاد و  اشتغال زایی معرفی می کند و می گوید:   فرصت های صادراتی خوبی برای این کالا وجود دارد و کارخانه ما نیز در حال حاضر محصولات پلاستیکی را تنها به افغانستان صادر می کند و بنا داریم با توسعه کارخانه،  صادرات به کشورهای عمان، عراق ، ترکمنستان و تاجیکستان را نیز در پیش بگیریم و در صدد یافتن بازار و تجار  این کشور ها  هستیم ،اما متاسفانه برخی نابسامانی ها و مدیریت های غلط این صنعت را با چالش های زیادی مواجه کرده است به طوری که از سال قبل تاکنون مواد اولیه ساخت پلاستیک ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند !

*شعار سال

ابراهیمی می افزاید : تعیین شعار تولید، پشتیبانی و مانع  زدایی ها برای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری و سخنان ایشان در نوروز امسال بسیار حکیمانه و مدبرانه بود زیرا در سال قبل و علی رغم اینکه به نام جهش تولید نامگذاری شده بود ولی انتظاری که از مسئولان در رفع موانع تولید بود محقق نشد و تولید به معنای واقعی جهش پیدا نکرد.

*بخش نامه های خلق الساعه

وی اگرچه جوان است اما ازآن جا که سال ها در کنار پدر حوزه تولید را دنبال کرده است، به مسائل این عرصه آشنایی کامل دارد و در ارتباط با موانع تولید عنوان می کند: یکی از مهمترین موانع تولید که امان یک تولید کننده را می برد بخش نامه های خلق الساعه  و موازی کاری هایی است که در این زمینه از سوی سازمان های مختلف رخ می دهد، به طوری که یک تولید کننده روزانه با بخش نامه های بسیار زیادی مواجه می شود که عرصه تولید را بر او تنگ می کنند.

ابراهیمی ادامه می دهد: مثلا یکی از این بخش نامه ها در حوزه پلاستیک و پتروشیمی ها ، طرح افق می باشد که اساس آن بر مبنای  خرید مواد اولیه در دوره ها و فاکتور های فروش است که اجرای آن باعث شده است سهمیه مواد اولیه بیش از ٨٠درصد  تولیدکنندگان قوی و فعال و حتی شرکت های کوچک به صورت بسیار چشمگیری کسر شود.

وی بابیان اینکه یکی از مهمترین موانع تولید ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، می افزاید :سال قبل، هنگامی که  برای پیگیری مسائل واحد تولیدی به وزارت صمت مراجعه کردم با کارمندانی مواجه می شدم که صرفا پشت میز نشسته اند و علاوه بر اینکه تخصصی در زمینه مسائل مرتبط با حوزه صنعت نداشتند بلکه حتی پاسخگویی حداقلی به تولید کنندگان و مراجعه کنندگان را نیز نداشتند، البته ناگفته نماند قطعا مسئولان و کارمندان جهادی و خبره نیز در وزارت صمت حضور دارند اما حضور افراد اندک ناکارآمد موجب شده تولیدکنندگان دید خوبی نسبت بر کل نداشته باشد .

*حضور جهادی

ابراهیمی ادامه می دهد: لازمه رونق تولید و رفع موانع پیش روی این موضوع ، حضور مدیران جهادی و پر تلاش است که متاسفانه در شرایط فعلی خلائ آنها در بسیاری از عرصه ها احساس می شود.اگرچه  سپاه امام رضا(ع) با تشکیل "ستاد پایش صنایع" و همچنین تلاش جهادی در زمینه عارضه یابی و حل مسائل واحد های تولیدی  در خراسان رضوی تا حد زیادی این خلاء و کم کاری بخش دولتی در جهت مانع زدایی از تولید را برطرف کرده است که جا دارد از متولیان آن خصوصا فرمانده محترم سپاه امام رضا (ع)، سردار نظری  و همچنین سردار گرمه ای ریاست ستاد پایش صنایع سپاه امام رضا(ع) نیز تقدیر و تشکر کنم.

*مواداولیه

وی تصریح می کند: اگرچه مواد اولیه پلاستیک از پتروشیمی های داخل کشور تامین می شود و در این زمینه واردات صورت نمی گیرد اما به دلیل چالش هایی که درحوزه  پتروشیمی وجود دارد و نامهربانی هایی که با تولید کنندگان پلاستیک انجام می شود و همچنین تاثیرپذیری که مواد اولیه از نرخ ارز دارند ، مواد اولیه پلاستیک به شدت گران شده است و یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان این محصولات در حال حاضر این است که سهم روزانه مواد اولیه واحد تولیدی آنها از سامانه بهین یاب قطع نشده باشد این در حالی که است که دغدغه های اصلی یک تولید کننده باید ارتقاء ظرفیت تولید کارخانه، رونق و افزایش صادرات و توسعه کارخانه باشد .

ابراهیمی  با بیان اینکه اوضاع واحد های تولیدی پلاستیک در حال حاضر بسیار به هم ریخته است، می افزاید: دولت مواد اولیه پتروشیمی ها را به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر صادر می کند و به صورت قطره چکانی و با نرخ بالا نیز این مواد را به تولید کنندگان داخلی و ان هم از طریق بورس عرضه می نماید که این موضوع علاوه بر ایجاد یک دغدغه ذهنی برای تولید کنندگان باعث افزایش هزینه های تولید نیز شده است.

وی می افزاید: از جمله موارد دیگری که  در حال حاضر  تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است فرسودگی ماشین الات است که به دلیل تورم و نرخ بالای ارز امکان تعویض قطعات و یا جایگزینی ماشین الات را سخت کرده است.

ابراهیمی در ادامه تصریح می کند:  همچنین عدم همکاری برخی از بانک ها بویژه بانک های خصوصی در زمینه ارائه تسهیلات و تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه های تولیدی سبب شده است بسیاری از واحدهای تولید کننده با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی تولید ، مشغول باشند.

*سیستم اداری

وی با بیان اینکه سیستم اداری کشور ما نیاز به یک بازنگری اساسی دارد، تصریح می کند: سیستم اداری کشور ما بسیار فشل و کاغذ بازی در آن بسیار زیاد است که این موضوع باعث شده است مراجعات حضوری تولید کنندگان به سازمان ها برای پیگیری درخواست های خود  همچنان در سطح زیادی رخ دهد این در حالی است که بخش زیادی از این مراجعات حضوری قابلیت رسیدگی به صورت الکترونیکی را دارند که کم کاری و تنبلی برخی کارکنان دولت که از صندلی کاری خود به عنوان یک قدرت در برابر تولیدکننده استفاده می کنند این موضوع را تحقق نبخشیده است.

 جوان ترین تولید کننده کشور می افزاید:  برخی نامه ها و در خواست ها حتی ماه ها در کارتابل یک مدیر  معطل می ماند. برخی کارکنان و مدیران حتی زحمت پاسخگویی از طریق تلفن را نیز به خود نمی دهند و در پاسخ تنها یک عنوان را اعلام می کنند، حضوری تشریف بیاورید. از این رو تولید کننده به جای اینکه زمان خود را صرف تمرکز بر برنامه تولید و توسعه و ارتقائ کیفیت و صادرات محصول نماید باید وقت ارزشمند خود را در سالن ها و راهروهای سازمان های متولی صنعت هدر دهد.

وی ادامه می دهد: یکی از مواردی که در کشور ما نیاز است در جهت رونق تولید به ان توجه جدی شود استفاده از جوانان و نیروهای خلاق و کارآمد و جهادی در بدنه اجرایی کشور است تا گره گشایی از مسائل تولید و برطرف کردن موانع را با نیروی پویای جوانی انجام دهند و لازم است وزیران و مدیران اقتصادی نیز از مشاوران جوان و متخصص استفاده کنند و به بهانه بی تجربه گی آنها را کنار نزنند زیرا من در بین دوستان خودم تعداد زیادی را می شناسم که طی سال های قبل به دلیل اینکه طرح و برنامه آنها از سوی مسئولان کشور مورد بی مهری قرار گرفت از کشور مهاجرت کردند در حالی که این افراد سرمایه های ارزشمندی برای نظام هستند.  

*تولید کننده مزدور نیست

ابراهیمی  خطاب به مسئولان و متولیان حوزه تولید می گوید: با کارآفریننان، تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور نباید مثل یک  مزدور برخورد شود بلکه این قشر از جامعه صرفا به دلیل عشق و علاقه ای که به حوزه تولید دارند قدم در این مسیر گذاشته اند.

وی می افزاید: سال گذشته در حالی که واحد تولیدی ما رقم قابل توجهی صادرات داشت اما به دلیل  مسئله مواد اولیه ، برای یک بازه زمانی یک هفته ای به ناچار  تعطیل شد  و حتی واحد تولیدی پلاستیک را  در استان خراسان رضوی می شناسم که با ۱۳میلیون دلار صادرات سال قبل به دلیل مسائلی نظیر همین مواد اولیه چندین بار مجبور به تعطیلی شد. که  رخ دادن این گونه مسائل  برای کشوری که دغدغه هر ساله آن تولید و رشد اقتصاد و تولیدات ناخالص ملی است بسیار بد است.

*واردات بی رویه

ابراهیمی  ادامه می دهد : برای رونق تولید ، واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری باید به طور کل  ممنوع شود ، کالاهایی که درون کشور تولید می شود بسیار با کیفیت و مرغوب  هستند اما عجیب است که با وجود این وضعیت اقتصادی ، فرش قرمز همچنان برای واردات  پهن می شود! از طرفی با قاچاق نیز باید برخورد قاطع صورت گیرد و اساسا جلوی قاچاق گرفته شود در غیر این صورت شاهد افزایش واردات غیر قانونی کالاهای غیر ضروری ، لوکس و همچنین  ممنوعه خواهیم بود که منجر به افزایش افسارگسیخته تورم و نا امنی اجتماعی و اقتصادی می شوند که این موضوع بر روی امنیت کلی جامعه تاثیر مستقیمی دارد .

وی  همچنین درباره چالش های صنایع پلاستیک ادامه می دهد: سهمیه های مواد اولیه واحدهای تولید کننده پلاستیک را  مدام تغییر می دهند و این موضوع باعث می شود که یک تولید کننده قادر نباشد یک برنامه ریزی متمرکز همراه با ثبات و بلند مدت را برای واحد تولیدی  خود انجام دهد از این رو به ناچار باید در بازه های زمانی واحد خود را تعطیل کند که اولین تاثیر این تعطیلی بر نیروی انسانی شاغل در این واحد ها و مواردی نظیر تعدیل نیرو و یا کاهش حقوق و دستمزد خواهد بود که به طور طبیعی این مسئله بر روند زندگی افراد و رخ دادن مواردی نظیر اسیب های اجتماعی کمک خواهد کرد.

*کرونا

وی با بیان اینکه برخی از موضوع کرونا  برای سرپوشی سوء مدیریت های خود استفاده می کنند، اظهار می دارد: برخی از افرادی که در حال حاضر برای تولید کننده تصمیم گیری می کنند هیچ گونه شناختی نسبت به مسائل تولید ندارند و از کرونا برای پوشش ضعف های خود استفاده می کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نیاز به حمایت در بازارهای صادراتی دنیا در حال حاضر به شدت احساس می شود زیرا ایران ازبین ٢٠٠ کشور تنها در دو کشور رایزن بازرگانی دارد، ادامه می دهد:  همچنین از دولت بعد درخواست دارم وضعیت معیشت مردم ، رونق تولید ، افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی و همچنین استفاده از نیروی های جوان در بدنه اجرایی کشور را اولویت کار خود قرار دهند تا با یاری خداوند بتوانیم  از همه بحران ها عبور کنیم.

وی تصریح می کند: به عنوان یک تولید کننده پیشنهاد می کنم یک نماینده به صورت مستقیم از سوی مقام معظم رهبری در وزارت صمت استقرار پیدا کند و بر نحوه پاسخگویی مسئولان این وزارتخانه به تولید کنندگان و رفع مسائل آنها نظارت داشته باشند.

همچنین به عنوان جوان ترین کارافرین و صادرکننده کشور ارزو دارم رهبر انقلاب را از نزدیک ببینم به همین منظور تقاضا دارم پس از پایان شیوع کرونا فرصتی فراهم شود که ما تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مقام معظم رهبری  دیدار داشته باشیم  و مسائل و مشکلات خود را به صورت مستقیم با ایشان مطرح کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.