ابراز نگرانی فعالان اصلاح‌طلب از اقدامات پشت‌پرده کارگزارانی‌ها برای تحمیل گزینه دلخواه خود به کلّیت جریان اصلاحات، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره تمایل این حزب برای حمایت از لاریجانی را زنده کرده است.

نگرانی اصلاح‌طلبان از تک‌روی کارگزاران/ نباید دوباره یکی مثل روحانی را به ما تحمیل کنند

قدس آنلاین: پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم و متعاقب آن  انحلال شورای سیاست‌گذاریِ انتخاباتی آنها، احزاب عضو جبهه اصلاحات برای ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی خود اقدام به تأسیس نهاد انتخاباتی جدیدی با نام جبهه اصلاحات ایران کرده‌اند. این جبهه که مشتمل بر نمایندگان ۳۰ حزب اصلاح‌طلب و ۱۵ چهره حقیقی تأثیرگذار جریان اصلاحات است، مدتی است که به‌ریاست بهزاد نبوی نائب‌رئیس مجلس ششم و از چهره‌های کهنه‌کار اصلاح‌طلب آغاز به کار کرده است.

اخباری که تاکنون از این جبهه رسانه‌ای شده بیانگر آن است که اصلاح‌طلبان به‌دلیل عملکرد دولت روحانی به‌خلاف انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ تمایلی به حمایت از یک گزینه غیراصلاح‌طلب ندارند، تصمیمی که البته به‌نظر می‌رسد هنوز مورد اجماع تمامی احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران قرار نگرفته است و از گوشه‌وکنار این جریان خبر می‌رسد که گروهی از اعضای این جبهه با محوریت حزب کارگزاران در تلاش‌اند به‌ویژه پس از قطعی شدن عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی، علی لاریجانی را به‌عنوان گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کنند،
مسئله‌ای که اگرچه از سوی سران حزب کارگزاران از جمله حسین مرعشی بارها رد شده است ولی ابراز نگرانی فعالان اصلاح‌طلب از اقدامات پشت‌پرده کارگزارانی‌ها برای تحمیل گزینه دلخواه خود به کلّیت جریان اصلاحات، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره تمایل این حزب برای حمایت از لاریجانی را زنده کرده است.

عباس پازوکی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق حزب مردم‌سالاری،‌ با انتقاد از رویه حاکم بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و قدرت نفوذ حزب کارگزاران و چهره‌های منتسب به این حزب در تصمیمات انتخابات جریان اصلاحات گفت: حزب کارگزاران سازندگی در هر دوره یک شخص را به‌عنوان نامزد انتخاب می‌کند و به همه جریان اصلاح‌طلبی تحمیل می‌کند.

وی افزود: اشخاص حاضر در این حزب دولت آقای هاشمی را در کنترل داشته‌اند و بعد در دولت‌های آقایان خاتمی و روحانی مؤثر و صاحب سهم بوده‌اند، اما هیچ‌گاه پاسخ‌گوی عملکرد آن دولت‌ها نبوده‌اند، هر کجا منافعی بوده اول از همه حاضر شده‌اند و هر کجا در موقع پاسخ‌گویی بوده، مسئولیت را از روی دوش خود باز کرده‌اند.

پازوکی خاطرنشان کرد: شیوه حزب کارگزاران در هر دوره از انتخابات این است که گزینه مدنظر خود را با عملیات روانی در فضای عمومی به‌گونه‌ای مطرح می‌کند که "گویی یا همه باید به نامزد این حزب تن دهند و یا باید شاهد فروپاشی ایران باشیم"، هیچ‌گاه روی کارنامه و برنامه وارد انتخابات نمی‌شوند بلکه ابتدا یک دیگریِ خطرناک می‌سازند و بعد گزینه خود را تنها راه نجات ایران و سعادت ملت می‌خوانند، فردای تعیین کابینه و گرفتن سهم به گوشه‌ای می‌روند و به منافعشان می‌رسند تا انتخابات بعد دوباره سروکله‌شان پیدا می‌شود.

این عضو سابق حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه برای حزب کارگزاران اداره دولت در فردای انتخابات و برنامه دولت برای عبور از بحران‌ها اهمیتی ندارد، گفت: اصل برای آنها صرفاً کسب قدرت و ماندن در قدرت و استفاده از مواهب قدرت است، اساساً منافع این حزب هیچ نسبتی با منافع بدنه جریان اصلاح‌طلبی که از طبقات متوسط جامعه هستند و در این سال‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند، ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه دوره فعلی با دوره‌های گذشته متفاوت است و جوانان اصلاح‌طلب علیه وضعیت اصلاح‌طلبی و تصمیم‌گیرندگان اصلاح‌طلبی شورش خواهند کرد، گفت: نمی‌شود یک عده از افرادی که سال ۹۲ هم روحانی را به جریان اصلاح‌طلبی تحمیل کردند و این جریان هشت سال هزینه ریاست‌جمهوری روحانی را داد، دوباره برای ما تصمیم بگیرند و یک روحانی دیگر به ما تحمیل کنند. نمی‌شود آنهایی که سه دهه است آن بالا نشسته‌اند و برای اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند، هنوز هم همان بالا بمانند و اصلاح‌طلبی را میراث پدری خود بدانند.

وی ادامه داد: جوانان اصلاح‌طلب به تصمیمات طبقه بالادستی و حاکمه خود معترض هستند و از اینکه هیچ گردش نسلی میان تصمیم‌گیران احزاب و جبهه‌های اصلاحات وجود ندارد، ناراحتند اما گاهی مصلحت‌اندیشی کرده و حرمت نگه داشته‌ و انتقادات خود را فقط در جلسات داخلی مطرح کرده‌اند اما یقین بدانید این دوره از انتخابات آغاز یک شورش میان بدنه جریان اصلاح‌طلبی علیه طبقه بالادستی این جریان را شاهد خواهیم بود، یا می‌توانیم و اصلاح‌طلبی را اصلاح می‌کنیم یا راهمان را جدا می‌کنیم و با جریانی جدید وارد عرصه سیاست‌ورزی می‌شویم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.