تبریز- سد شهید مدنی تبریز که قرار بود در مقابل طغیان رودخانه «آجی چی» قد علم کند و با ایجاد دریاچه برای کشاورزان آرامش به همراه آورده و به منطقه گردشگری و تفریحی تبدیل شود اما باگذشت ۱۰ سال از افتتاح آن اما هم چنان خاک می‌خورد و حتی یک قطره آب تاکنون در حوضچه به خود ندیده است.

سد شهید مدنی تبریز خاک می‌خورد؛ رویاهایی که غرق شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها- زهره  ناصری: اگرچه قرار بود که  با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهید مدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره‌شده به‌منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی شود دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل شود و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند اما این رؤیاها هنوز به منصه ظهور نرسیده است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ این سد چهارم تیرماه سال ۱۳۹۰ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد؛ اما باوجود پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصدی در این سال‌ها اتمام و آبگیری آن دچار اماواگر و سنگ‌اندازی‌های متعدد بوده است و البته مسئولان کمبود اعتبار برای نهایی شدن پروژه را پیش می‌کشند و برخی‌ها هم می‌گویند این سد برای این‌که دریاچه ارومیه تحت تأثیر قرار نگیرد و باری دیگر انتقادات را به سمت دولت سنگین نکند لذا از آبگیری ان خودداری می‌شود!

تملک اراضی علت تأخیر

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه می‌گوید: بعد از گذشت این‌همه سال از افتتاح و صرف اعتبارات کلان هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی تبریز قابل‌قبول نیست.

البته سید محمدرضا میر تاج‌الدینی  بابیان اینکه به‌صورت جدی پیگیر پروژه سد شهید مدنی تبریز هستیم  بیان می‌کند:  آخرین گزارشی که دریافت کردیم، نشان می‌دهد تملک برخی از اراضی سد هنوز صورت نگرفته و درنتیجه آبگیری به تأخیر افتاده است.

میر تاج‌الدینی بابیان اینکه متأسفانه تملک اراضی درزمانی که باید اتفاق نیفتاده و حالا قیمت اراضی بسیار افزایش‌یافته و چند برابر شده، تأکید می‌کند: ضروری است، تملک اراضی انجام و آبگیری انجام تا اجرای طرح‌های گردشگری بعد از آبگیری سد نیز میسر شود.

دولت توجهی ندارد

درحالی‌که سید محمدرضا تاج‌الدینی تعلل در خرید اراضی را عامل تأخیر در آب‌گیری می‌داند اما دیگر  نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از حقیقت دیگری پرده برمی‌دارد.

احمد علیرضا بیگی در این رابطه اظهار می‌کند: هنگام مطالعه سد شهید مدنی تبریز، در ارتباط با زمین‌های حاشیه‌ای اشتباه محاسباتی رخ‌داده بود و زمان اجرای پروژه متوجه این اشتباه دولت ماقبل شدیم.

وی با اشاره به اینکه  سرمایه‌های کلان کشور در قالب سد شهید مدنی تبریز بدون اینکه اثر خاصی داشته باشد، آفتاب می‌خورد ادامه می‌دهد: افتتاح سد شهید مدنی تا پایان دولت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه دولت به زیرساخت‌ها به‌طور کل و به زیرساخت‌های آذربایجان شرقی به‌طور خاص عنایتی نشان نمی‌دهد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: بخش عمده کارهای سد انجام‌گرفته و در دولت قبل ساختمان عملیاتی سد خاتمه یافته بود و آبگیری آن صرفاً به خاطر دغدغه‌های موجود در ارتباط با دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاد.

وی اذعان می‌کند: هنگام مطالعه سد در دولت اصلاحات، در ارتباط با زمین‌های حاشیه‌ای اشتباه محاسباتی رخ‌داده بود و زمان اجرای پروژه متوجه این اشتباه دولت ماقبل شدیم.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی می گوید بعد از گذشت این‌همه سال از افتتاح و صرف اعتبارات کلان هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی تبریز، قابل‌قبول نیست

بیگی توضیح می‌دهد: یک سری از زمین‌هایی که جزو مخزن سد نبودند به‌اشتباه جزو مخزن سد محاسبه‌شده و منجر به تخلیه تعدادی از روستاها شده بود که نباید می‌شد

تملک اراضی بهانه است

گفتنی است درحالی‌که تملک اراضی علت عدم آب‌گیری در این سد مطرح می‌شود اما محمدحسین فرهنگی دیگر نماینده مردم تبریز اظهار می‌کند: تأخیر آبگیری به بهانه عدم تملک بهانه است!

وی بابیان اینکه در پایاب سد شهید مدنی مشکلات و نواقصی وجود دارد اما در محدوده آبگیری هیچ خانه، باغ و یا مزرعه‌ای وجود ندارد که مانع آبگیری باشد می‌افزاید: حدود یک و نیم سال قبل نیز سؤالی را در مورد سد شهید مدنی تبریز و عدم آبگیری آن در کمیسیون انرژی مطرح کردم؛ وزیر نیرو هم در پاسخ سؤال قول‌هایی داد که بخش‌هایی را عمل کرد و درنهایت بازهم سد به حال خود رها شد.

وی یادآور می‎شود: پیش از این هم رئیس سازمان برنامه‌وبودجه سفری به تبریز داشت و از وی درخواست کردیم که از سد بازدید کند و لذا ایشان در بازدید از سد قول‌هایی داد اما تنها به بخشی از این قول‌ها عمل شد و بازهم آبگیری سد میسر نگردید این در حالی است که هزینه‌ها و قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.