رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: تاکنون در بیش از ۵۷۰ هزار هکتار زمین این استان با ایجاد جنگل طبیعی عملیات احیای بیابان انجام شده است.

۵۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی در خراسان رضوی ایجاد شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمود زنگنه افزود: هم اکنون بیش از ۵.۵ میلیون هکتار بیابان در این استان وجود دارد که ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار آن را زمین‌های تحت تأثیر فرسایش بادی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: کانون‌های تحت تاثیر فرسایش بادی شامل سه بخش مناطق بحرانی (مناطق مولد ریزگرد و غبار)، مناطق انتقال و مناطق میزبان غبار و ریزگرد است و مناطق بحرانی و مدیریت آنها به منظور جلوگیری از تولید غبار و گرد از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سطح مناطق بحرانی تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۲۵۵ هزار هکتار است که نشان از شدت و اهمیت کار در این زمینه دارد.

وی افزود: این سطح در قالب ۳۰ کانون گرد و غبار در استان شناخته می‌شود که با توجه به وقوع خشکسالی امسال شاهد شدت بحران در این کانونها خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: از سالهای گذشته تاکنون برای مدیریت مناطق بحرانی در سطحی معادل ۵۷۰ هزار هکتار در استان با ایجاد جنگل طبیعی عملیات احیای بیابان انجام شده است و سطح گسترده کار در این زمینه برای مبارزه با بیابان زایی موجب شد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال گذشته رتبه برتر کشور را در این زمینه کسب کند.

از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.

از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی حفاظت و صیانت می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.