چابهار-باوجودی که از دیروز اعلام شد که تمامی ترددهای مستقیم و غیرمستقیم در مسیر هند و پاکستان برای جلوگیری از ویروس کرونای هندی به کشور ممنوع است، اما کماکان ترانزیت دریایی با کشور هندوستان در چابهار انجام می‌شود.

کرونای هندی در آب های جنوب شناور است؛ خط کشتیرانی هند- ایران تعطیل بردار نیست!

قدس آنلاین-گروه استان ها: کنترل کووید ۱۹ بعد از زمین و هوا وقتی به دریاها می‌رسد شرایط کار را سخت تر می‌کند، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی کشور است و با توجه به تعدد ناوگان تحت پرچم و عملیات آن‌ها در بنادر و آب‌های بین‌المللی و همچنین تردد ناوگان خارجی در بنادر شمالی و جنوبی کشور که از کشورهای مختلف جهان و همچنین با خدمه با ملیت‌های مختلف فعالیت دارند، کار را برای سازمان بنادر سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ خط کشتیرانی هند- ایران همچنان فعال است و بنا بر گفته مسئولان به علت انتقال کالاهای اساسی به کشور و همچنین ترانزیت کالا به افغانستان، امکان لغو آن وجود ندارد و لذا این موضوع حالا به دغدغه‌ای جدی برای مردم جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل‌شده است.

پروازهای پاکستان به زاهدان و هم‌چنین تردد زمینی از طریق مرز میر جاوه و نیز تردد دریایی دریانوردان پاکستانی و هندی از طریق  چابهار راه‌های بسیاری برای انتقال این ویروس است که نیاز به تشدید نظارت‌های بهداشتی دارد و ذهن بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان را به خود مشغول کرده است و حال این پرسش را مطرح می‌کند که چابهار ورودی کرونای هندی به ایران خواهد بود؟

خطر انتقال ضعیف است

در این رابطه یک کارشناس امور حمل‌ونقل دریایی در چابهار به خبرنگار ما می‌گوید: ترانزیت کالا با کشور هندوستان در بندر چابهار به‌صورت کانتینری است اما واقعیت اینست که امکان ضدعفونی این کانتینرها در بارانداز وجود ندارد لذا باید کارشناسان بهداشتی نظر بدهند که آیا این موضوع راهی برای انتقال هست یا خیر؟

این کارشناس به ما می‌گوید: به هر صورت خطر انتقال وجود دارد و باید این موضوع را خیلی جدی گرفت.

وی بیان می‌کند: هنگامی‌که کشتی در بندر پهلوگرفته امکان دسترسی به عرشه وجود ندارد و طبق مقررات ورود خدمه کشتی به ساحل نیز ممنوع اعلام‌شده است و لذا تنها مگر نماینده کشتیرانی برای برخی بازرسی‌ها بخواهد وارد کشتی آن‌ها شود که باید رعایت موارد بهداشتی برای این شخص به‌شدت رعایت شود.

وی بابیان اینکه ما تماس مستقیم انسانی باخدمه کشتی‌ها نداریم اظهار می‌کند: تنها موردی که شاید باید دقت بالاتری باید به آن توجه شود ضدعفونی کالاهای کانتینری است وگرنه تماس مستقیم انسانی تا حدود زیادی از سو دو طرف رعایت می‌شود. وی البته اذعان می‌کند: این موضوع هم در حالی است که کالاهای اساسی نیز که به‌صورت فله به داخل کشور می‌آیند نیز اغلب بین چهار روز تا یک هفته روی آب می‌مانند و همین مسئله می‌تواند ویروس کرونا را اگر هم که باشد، از بین ببرد.

رعایت پروتکل‌های خاص در بندر چابهار

در همین راستا مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بین نیروی انسانی بنادر ایران و خدمه کشتی‌های پهلوگرفته هیچ‌گونه ارتباط چهره به چهره‌ای وجود ندارد اظهار کرد: خدمه این کشتی اجازه خروج از کشتی و ورود به بندر چابهار را ندارند.

بهروز آقایی به اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه در حمل‌ونقل دریایی در این رابطه اشاره کرد و افزود: پاس کشتی‌هایی که از مبدأ هستند یا در هند توقف داشتند با ایمنی بالاتری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: به دلیل شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در کشور هند از دو روز گذشته پروتکل‌های خاصی را در پذیرش کشتی‌ها از مبدأ هند اعمال کردیم

تمام کشتی‌هایی که از مبدأ هند وارد بنادر چابهار می‌شوند یا اینکه در مسیر تردد در بنادر هند هم پهلوگیری کردند، در لیست کشتی‌هایی قرار می‌گیرند که باید در پذیرش آن‌ها پروتکل‌های خاص بهداشتی و مقابله با کرونا رعایت شود.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه ورود کشتی‌های هندی به بنادر چابهار ممنوع نیست، گفت: موضوع فقط کشتی‎ها از مبدأ هند نیستند. برخی از کشتی‌ها هرچند از مبدأ هند حرکت نکرده‌اند اما در مسیر خود در چند بندر ازجمله بنادر هند توقف و پهلوگیری داشتند بنابراین حتی کشتی‌هایی هم که توقف کوتاه در بنادر کشور هند داشتند، تحت پروتکل‌های خاص بهداشتی قرار می‌گیرند.   

وی با اشاره به  اعمال پروتکل‌های خاص بهداشتی درباره کشتی‌های هندی یا کشتی‌هایی که در مسیر خود در بنادر هند پهلوگرفته‌اند، گفت: تاکنون هیچ موردی از ورود ویروس کرونا یا انواع جهش‌یافته آن از بنادر چابهار و سایر بنادر به کشور ثبت‌نشده است.

بهروز آقایی اظهار کرد: در این راستا کشور پاکستان هم مستثنا از این موضوع نیست و باید علاوه بر اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه در حمل‌ونقل دریایی و هوایی، در مسیر مرزی و زمینی با کشور پاکستان هم پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال شود.

آقایی بابیان اینکه آنچه با کشتی‌های هندی وارد بنادر کشورمان می‌شود معمولاً کالای اساسی است، گفت: میزان ورود کشتی از هند به چابهار بسیار کمتر از بندر شهید رجایی و بندر امام است و همین میزان ورود کشتی هندی هم به‌صورت کنترل‌شده بوده و خواهد بود.

وی تأکید کرد: حجم بار کالای اساسی از هند به‌قدری نیست که با اختلال در بنادر کشور هند به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور، بازار کالای اساسی ایران دچار مشکل شود و اقتصاد کشور و تنظیم بازار تحت تأثیر قرار بگیرد.

تجارت توقف‌ناپذیر

درحالی‌که برخی از صاحب‌نظران اعتقاددارند مه باید خطوط کشتیرانی را برای مدتی متوقف کرد اما مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده است ما  تا سر حد امکان وارد بحث توقف خطوط کشتیرانی تجاری نمی‌شویم  زیرا بندر چابهار ما در دست هندی‌ها است و بخشی از بار افغانستان و بارهای خودمان از این طریق وارد کشور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.