در ظاهر دو تصادف عادی است که مثل اغلب روزها در صفحات و اخبار فضای مجازی بخش حوادث خوانده می شود اما حقیقت آنکه این دو تصادف عادی نیستند!

جولان و تردد خودروهای سنگین در فضای شهری مشهد مقدس را متوقف سازید

به گزارش قدس آنلاین؛ صبح علی الطلوع روز گذشته و بنا بر اخلاق ما خبرنگارها از طریق درگاه های رسانه ای فضای مجازی در جریان وقوع دو فقره تصادف زنجیره ای در محدوده پل شهید فهمیده مانند اغلب شهروندان مشهدی قرار گرفته بودم. تصاویری که از این دو تصادف مشاهده شد بی شباهت به فیلم های هالیوودی نبود!. البته هالیوودی بودن تصادف تنها دلیل برای غیرعادی بودن این دو تصادف زنجیره ای نیست. حالا که حدود یکساعت در میدان قائم به سمت میدان شهید فهمیده میان هزارتوی ترافیک مانده و بطور قطع با تاخیر یکساعت به قرار می رسم؛ بیشتر به غیرعادی بودن این دو فقره تصادف فکر می کنم.

حرکت خودروها لاک پشتی است و گرمای نابهنگام تابستان در بهار مشهد؛ هزاران شهروند گرفتار در ترافیک را کلافه کرده است. تلفن همراه زنگ می خورد و آن سوی خط معلمی که قرار است به مناسبت هفته معلم پای گفتگو بنشینم؛ جویای علت تاخیر می شود. خدا رو شاکرم که آفیش یا جلسه قطعی نبود که بطور حتم راس ساعت مقرر به آن جلسه نمی رسیدم. از زمان تصادف یعنی حدودا ساعت چهار بامداد روز سه شنبه تا الان که میان ترافیک گیر کرده ام؛ هفت ساعت می گذرد! به عبارتی الان ساعت یازده ظهر است. به سرنوشت محتوم و غمبار هزاران شهروندی که میان کلاف هزار توی ترافیک گیر کرده و اوقات طلایی شان هدر می رود؛ می اندیشم!

از بالای پل کنارگذر میدان قائم؛ انتهای صف صدها خودرو در حوالی نان رضوی بزرگراه پیامبر اعظم خودنمایی تلخی می کند. پس از ماندگاری یکساعته در ترافیک رفته رفته به میدان شهید فهمیده نزدیک می شوم. ناگفته نماند که پل روگذر میدان قائم از سمت قاسم آباد نیز وضعیت ترافیکی همینگونه است. شماری از خودروها به علت خرابی و یا جوش آوردن میان ترافیک مانده و این گیرکردن شده حکایت قوز بالا قوز‍! چرایی علت این ترافیک سنگین در ساعاتی که ترافیک علی القاعده باید بسیار روان  باشد؛ در افکار اغلبِ گرفتاران در ترافیک، جای گرفته و البته تا پیش از رسیدن به میدان شهید فهمیده برای آن پاسخی یافت نمی شود. به میدان شهید فهمیده که نزدیک تر می شوم؛ جرثقیلی بزرگ دیده می شود. در نهایت تعجب می بینم که زیرگذر اصلی و محور شریانی میدان شهید فهمیده به سمت میدان امام حسین مسدود است و لاجرم تمامی خودروهای عبوری بایستی از کنارگذر و از میدان عبور نموده و ادامه مسیر دهند که دلیل اصلی ترافیک سنگین است.  آن جرثقیل نیز همراه با دیگر خودروهای امدادی مشابه به همت مدیریت شهری و پلیس راهور در محدوده میدان وارد شده اند تا خودروهای سنگین تصادفی را طی عملیات نفس گیر از معرکه خارج نمایند.
گزارش رییس پلیس راهور استان نیز رفته رفته رسانه ای می شود و خوشبختانه اعلام می شود که مصدوم و فوتی نداشته است. برای غیرعادی بودن این دو فقره تصادف ضرورت دارد تا بخش هایی از گفتگوی سرهنگ دهنوی بازخوانی شود. نکته مهم در توضیحات رییس پلیس راهور استان آنکه "هر دو تصادف بین چند دستگاه کامیون و سواری رخ داده است. در تصادف نخست متاسفانه دو دستگاه کامیون به هم برخورد می‌کنند که این برخورد منجر به واژگون شدن هر دو دستگاه خودرو می‌شود. در ادامه نیز یک تصادف دیگر بین یک دستگاه کامیون کشنده همراه با سواری پژو با یک دستگاه کامیونت بنز رخ می‌دهد که خوشبختانه راننده کامیون کشنده خودرو را به سمت چپ که آیلند وسط بزرگراه قرار دارد ، هدایت می‌کند". البته علت وقوع حادثه همچنان در دست بررسی است و اطلاع رسانی خواهد شد.
با این فرض که شهروندان خراسان رضوی از مکان تصادف ها بی خبرند؛ مجددا این گفتگوی سرهنگ دهنوی بازخوانی شود!. اولین پرسش درباره مکان یابی تصادف ها؛ اذهان را به سمت محورهای مواصلاتی بین جاده ای رهنمون می سازد!. اما واقعیت تلخ آنکه این دو فقره تصادف که چندین کامیون سنگین و سبک در آن نقش آفرینی داشته، در مرکز کلان شهر مشهد به وقوع پیوسته است. حالا جای طرح پرسش اساسی از مدیران شهری و پلیس راهور است که اصولا چرا خودروهای سنگین و حمل بار  در یک محور و بزرگراه درون شهری مشهد مقدس تردد نمایند؟!. این در حالی است که اغلب شهرهای بزرگ و کوچک قوانین بسیار سختگیرانه و بازدارنده ای برای تردد خودروهای سنگین اعم از کامیون ها و کامیونت ها و ... دارند و اصولا در کلان شهرها ورود هر نوع از این خودروها ممنوع است. واکاوی این مهم را در موضوعاتی چون نقش تردد خودروهای سنگین در ترافیک هزار توی مشهد، نقش سئوال برانگیز و منفعل آزادراه کنارگذر شمالی مشهد(که خاک می خورد) و غیره را به آینده می سپاریم؛ و به غیرعادی بودن این دو فقره تصادف باز می گردیم.

همین سال گذشته بود که حدودا ساعات دو و سه بامداد فیلمی از سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت یک کامیون سنگین(۱۸ چرخ) در بلوار امام علی ثبت کرده که در کانال قدس آنلاین منتشر شد. بدیهی است که هدف از انتشار این یکه تازی شبانه کامیون سنگین صرفا بحث خبری نبود بلکه هدف تلنگرزدن به مدیران شهری و پلیس راهور بود تا چاره اندیشی نمایند؛ چه آنکه حادثه هیچگاه خبر نمی کند!
در همین دو فقره تصادف؛ اغلب کارشناسان معتقدند که سرعت بالای خودروها عامل اصلی تصادف به سبک فیلم های هالیوودی است. جدای از عوامل فرعی مانند خواب آلودگی اما در بزرگراه موسوم به صدمتری که نهایت سرعت ۸۰ کلیومتر بر ساعت است؛ هیچ منطقی نمی پذیرد که با رعایت سرعت مجاز یعنی ۸۰ کیلومتر بر ساعت چنین تصادف های هالیوودی به وقوع بپیوندد.
ختم کلام آنکه حضرات مسئول بالادستی؛ اعم از مدیران شهری، دادستانی و پلیس راهور! دو فقره تصادف با نقش آفرینی چندین کامیون به وقوع پیوسته، و از این رهگذر بخشی از توان مدیریتی شهر(بخوانید بیت المال) جهت لکه گیری و عادی سازی صدمتری پای کار آمده، بخشی از شهر به اندازه یک نیمروز تعطیل شده، اوقات طلایی هزاران شهروند به واسطه این تصادف که قطعا تخلفات رانندگی در آن دخیل بوده، به میزان چندین ساعت تلف شده و ... آیا این تصادف همچنان عادی است؟! آیا صرفا به جرائمی چون اعمال جریمه های معمول بسنده می شود؟ اخلال در نظم عمومی نزد حضرات مسئول چگونه تفسیر می شود؟! آیا صرف اینکه تلفات جانی و مصدوم نداشته، بایستی صورت مسئله را پاک کرد؟! چرا یک شریان مواصلاتی شهری تبدیل به یکه تازی هزاران کامیون سبک و سنگین شده است؟ حقوق تضییع شده هزاران شهروند مشهدی در کلاف هزار توی ترافیک بوجود آمده ناشی از تصادف چندین کامیون را چه کسی جبران می نماید؟! کنارگذر آزادراه شمالی مشهد که با صرف هزینه های کلان احداث شده، چرا خاک می خورد؟! و دهها پرسش بی پاسخ دیگر!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.