دومین شب از لیالی عظیم قدر از راه رسید. شبی پر قدر و منزلت که سرنوشت‌ و مقدرات یکسال ما در آن تعیین و نگاشته می‌شود. شب‌های نزول قرآن، نزول ملائک بر زمین، شبی بزرگتر از هزار ماه، و فرصتی برای عروج انسان با دعا و ندبه و استغاثه به درگاه باری تعالی.

حال و هوای دومین شب قدر در جوار بارگاه امام هشتم(ع) / شبی که زمین به آسمان وصل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در جوار بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع)، با همراهی زائران در صحن‌های حرم منور و مخاطبان میلیونی رسانه ملی از جای‌جای ایران و جهان برگزار شد.   

ساعتی بعد از افطار و اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر با نوای گرم حاج علی برادران از رواق بزرگ امام خمینی(ره) آغاز می‌شود. همزمان صوت مناجات خوان از همه صحن های حرم مطهر حضرت رضا(ع) پخش می‌شود و زائران از دعا بهره می‌برند.

تو را با هزار و یک نام صدا زدیم

جعفر ملائکه، مدیحه سرای حرم خطاب به همه حاضران و مخاطبان مراسم شب قدر گفت: «هر کس می‌خواهد در این شب، خدا قلم عفو بر جمله جرائمش بکشد، باید با اشک و نوای توبه در خانه خدا را بزند. در این شب، امیرالمؤمنین(ع) را واسطه کردیم تا به گل روی مولایمان علی(ع)، خدا دست ما را هم بگیرد و بالا ببرد.»

او دل‌ها را کنار بستر حضرت بوتراب می‌برد. شبی که ضربت خورده از شمشیر کین در بستر افتاده و فرزندان با چشمان نگران دوره‌اش کردهاند. فاتح خیبر از درد به خود می‌پیچد. شبی طولانی برای وصیت امیرالمؤمنان با یک یک فرزندان. خاطرات روزها و شب‌های تلخ کوفه را زیر گوش‌شان زمزمه می‌کند.

مداح به وسعت چند بیت از ماتم خانه مولا علی(ع) ‌خواند: بارون چشات اشک نم نمه/ خونه علی(ع) غرق ماتمه/ یک طرف حسن(ع)، یک طرف حسین(ع) / پیش بستر شاه علقمه

ملائکه از زبان مولا علی(ع) و روایت در و دیوار و پهلوی شکسته مادر سادات روضه خواند. از مظلومیت علی(ع) در صفین و  جهل خارجیان، از شب‌های غربت علی(ع) سر به چاه گفت ...

یافتن راه‌های عاقبت به‌خیری

در بخشی از مراسم این شب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی بر منبر خطابه حرم مطهر رضوی از اهمیت و فضیلت شب قدر گفت.   شب قدر را شب نزول رحمت و مغفرت خواند و اظهار کرد: این شب را معادل هزار ماه، حدود ۸۰ سال قرار داده است.

این سخنور و کارشناس علوم دینی موضوع سخنرانی دومین شب قدر در حرم مطهر امام هشتم را «عاقبت به خیری» عنوان و ابراز کرد: دعای مؤمنان راسخ به درگاه خدا بعد از هدایت شدن، پایداری بر صراط مستقیم است. حضرت ابراهیم(ع) که پدر معنوی بشریت است و قرآن بارها از او و فضائل ‌اش نام برده، فرزندانش را صدا زد و گفت: «بحمدالله آغاز خوبی داشتید و مؤمن هستید، ولی توصیه‌ام به شما این است که مراقب باشید فرجام نیکی هم داشته باشید.» 

او برگرفته از منابع روایی با این مضمون که هر کار خیر و نیکی انجام می‌دهید، بگویید «اللهم سَلِّم و تَمِّم»، ادامه داد: ما نمی‌دانیم که چقدر عمر خواهیم کرد، پس باید خیلی حواس‌مان به کیفیت عاقبت‌مان باشد. شمار بسیاری از عالمان و مؤمنان و در تاریخ داریم که زندگی مؤمنانه‌ای داشتند ولی هر کدام به دلیلی، مسلمان از دنیا نرفتند.

در پایان مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام رفیعی از همه  حاضران و بینندگان مراسم خواست، با ذکر استغفار به سراغ مراسم قرآن به سر بروند: هر کجا نشسته‌اید، با من این ذکر را زمزمه کنید: «یا اظهر الجمیل و ستر القبیح و ...».

حال وقتش رسیده که به درگاه خداوند یک به یک ائمه هدی(ع) را واسطه بخشایش خود قرار دهند و برای سرنوشت نیک سال آینده خود از خدا کمک بخواهند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.