شورای رقابت در نهایت بعد از کش و قوسی چند ماهه تصمیم نهایی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد که به طور متوسط برای ایران خودرو ۸.۲ درصد و برای سایپا ۸.۹ درصد است. این افزایش قیمت تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه بر بازار تاثیر چندانی نمی‌گذارد

سال گذشته که شورای رقابت پس از ماه‌ها غیبت، به قیمت‌گذاری خودرو بازگشت، در اردیبهشت مجوزی جدید برای خودروسازان صادر و اعلام کرد بازه زمانی تغییر قیمت خودروهای داخلی از یک سال به سه ماه تغییر کرده است. اما از آخرین مجوز افزایش قیمت خودرو نزدیک به شش ماه می‌گذرد به طوری که گمان می‌رفت مجوز جدید در ابتدای سال و فروردین صادر شود. افزایش قیمت خودرو آنقدر دیر اعلام شد که گروهی معتقد بودند با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری (اواخر خرداد) و سیاست مرسوم این دوران مبنی بر ثبات قیمت، ممکن است افزایش قیمت خودرو به تعویق افتاده و در تابستان اعمال شود.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در رابطه با مصوبه شورای رقابت و افزایش قیمت خودرو در گفتگو با قدس آنلاین گفت: به گفته رئیس شورای رقابت، فقط نرخ ارز در این موضوع دخیل نیست بلکه نرخ تورم ۶ ماهه دوم سال ۹۹ برای خودروسازان لحاظ شده و بر اساس آن قیمت خودروها افزایش یافته است. این تصمیم قرار بود قبل از سال جدید و نهایتا در ابتدای سال اتخاذ بشود.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر قیمت خودرو در کارخانجات دولتی مانند ایران خودرو و سایپا با بازار تفاوت زیادی دارد و به همین دلیل با قرعه‌کشی، ثبت‌نام با شرایط خاص و ... باعث می‌شود خودرو در اختیار همگان قرار نگیرد.

صدرایی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو کارخانه واقعی نیست و تحت فشار دولت و عوامل دیگر دارد کنترل می‌شود تاکید کرد: اگر افزایش قیمت خودرو را با توجه به نرخ ارز هم در نظر بگیریم قیمت خودروی کارخانه منطقی نبود و مدتها بود افزایشی صورت نگرفته بود و افزایش فعلی با توجه به اقتصاد تورمی و متزلزل ایران و نوسان قیمت ارز، خیلی غیرمنطقی نیست. در حالی که در همین مدت کالاهای دیگر اعم از مصرفی و صنعتی مرتب افزایش قیمت داشتند.

این کارشناس خودرو در ادامه افزود: البته این افزایش قیمت بر بازار چندان تاثیر نخواهد داشت مگر روی خودروهای پرطرفدار کم عرضه و نهایتا کمتر از ده درصد اثر خواهد گذاشت. چراکه بازار به دلیل کرونا، انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هسته‌ای به شدت راکد و به اصطلاح مرده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن مذاکرات وین، آینده بازار خودرو در ابهام به سر می‌برد اظهار کرد: معلوم نیست دولت آینده در قبال تولید و خودرو چه سیاستی اتخاذ کند.

صدرایی ادامه داد: ما با یک پارادوکس بزرگ روبروییم، ازسویی قیمت بازار با قیمت کارخانه هیچ تناسبی ندارد و خودروسازان بزرگ بر تفاوت داشتن قیمت کارخانه و بازار تاکید دارند و با عرضه کم خودرو به آن دامن می‌زنند و از طرف دیگر افزایش قیمت فعلی خودرو توسط شورای رقابت براساس همین تفاوت قیمت کارخانه  بازار دارد صورت می‌گیرد.

وی افزود: دراینجا دلال‌ها ورود پیدا می‌کنند و خودروسازان دست به اقداماتی می‌زنند تا این وضعیت را حفظ کنند و بدشان نمی‌آید عرضه کم و تقاضا بالا باشد. یعنی این اقدام هم روی بازار تاثیر می‌گذارد و هم بهانه‌ای است برای اینکه تفاوت بازار و خودروساز موجب افزایش قیمت خودرو شود.

صدرایی در ادامه درباره حباب در بازار خودرو گفت: خودرو حباب ندارد و قیمت خودروساز متناسب با وضعیت اقتصاد کشور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.